שרשור תגובות: מוניטורים אולפניים - האם הם באמת כאלה שונים?

כל מה שקשור לאודיו בסטריאו, פטיפונים, נגני CD, קדם מגברים, מגברי כח, כבלים וכמובן רמקולים - רכיבים עד 3000$ בלבד.
partner11
חבר פעיל מאוד
חבר פעיל מאוד
הודעות: 488
הצטרף: אוגוסט 2008
נתן תודות: 33 פעמים
קיבל תודות: 18 פעמים

נושא שלא נקרא #16 

מאמר מצויין, מהטובים
רק דבר אחד לא הבנתי, רמקול שטוח זה טוב או לא?

SONYES
סמל אישי של משתמש
חבר מביא חבר
חבר מביא חבר
הודעות: 3055
הצטרף: דצמבר 2006
נתן תודות: 574 פעמים
קיבל תודות: 269 פעמים

NS1000M

נושא שלא נקרא #17 

טלHD

שלום לך
כבעלים של NS1000M אני יכול לומר לך שזה רמקול רפרנס גם היום
עובד אצלי עם מגבר דואל מונו 105 ' W קלאס א LUXMAN C-05+M-05

יוצר 1974-1995 רצוף ללא שינוי יש כמה גרסאות
ניתן להשיג אותו לפי הזמנה מיוחדת מימהה בדמות NSX2000M יפן בלבד

כתבתי עליו כאן מאמרים רבים רבים

ממש לאחרונה ההיתי אצל חבר שלי שבנה להם מגבר מנורת מיוחד עם מנורת K88 וסידי ארקם 17
תוצאה עוצרת נשימה
תיקון קל ה-10 יוצר אחכ ואינו מכיל את אלמנים של ברליום זמן יצור אינו קריטי כמו למטרה שיוצר ואלמנטים משובחים ביותר

עד שלא שומעים לא לא יודעים כמה 1000 מיוחד

בברכה

ziv_r
סמל אישי של משתמש
עורך ראשי HTmag
עורך ראשי HTmag
הודעות: 44361
הצטרף: ינואר 2005
נתן תודות: 2084 פעמים
קיבל תודות: 4724 פעמים

נושא שלא נקרא #18 

מאמר שתענוג לקרוא (Y)
הסברים טובים על נושאים שאנחנו מדברים עליהם יום יום ועכשיו אנחנו גם יודעים הרבה יותר עליהם.

Reuven_Sch,
ברוך הבא לפורום (b)
דווקא מכיוון שאתה טכנאי הקלטות לדבריך, נשמח אם כן תוכל להכנס לדיון טכני ולהרחיב בנושא. אני מאמין שנוכל רק ללמוד.

JEXY,
יש התייחסות לאקוסטיקה במאמר. נרשם מספר פעמים כיצד הרמקולים מגיבים אחרת מבחינת תחום ההענות שלהם בהתייחס לאקוסטיקה בה הם ממוקמים.

motico
כתב
כתב
הודעות: 1509
הצטרף: מרץ 2005
מיקום: גבעתיים
נתן תודות: 100 פעמים
קיבל תודות: 114 פעמים

נושא שלא נקרא #19 

תמיד שאלתי את עצמי את שאלת המפתח: "האם רמקול המוגדר כמוניטור אולפני, מתוכנן בצורה שונה מרמקול ביתי?"
התשובה הגיעה במאמר נהדר (Y)
תודה.
מוטי

liqnit
סמל אישי של משתמש
חבר פעיל מאוד
חבר פעיל מאוד
הודעות: 336
הצטרף: נובמבר 2005
נתן תודות: 28 פעמים
קיבל תודות: 4 פעמים

נושא שלא נקרא #20 

כתבה מעולה
למדתי רבות
תודה (Y)

SONYES
סמל אישי של משתמש
חבר מביא חבר
חבר מביא חבר
הודעות: 3055
הצטרף: דצמבר 2006
נתן תודות: 574 פעמים
קיבל תודות: 269 פעמים

נושא שלא נקרא #21 

(Y) (Y) (Y)

מאד מדויק ויפה

(Y)

MartinHSabag
סמל אישי של משתמש
מנהל
מנהל
הודעות: 59332
הצטרף: נובמבר 2004
שם מלא: מרטין סבג
מיקום: כפר-סבא
נתן תודות: 858 פעמים
קיבל תודות: 1619 פעמים
יצירת קשר:

נושא שלא נקרא #22 

Reuven_Sch כתב:
ברור לחלוטין שהפיזיקה בכל סוגי הרמקולים היא אותה פיזיקה. השאלה היא רק מה עושה יצרן ספציפי כשהוא מיישם את אותה הפיזיקה בכל רמקול ורמקול שהוא מייצר.
...
אמת ויציב. מהניתוח הטכני (הנכון שלעצמו) נובעת הכללה שעלולה להטעות, כאילו בתנאי אולפן ישמעו רמקולים ביתיים טובים כמו מוניטורים טובים, ו(בהכללה לא פחות קטנה) הם לא - מכיוון שמלכתחילה הם מיועדים למשימות אחרות, ולכן כך עוצבו. מוניטורים מיועדים לטפל בסיגנל 'גס' שמגיע ישר מהמיקרופונים, לעומת הרמקולים הביתיים, שמיועדים להשמיע חומר שכבר טופל טכנית (מאוזן בתדרים, בדינמיקה וכיו"ב).

מבלי להכנס לדיון טכני מיותר (אני טכנאי הקלטות ומפיק ותיק) ניתן לומר שגם מכוניות למשל בנויות מאותם מרכיבים, אך יהיו רכבי שטח שיעברו בהצלחה שטח קשה במיוחד, ויהיו כאלה שלא.

בהזדמנות זו תודה גדולה לאתר הזה, שעזר לי מאד במאבק עם המדיה סנטר (מיקרוסופט).
...
לא בהכרח מסכים עם האנלוגיה לרכבי שטח ורכב מנהלים בהקשר של סאונד אולפני וסאונד מעובד.
אם כבר האנלוגיה הזו יותא מתאימה לרמקולים ביתיים/אולפניים מול רמקולי PA כלומר אלו שמיועדים להגברה של אירועים.
שם באמת יש צורך להתמודד עם תנאים מאוד קשים, הן של עוצמות השמעה, תנאי מזג אויר, עמידה בטילטולים ושינוע וכו׳
מה שמוזן לרמקול אולפני, גם אם סיגנל ״גס״ שלא עבר עיבוד עדיין (אגב הןא לא מגיע ישירות מהמיקרופונים כמובן אלא דרך הקונסולה ואז דרך הגברה) לא שונה משום סיגנל מעובד בנתונים או דרישות שלו מהציוד.
לא בתחומי ההיענות, לא בתחום הדינאמי ובטח שלא בעוצמות שלו.
רוצה לאמר שסיגנל ״לא מעובד״ של הקלטת טריו כינורות לא יהיה קשה יותר מהקלטה מעובדת של טראש מטאל....
Making Products, Mentor, Lecturer
twitter facebook linkedin
About.me

theezway
סמל אישי של משתמש
חבר ותיק
חבר ותיק
הודעות: 2344
הצטרף: ינואר 2005
נתן תודות: 12 פעמים
קיבל תודות: 39 פעמים

מאמר מאלף

נושא שלא נקרא #23 

תודה (Y)
אתר הבית שלי - www.ezway.co.il

bilbog
סמל אישי של משתמש
חבר פעיל מאוד
חבר פעיל מאוד
הודעות: 435
הצטרף: אפריל 2006
מיקום: ראשון לציון
נתן תודות: 38 פעמים
קיבל תודות: 54 פעמים

נושא שלא נקרא #24 

רוב תודות על מאמר מושקע, יסודי ומאלף. הרבה זמן לא למדתי כ''כ הרבה דברים חדשים ממאמר יחיד בנושא (f) :D
כן ירבו!
Gravity cannot be held responsible for people falling in love

DigiSUN
סמל אישי של משתמש
חבר פעיל במיוחד
חבר פעיל במיוחד
הודעות: 551
הצטרף: יולי 2009
נתן תודות: 200 פעמים
קיבל תודות: 187 פעמים

נושא שלא נקרא #25 

כתבה יפה מאוד, וגם התמונות נהדרות. (Y)

אני חושב שכדאי לחדד משהו בקשר לגרף האדום, המתאר "איך רמקול נמדד בסלון ישראלי טיפוסי":
הגרף שמוצג שם רועש ("מחוספס") בהרבה מגרפים יפים שרואים בסכימות, אבל לא צריך להבהל מהרעש הזה. :)
לעניות דעתי, ההחלקה שלא נעשתה לגרף, אינה בהכרח תורמת להדגשת הנושא של השפעת היעדר טיפול אקוסטי, אלא מציגה תמונה קצת לא-הוגנת ביחס לגרפים השחורים: היענות התדר היא תוצר של תהליך שיערוך סטטיסטי, והחלקה היא נחוצה עבור תהליך זה. הסיבה לכך היא שבפועל, שיערוך הספקטרום נעשה על מספר סופי של ריאליזציות (מדידות).

במילים אחרות: הרעש בגרף האדום עשוי לנבוע גם מתהליך השערוך, ולא בהכרח נובע מתזזיתיות מוחלטת של היענות התדר של הרמקול.

כיצד מדדתם את הגרף האדום? :)

המתופף
חבר פעיל מאוד
חבר פעיל מאוד
הודעות: 365
הצטרף: אפריל 2011
נתן תודות: 10 פעמים
קיבל תודות: 25 פעמים

איתי חזום-מאמר מעולה ומקצועי!!!

נושא שלא נקרא #26 

לפני שנים היו בבעלותי 2 אולפני הקלטות מקצועיים ביותר בבאר שבע-ובת"א.( אישית אני לא טכנאי קול)-והיו לי באולפן מוניטורים מסוגים שונים כגון ns-10 של ימהה-ועוד genelec וכן מוניטורים של חברת tanoy. ובנוסף החזקתי גם רמקולים גדולים ביתיים כמדומני של חברת "וורפידל" ל מנת לבצע במיקסים a/b -לעשות השוואה גם עם רמקולים רגילים. לטעמי זה מאוד עזר.
נ.ב: אהבתי את התמונות שאיתי חזום- הביא למאמר- של חברת "ssl"-יצרנית הקונסולות האגדית מאנגליה.
בברכה... (b)

Reuven_Sch
חבר שרק התחיל
חבר שרק התחיל
הודעות: 8
הצטרף: מאי 2012
נתן תודות: 0
קיבל תודות: 0

נושא שלא נקרא #27 

גם אם סיגנל ״גס״ שלא עבר עיבוד עדיין (אגב הןא לא מגיע ישירות מהמיקרופונים כמובן אלא דרך הקונסולה ואז דרך הגברה) לא שונה משום סיגנל מעובד בנתונים או דרישות שלו מהציוד.
לא בתחומי ההיענות, לא בתחום הדינאמי ובטח שלא בעוצמות שלו.
...
לו זה היה הגורם היחיד, היינו מקליטים עם כרטיסי קול של 20$ :) גם "הנתונים" שלהם תואמים תיאורטית כביכול לתחום השמע, שאינו שונה מנתונים של סיגנל מעובד. פורמט CD לדוגמא (16bit/44.1KHz) מתאים תיאורטית לשמיעת חומר מעובד, אך להקלטות הוא אינו מספיק לרוב אנשי המקצוע שאת דעתם אני מכבד, מסיבות עליהן מתווכחים עד היום בדיונים טכניים ארוכים עד לאין קץ וחסרי תכלית, שמהם אני מנסה להמנע - מכיוון שבסופו של יום ממילא אנו משתמשים בפורמט הרחב יותר, כי את ההבדל אנו שומעים גם בלי להסכים על הגורם.

לדוגמא נוספת, מערכות ההקלטה השונות למשל, אמורות תיאורטית לפי "הנתונים" לטפל באופן זהה בצליל הדיגיטלי, ללא 'צבע' משלהן - העובדה היא שהן נשמעות שונה אחת מהשניה, וגם על הסיבות לכך מתווכחים באותם דיונים ארוכים שציינתי לעיל,

לכן רמקול ביתי אכן יכול להשמיע תוף רגל לדוגמא, שיכול להגיע גם לעוצמות של 20dBu ויותר, וכולל תדרים נמוכים מאד (שמיועדים להיות מסוננים בהמשך ולכן לרוב לא קיימים בסיגנל מעובד) - השאלה היא *איך* הוא ישמיע אותו ואילו החלטות יקבל הטכנאי בשל כך. המאמר עוסק בעיקר במאזן היענות התדרים של הרמקול, שהוא חשוב שלעצמו - אך באולפן הגורם הנוסף הקריטי הוא הזמן (מופע), ומבחינה זו בניגוד לרושם המתקבל, ה-NS-10M הוא טוב בהרבה ממה שמייחסים לו, למרות מאזן התדרים ה"נוראי" - ומכאן בין היתר הפופולריות שלו.
אולי תוסיף להבנה עוד דוגמא: את התדרים הנמוכים ב-NS-10M (שמונחתים קשות בשמיעה ע"י הרמקול עצמו) אנחנו מעריכים *בעיניים* (לפי תנועת שולי הרמקול), תנאי שיהיה מגוחך לדרוש מהצרכן הביתי להשלמת חווית ההאזנה שלו - אך לנו הוא מועיל, מכיוון שלו היה ה-NS-10M מעוצב להשמיע את אותם תדרים, היה נפגע המופע (והנה, גלשנו לטכני...).

לדוגמא נוספת, מעצבי מוניטורים אולפניים יכולים להסתמך על נתוני אקוסטיקה שמקובלים באולפני הקלטות, שהם חמורים בהרבה מהמקובל בבתים פרטיים (לדוגמא יחסי מידות מבנה מדוייקים, או חלון זמן נקי מהחזרים פרט למיקסר, שבחדרים טובים מגיע גם ל-10ms) - מעצבי רמקולים ביתיים לעומת זאת יכולים להתעלם מקיומו של מיקסר, שההחזרים ממנו 'צובעים' את מאזן התדרים וכיו"ב.

גם הדעת נותנת שבתהליך העיצוב הרי בודקים מן הסתם את הרמקול בהאזנה למוזיקה, ומשנים בהתאם - לכן מעצב מוניטורים יבחן מן הסתם את המוצר שלו גם בהאזנה לחומר לא 'מטופל' ומעצב הרמקולים הביתיים לא ישים על כך דגש מיוחד, ודי בכך כדי לגרום להבדלים.

הסליחה עם כל חובבי השמע, אבל לא קבעתי שאלה טובים ואלו לא - רק שהם נועדו למשימות שונות, ולכן מעוצבים שונה.

Kotipelto
חבר פעיל מאוד
חבר פעיל מאוד
הודעות: 137
הצטרף: אפריל 2005
מיקום: מודיעין
נתן תודות: 0
קיבל תודות: 9 פעמים

נושא שלא נקרא #28 

וואו! מאמר מקצועי, מרתק ומחכים.
תענוג אמיתי.

תודה (Y)

HazooM (פותח השרשור)
כתב
כתב
הודעות: 6805
הצטרף: ינואר 2005
נתן תודות: 306 פעמים
קיבל תודות: 958 פעמים

נושא שלא נקרא #29 

הסליחה עם כל חובבי השמע, אבל לא קבעתי שאלה טובים ואלו לא - רק שהם נועדו למשימות שונות, ולכן מעוצבים שונה
...
ראובן, אתה מדבר על תכנון ועיצוב שונים למשימות שונות, אבל הרושם המתקבל הוא שאתה לא ממש יודע איך
רמקולים עובדים או מתוכננים... התאורים שלך יותר מתאימים לאנשי הפרסום של היצרנים שדאגו במשך כל השנים
למכור לאנשים (גם חובבנים וגם מקצוענים) סיפורי אלף לילה ולילה על כמה רמקולים אולפניים וביתיים שונים אחד
מהשני, אבל העובדה היא שברגע שמפרקים לעומק את כל הדברים הללו מגלים את אותה החיה בתחפושת אחרת.
אך באולפן הגורם הנוסף הקריטי הוא הזמן (מופע), ומבחינה זו בניגוד לרושם המתקבל, ה-NS-10M הוא טוב בהרבה ממה שמייחסים לו, למרות מאזן התדרים ה"נוראי" - ומכאן בין היתר הפופולריות שלו.
אולי תוסיף להבנה עוד דוגמא: את התדרים הנמוכים ב-NS-10M (שמונחתים קשות בשמיעה ע"י הרמקול עצמו) אנחנו מעריכים *בעיניים* (לפי תנועת שולי הרמקול), תנאי שיהיה מגוחך לדרוש מהצרכן הביתי להשלמת חווית ההאזנה שלו - אך לנו הוא מועיל, מכיוון שלו היה ה-NS-10M מעוצב להשמיע את אותם תדרים, היה נפגע המופע (והנה, גלשנו לטכני...).
...
אתה מציין את נושא "הזמן" ברמקול כמו ה ns-10, אבל אתה בכלל יודע מה זה אומר או מה גורם לזה? את עניין
התדרים הנמוכים אתם "מעריכים בעיניים"? אתה מתלוצץ? הממברנה של כל רמקול תזוז עם התדר, גם אם הוא
מפיק אותו בעוצמה חזקה ועיוותים נמוכים וגם אם זה בעוצמה חלשה ועיוותים גדולים (כמו ב ns-10). אם אותו
רמקול (ה ns-10 במקרה הזה) היה יורד נמוך כלומר מפיק תדרים נמוכים כראוי היה "נפגע המופע"? נו באמת...
מעצבי מוניטורים אולפניים יכולים להסתמך על נתוני אקוסטיקה שמקובלים באולפני הקלטות
...

התכנון של מוניטורים אינו שונה מכל רמקול שמכבד את עצמו. נושא ההחזרים משולחן המיקסר לדוגמא, אינו משהו
שרמקול אולפני יכול לעקוף. תיקון בתדרים הנמוכים לדוגמא (בגלל שהרמקול יושב על שולחן) נעשה בעזרת מתג eq
שבנוי במוניטור, וזה משהו שאפשר לעשות עם eq על כל רמקול.
לכן מעצב מוניטורים יבחן מן הסתם את המוצר שלו גם בהאזנה לחומר לא 'מטופל' ומעצב הרמקולים הביתיים לא ישים על כך דגש מיוחד
...
"מעצב" מוניטורים מתכנן רמקול, נקודה. לא רמקול שמסוגל לטפל בחומר כזה או אחר יותר "טוב". לא חסרים רמקולים
ביתיים ששמים בכיס הקטן מוניטורים מכובדים, וגם ההיפך. המתכנן של כל רמקול רוצה להפיק את המקסימום שהוא
יכול במסגרת התקציב שנתון ברשותו, אין פה אוטומטית קו מנחה שהולך על עיצוב מוניטור כזה או אחר יחסית לרמקול
ביתי.

motico
כתב
כתב
הודעות: 1509
הצטרף: מרץ 2005
מיקום: גבעתיים
נתן תודות: 100 פעמים
קיבל תודות: 114 פעמים

נושא שלא נקרא #30 

איתי

אם אני מבין נכון, רמקול אולפני נבנה/מתוכנן מראש להיות שכזה. האם למתכנן אין דרישה מינימלית לפרמטרים?
אני מניח שרוב טכנאי המיקס כן משתמשים ברמקול עם תג של מוניטור אולפני. למה להם לעשות את זה אם הרמקול לא נותן להם ערך מוסף כל שהוא?
מוטי

שלח תגובה

חזור אל “אודיו דו-ערוצי (סטריאו)”