עוד אפשרויות

Google translateGoogle translate
RSSמאמרים וחדשות RSS
קישור לעמוד זהLinkback
גרסא להדפסהגרסא להדפסה
del.icio.usשמירה ב del.icio.us
DIGGהמלצה ב-DIGG
google bookmarkסימניית גוגל

מאמרים מהקבוצה

מסכי 2K, 4K, 8K - למה אנחנו צריכים את זה?

04/04/2012 - 23:10



 
 

הקדמה

בתערוכת CES 2012 הציגו כמעט כל יצרניות המסכים והפאנלים משהו ב-4K. למי שלא מכיר, מדובר בפורמט שהוא בערך שווה ערך ל-4 מסכי FULL HD צמודים זה לזה בפינות. אני אומר בערך מכיוון שיש מספר תקנים של 4K, חלקם בדיוק 4 פעמים FULL HD, אך יש כאלה ברזולוציות קרובות אך לא זהות.

ללא ספק התמונות היו מרהיבות, מדובר לא רק על מסכים אלא גם על מקרנים (כגון של סוני, JVC ורמיזות מחברות נוספות). מרבית המסכים הללו אינם יכולים לקבל כניסה של 4K (מה שדורש לפחות 2 כבלי HDMI במקביל, לכל הפחות!).

יוצא מהכלל הוא המסך 55ZL2 של טושיבה שהוא מסך 4K לכל דבר, אך עם שכבת עדשות פרלקס לנטיקולריות שמאפשרות צפיה של תלת מימד נטול משקפיים בעד 8 נקודות צפיה שונות. מן הסתם לא ניתן לכבות את הפונקציה הזו כאשר לא צופים בתלת מימד כפי שראינו בביקורינו בגרמניה, טושיבה כעת מאפשרת למסך ה-4K שלה לכבות את התלת מימד!

עוד יוצא מהכלל הוא הפאנל 4K של פנסוניק בגודל 20.4" בלבד, אשר מיועד לטאבלטים מיוחדים (ככל הנראה תלת מימדיים) ולא למסך.

חברת שארפ אפילו הלכה רחוק יותר והציגה בפעם השניה (אחרי IFA בברלין) את פאנל הדגל שלהם - מסך 8K ראשון בעולם, אם כי לא מסך מסחרי. המסך הוצג באופן כזה שלא מאפשר בחינה מדוקדקת של יכולותיו או יתרונותיו אל מול חסרונותיו.

השאלה המתבקשת היא האם יש עתיד למסכים מהסוג הזה ומה הסיבה שהחברות מציגות אותם כיום.

מצוקת החברות

בוודאי שמעתם שבפועל כמעט כל יצרניות המסכים הגדולות מפסידות כסף (אני רושם כמעט מכיוון שסמסונג רווחית אבל בקושי בקושי). איך יכול להיות שבאחד התחומים החמים ביותר בעשור האחרון באלקטרוניקה צרכנית, מרבית היצרניות מפסידות כסף?

לשם ההסבר נחזור 13-14 שנה אחורה, תקופה בהתחום המסכים נחשב כעצל וחסר תנועה. בארץ שלטו מסכי בומבה של טושיבה בשוק המקומי, ובעולם סוני טריניטרון היה הצעקה האחרונה. ברקע חברות כמו פוג'יטסו התמקדו בהשמשת טכנולוגיה חדשה בשם פלאזמה לצורך צגים מסחריים לתערוכות (שוק שכיום נקרא digital signage). מהר מאוד הם הבינו על מה הם נפלו והתחילו להפנות את המוצרים לשוק הקולנוע הביתי. מסך 32" היה נחשב כמאוד גדול באותה תקופה ופרט לאנגליה (שהחליטה לעבור למסכים רחבים), היינו עדיין בעולם של 4:3.

הפריצה היתה מהירה ודרמטית. החברות שנכנסו לתחום לא הצליחו לעמוד בקצב הייצור. כל פאנל שיוצר נמכר חודשים מראש. יצרניות נוספות התחילו להכנס לטכנולוגיה, ומפעלים לפאנלים של פלזמה צצו ביפן כמו פטריות זוהרות אחרי גשם רדיואקטיבי. סוני ביחד עם פוגי'טסו ביחד עם NEC, פנסוניק ופיוניר. ומעבר לים בקוריאה, שתי הענקיות הבינו שיש כאן משהו מיוחד והתחילו גם הן לעבוד על אלטרנטיבות.

במקביל, חברת שארפ היפנית הבינה שגם לה יש משהו מעניין ביד והתחילה לקדם את תחום מסכי ה-LCD. עומס הייצור היה כל כך גדול שהחברה התחילה לעבוד עם יצרניות בסין ובקוריאה בשביל לייצר לה את הפאנלים שפשוט טסו מהמדפים. מהר מאוד צצו להם גם חיקויים. סוני גם נכנסה לתחום ביחד עם סמסונג, פיליפס ביחד עם LG. 

הרווחיות היתה מטורפת, אבל גם התחרות היתה גבוהה. ניכר שיש כאן פוטנציאל גדול וכל חברה רצתה להספיק ולכבוש נתח שוק גדל והולך. בעיכוב של כמה שנים התחילה פריחה מקבילה באירופה. ב-IFA  2007 הופתעתי לגלות עד כמה עקומת החדירה של המסכים הדקים עדיין חזקה באירופה.

היצרניות זכו להצלחה פנומנלית והגבירו את הייצור. הם הקימו מפעלים, הגבירו ייצור ובמקביל הורידו מחירים בכדי להגביר את נתח השוק שלהם. הכניסה של היצרניות הסיניות והורדת המחירים (בעיקר מצד LG והיצרניות הסיניות שהתחרו בינהם על שליטה בשוק הפאנלים OEM) הורידו את הרווחיות של החברות באופן דרמטי. הם היו חייבים למכור כמויות עצומות של מסכים בכדי להשאר רווחיים.

ואז בארה"ב עקומת המכירות התחילה להתיישר. אנשים כבר רכשו את המסך הראשון שלהם, את המסך השני שלהם ושדרוג מספיק פעמים את הבית בשביל להמשיך ולקנות. הבוננזה המשיכה עוד שנתיים עד שגם במזרח ובאירופה השוק הפך רווי.

ומה עכשיו? החברות החלו להתקפל. היצרניות הבינוניות והקטנות יצאו מהשוק. מי שיכול היה למכור את המפעלים שלו עשה זאת. השוק הצטמצם כיום לכ-4 יצרניות פאנלים סיניים, 2 יצרניות גדולות קוריאניות וכ-4 יצרניות יפניות. חברות כמו סוני הבינו שאין יותר יתרון בלהחזיק במפעלים יקרים ומכרה את חלקה במפעל. פיליפס העבירה את מרבית הבעלות שלה לקונצרן TPV הסיני/הונג-קונגי. חברות כמו פיוניר, NEC, פוג'יטסו וקטנות יותר יצאו לחלוטין מתחום המסכים.

והיצרניות הגדולות? הן ממשיכות לחפש את הנישה שתחזיר עטרה ליושנה - את המכירות לקצב שהיו רק לפני 5-6 שנים. כל מה שהן צריכות לעשות זה למצוא קייס מספיק טוב בשביל שתשתכנעו לרכוש מסך חדש. תחילה זה היה תלת מימד, אבל מתברר שאנשים מוכנים לקבל את תלת המימד כפיצ'ר ולא להחליף מסך טוב במסך מצויין עם תלת מימד. כשהוא יתיישן, הם אמרו, אם המסך שלי יכלול תלת מימד בסכום סביר - אז נרכוש...

מסכים גדולים, דקים כנייר מעוצבים להפליא. כל שנה וברכותיה.

עוד לפני תלת מימד ראינו מסכים מחוברים (שקיבלו דפדפן ומספר תכנים כגון יוטיוב) אבל השנה הטרנד השולט היה מסכים חכמים, כאלה שיש להם אפליקציות, יכולות שליטה נרחבות וחיבוריות מתוחכמת לאינטרנט. כאן כבר היה קייס חדש שכן אנחנו לא מדברים על עוד איזה פיצ'ר שיכול להנעים את זמננו אך אינו מספיק מעודד לרכישת מסך. כאן כבר אנחנו מדברים על תוכן, ואפליקציות הרי הצליחו מאוד בתחום הסלולר. אין ספק שזה טרנד שיתחזק ויתפוס, אך יש עדיין כברת דרך עצומה לעבור לפני שהטרנד הזה יהפוך לשימושי - תחילה אפליקציות צריכות להיות סטנדרטיות וקלות יותר לפיתוח, וכמובן הממשק וחוזק המעבדים במסכים חייבים להשתפר.

האם מסכי 4K הם הבשורה?

נתחיל בזה שהתשובה היא כמובן לא. שום דבר לא יחזיר עטרה ליושנה וכרגע אין בשורה גדולה ליצרניות שיהפכו את המגמה - השוק רווי וכעת הם צריכים להתמקד בצמצום עלויות ובשוק השדרוגים (ע"ע שארפ ופנסוניק שמתמקדים במסכים גדולים בלבד). 

 

 

מסכי 4K אינם נחוצים בסלון הממוצע. במסכים של 65" ממרחק סביר של 2-3 מטר עדיין אין ממש צורך בפיקסלים קטנים מכפי שהמסכים הנוכחים יכולים להציג. בתחום הפיקסלים הקטנים, LCD הרי מצויין ולכן שארפ ו-LG שמתמחות בדחיסת רזולוציה בפאנלים של LCD חוגגים ומתאמצים מאוד לקדם את תחום ה-4K. מדובר בשתי מטרות עיקריות - מסכים גדולים (70" ומעלה) שמיועדים לסלון קטן - 3 מטר מרחק צפיה. מטרה שניה, שכל החברות פוזלות אליה, אך טושיבה היא המקדמת העיקרית שלה - תלת מימד ללא משקפיים. בתערוכת CES 2012 הציגו כמעט כל היצרניות הגדולות גרסא כזו או אחרת של מסך ללא משקפיים. מסכים ללא משקפיים זקוקים לכמה שיותר רזולוציה בשביל לעשות את הקסם שלהם.

ל-LG מסכי 4K היא בשורה משמעותית שכן הם יאפשרו לה לנצל את טכנולוגיית התלת מימד הפסיבי ולהעלות אותה דרגה. הבעיה היא שהטכנולוגיה הזו במהותה שווקה כמהפכה זולה במיוחד, על בסיס הרעיון שתלת מימד הוא פיצ'ר במסך שמקבלים על הדרך ולא המטרה של השדרוג. פאנלי 4K הם יקרים באופן דרמטי ולכן יבטלו את היתרון הזה.

ב-IFA 2011, שארפ הציגה לראשונה את פאנל ה-8K המהפכני שלה, מסך שהרזולוציה שלו כמו 16 מסכי FULL HD בסידור של 4X4. המסך הזה אינו מיועד לשידורים ייחודיים ועדיין לא ידוע אם הוא שמיש מבחינת תאורה אחורית, עלות ייצור, זמן תגובה ויחס ניגודיות. המסך הזה מיועד לשוק חדש - תלת מימד ללא משקפיים מהדור השני. כיום עדיין מדובר בטכנולוגיה רחוקה ממושלמת, מרווח הפיקסלים (fill ratio) עדיין בעייתי, ומספר איזורי הצפיה עדיין לוקה בחסר.

עם פאנל של 8K, ניתן לקבל עד 16 איזורי צפיה במקביל - כל אחד ב-720P לכל עין, או 8 איזורי צפיה ב-1080P לכל עין!

בתחום המקרנים גם כאן אנחנו רואים התקדמות ושם ככל הנראה התקן יהיה 4K תוך שנים ספורות. בתחום הזה לא נדיר למצוא אנשים עם מסכים של 100-150" ועם מרחק צפיה של 4 מטר... כאן כבר ניתן להרוויח מרזולוציה גבוהה יותר.

הבעיה היא שאין שום סימנים לתקן 4K בשידורים וכל המקרנים שנמכרים כיום עם 4K נטולים יכולת לקבל את הרזולוציה הזו NATIVE מחיבור חיצוני כלשהו. זה מזכיר את מסכי ה-FULL HD הראשונים שלא יכלו לקבל סיגנל FULL HD עד אשר הצ'יפים לכניסת הוידאו שודרגו דור אחד אחרי. כך זה גם היום, 4K משמש אך כאמצעי לעיבוד תמונה, ולעיתים לכיוון עדין של התאמת הפאנלים ולא כפונקציה שימושית באמת דרך מערכת חיצונית. השלבים הבאים הנחוצים לשם השמשת הטכנולוגיה יהיו חיבורי HDMI חדשים (HDMI 1.5?) שיאפשרו העברת סיגנל 4K, מקרנים ומסכים גדולים שיאפשרו כניסה כזו. מעבדי תמונה חיצוניים, רסיברים ואף נגני בלוריי ישודרגו לטכנולוגיה החדשה ויתכן שנזדקק גם לפורמט בלוריי מעט שונה בכדי לאפשר שידור של סרטי 4K בדרך זו.

מה שכן, כולם ירוויחו מההתקדמויות הללו, כולל מי שיש לו מסך FULL HD, שכן השיפורים הללו יטפטפו וישפרו גם את איכות התמונה של שידורי ה-FULL HD שנקבל מבלוריי. 

ולגבי יס/הוט/שידורים דרך הרשת (חוקים כמובן)? שכחו מזה, אין סיכוי שנראה שדרוג מהסוג הזה בשנים הקרובות.

 

 

המסך הראשון המסחרי שנראה לבית ככל הנראה יהיה ה-ZL2 של טושיבה שצפוי לצאת רשמית בהמשך השנה. החברה הציגה גרסאות שלו מספר פעמים לאורך השנה-וחצי האחרונות (CES ו-IFA) אך במרץ סוף סוף הראתה החברה את כל החבילה כולה - כולל יכולות זיהוי הפנים של הצופים במסך והתאמת התלת מימד אוטומטית כך שלא נחוץ לחיצה בשלט - הכל נעשה בזמן אמת. התוספת של יכולות 4K בלחיצת כפתור הופך את המסך הזה למעניין במיוחד - בעצם יש לנו כאן מסך היברידי ראשון. לפי טושיבה, הם בשלבי יצור של סדרה מוגבלת של מכשירים (ככל הנראה כמה מאות) שיפיצו אותם ברחבי העולם לצורך בדיקה, במטרה להגיע לייצור המוני עוד השנה. זה לא יהיה זול - ההערכות מדברות על בין 8000 דולר בארה"ב, ל-8000 יורו באירופה...

אז מה אתם אומרים? האם יש סיכוי ל-4K מחוץ למעבדה ולבתי המאיון העליון?

לדיון בנושא: מסכי 2K, 4K, 8K - למה אנחנו צריכים את זה?


עוד מ: oferlaor
תגיות


דרגת קושי: 4
דירוג הכתבה

דירוג ממוצע:

100

בהקשר זה

 הקלטת HDTV
 מזרימדיה מול HTPC
 ביקורות HDTV
 הסקירה המלאה על yesMax HD
 עוד על 4K ו-UHD


המאמר הפופולרי ביותר בתחום 4K ו-UHD:
מזרימדיה: Popcorn Hour A-110
תקנון / תנאי השימוש באתר צור קשר / contact us כל הזכויות שמורות לקבוצת ht