ביזיון של תחקיר – סקר הפלזמות הגדול

למי שפספס אתמול את אורלי וגיא בע"מ - ערוץ 10 אתמול הביא את ה-SHOW הכי טוב בעיר - מדריך איך ...


הקדמה

קודם כל,אני חייב לציין עד כמה נדיר שאנחנו בכלל מתייחסים לחשיפות עיתונאיות של אחרים. אנחנו בד"כ משתדלים להמנע מזה, ולמיטב זכרוני רק פעם אחת בעבר כתבנו מאמר תגובה מהסוג הזה (מאמר "הפלזמה מתה"). הסיבה לכך היא שמה שלוקח שנים לבנות, קל מאוד להרוס.

את אורלי וגיא בע"מ אנחנו מכירים שנים. הם שניהם עיתונאים רציניים, משקיענים ולא מחפפים תחקירים. יש כמובן קטעים קלילים בתוכנית שלהם אבל למיטב זכרוני, בזיון שכזה מעולם לא היה, לא בארץ ואפילו לא בחו"ל.

למי שפספס –  אתם מוזמנים לראות את זה כאן.

הרעיון היה פשוט – נציב מסכים בעלויות שונות, אך בגודל זהה זה לצד זה וניתן לקהל להחליט מה טוב יותר.

הרעיון יפה ובהחלט ישים, אך המימוש – אוי ואבוי למימוש.

לפני התוכנית, (זה לא מצולם בקטע הזה) גיא הסתובב בקהל שאל שאלות והתגאה בעובדה שאף אחד לא באמת יודע מה ההבדל בין פלזמה ל-LCD. גם במערכת של "אורלי וגיא בע"מ" לצערי לא יודעים מכיוון שהסגמנט הזה נקרא "סקר הפלזמה הגדול" אבל לא היתה בו אפילו פלזמה אחת!!!

אז איך שהתוכנית התחילה, התחלנו להתכתב על הנושא בשרשור יעודי. פשוט ראינו את האסון מתקרב. זה היה מעט כמו לראות תאונת רכבת במהירות איטית, פשוט אי אפשר להסיט את העיניים למרות המראה המזוויע… OH THE HORROR, THE HUMANITY…

מדובר על חמישה מסכי LCD של יצרנים שונים, בדרגות מחיר שונות – כולם בגודל 37"  (כאמור, בגלל זה קוראים לזה סקר הפלזמה הגדול).

המסכים הוצבו באולפן של אורלי וגיא – אולפן מואר מאוד לצרכי הצילום. האם עוצמות האור הללו זה מה שיש לנו בבית, בסלון? רק אם אנחנו גרים באולפן טלויזיה. 

 

כפי שניתן לראות, האולפן עגול – שזה מעולה בשביל LCD שמושפע בזוית הצפיה שלו. כלומר, אלה שבאמצע רואים בעצם תמונה אחרת מאלה שרואים בצדדים. גם הסלון שלכם עגול, לא?

מרחק הצפיה הוא בערך כמו שאני רואה בבית – שהרי לכולנו יש מרחק צפיה של בסביבות 15 מטר למסך 37", לא?

עם רמת תאורה כזו, ממרחק צפיה כזה יש רק פרמטר אחד שקובע את איכות התמונה – עוצמת האור של האור האחורי שלו (פרמטר שהוא נשלט לחלוטין). אגב, למסכים הללו יש לרוב סנסורי אור בכדי להתאים את העוצמה לסביבת התאורה השונה. אני מניח שלא עשו חור קטן במסגרת שהסתירה את שם המותג בכדי לאפשר לסנסור הזה לפעול…

לקראת סוף הסגמנט הופיע המומחה שהביאו מטעם אורלי וגיא, הלא הוא נציג של אבי סופר. אבי סופר הוא עסק לכל דבר ולכן הנציג האובייקטיבי שבא לסכם את הסקר הוא עוסק בתחום ובעל אינטרסט. אני מניח שהוא הגיע מכיוון שהוא בוודאי זה שהביא את המסכים לאולפן וכך אורלי וגיא הצליחו במכה אחת לסגור את שתי הפינות הללו. 

כל מה שצריך לעשות בשביל לסדר מבחן כזה הוא פשוט לסדר את עוצמות התאורה של המסכים בסדר יורד ביחס למחיר. מסך יקר? עוצמת אור נמוכה. ממרחק כזה, זה הדבר היחיד שניתן בכלל לשפוט על המסכים הללו. אין לי מושג אם סידרו את זה ככה או לא, אבל בהחלט יתכן שכך המסכים הגיעו עוד מהחנות.

גם אם הם שמו את המסכים במצב STANDARD ואיפסו אותם (לפי רמת הידע באולפן, לא נראה שהאנשים שם ממש מבינים שיש למסכים תפריט ובוודאי נעזרו בנציג של אבי סופר גם בהדלקת המסכים) מדובר במבחן שלא שונה בהרבה מהמבחן ה "שמאי עד הבית" שהם לעגו לו רק דקה לפני כן באותה תוכנית בדיוק. כן, כן – הם עשו תחקיר על אנשים לא מקצועיים שבאים לבחון לך את הרכב עד הבית ללא הכלים המתאימים ובלי להבין מה הם עושים. מזכיר לכם משהו?

כמובן שהתוכן שהם השתמשו הוא ממש תוכן אידאלי למבחן כזה – המוניטור של התוכנית עצמה. באמת אפשר לומר הרבה על תוכן המקור הזה שמומחים רבים כבר שנים רוצים לשים את הידיים שלהם עליו.

גולת הכותרת בעיני היתה האמרה של נציג אבי סופר על כך שהמסכים הם FULL HD ושזה בעיה כי אין שידורים כאלה עדיין. אני מניח שיס והוט עצובים מאוד בשלב הזה כי הם רק שנתיים משדרים שידורים ב-HDTV בישראל.

חוץ מזה העקיצה כנגד פלזמה – פלזמה זה דבר מהעבר הרחוק? מאיפה הביאו את הבחור הזה? אני מניח שהוא לא עובד עם יורוקום בחנות שלו אז אין לו אינטרסט לקדם מותג שלא מתאים לתוכנית העסקית שלו… שניה אחרי זה הוא סתר את עצמו ואמר שמי שרואה עם פלזמה כנראה רואה אותם כרגע באיכות טובה יותר. בשלב הזה באמת הרמתי ידיים לאוויר והתחלתי לצעוק על הטלויזיה.

נושא מעניין נוסף שעלה בפורומים (תודה לאיתי שהיסב את תשומת ליבי) הוא שבעצם משווים כאן תפוחים לתפוזים. מסכים כמו ה-8404 לא יקרים רק בגלל שאיכות התמונה שלהם אמורה להיות טובה יותר אלא בגלל שהם בעלי יכולות אחרים לחלוטין ממסך BEKO. ל-8404 יש יכולות הזרמת מדיה, יכולות התחברות לרשת (יוטיוב וכו´), את ה-AMBILIGHT, יכולות קליטת DTT וכו´. איך בדיוק אפשר להשוות את המסך למסכים אחרים שאין להם את הפונקציות הללו? בשביל באמת להשוות את זה כראוי צריך להשוות מודלים שהם בערך בעלי אותם יכולות – כך שאפשר לומר שמשלמים כאן על אותם הדברים…

פשוט מאוד. מבחינתי זה דורש תחקיר מהסוג שאורלי וגיא עושים – כי מדובר בלא פחות מהונאת הציבור שמצפה שהמבקרים יהיו ללא רבב. הצליחו לשכנע את הציבור שמדובר במבחן אובייקטיבי כאשר נתנו בעצם את המפתחות לעוסק בתחום לקבוע את התוצאות.

אין בעיה לעשות בדיקה כזו כראוי. לשם כך, צריך שמישהו שאינו בעל עניין ירים את המבחן, שהקהל יוכל לגשת למסכים, שהמסכים יכויילו קודם לכן ושיהיה חושך באולפן שיהיה דומה לאווירה ביתית.

אבל זה לא היה המבחן הזה. המבחן הנכון לא ממש מצטלם טוב ולא היה עובר טוב מסך, אבל היה נותן תשובות מדוייקות יותר.

מבחינתי "אורלי וגיא בע"מ" באמת, אבל באמת כשלו בדבר הבסיסי שאליו הם מטיפים – מקצועיות, אמינות ויסודיות.

אנחנו כבר מטיפים כ-5 שנים שבשביל לבחון מסכים צריך להעביר אותם כיול, לבדוק אותם כראוי עם תוכן מתאים, תחת תנאי תאורה מבוקרים ועם ציוד והבנה מתאימים. מתברר שלפי אורלי וגיא בעמ, לא צריך את כל החרטא הזה. פשוט צריך לשים מסכים באמצע כיכר רבין ואנשים כבר יצביעו ברגליים. לדעתי צריך ככה לבחון כל דבר – למשל להביא מכוניות לאולפן ולנסוע איתם מצד אחד של האולפן לשני ואז להצביע איזו מכונית טובה יותר. אולי כדאי לבחון ככה גם פלאפל – לשים 5 סוגים במרכז הבמה שלהם ושהקהל יצביע.

זה יהיה בערך אפקטיבי באותה מידה.

חבל מאוד שלאחר שאנחנו מנסים לחנך את השוק, אפשר למחוק את זה על ידי 8 דקות של חוסר מקצועיות בפריים טיים.

אין לי מילים, זה היה פשוט בזיון אחד גדול.

להמשך הדיון בפורום לחצו כאן


11:05
  /  
09.11.2009
  
מאת: עפר לאור

1