וזו בדיוק הסיבה בעטיה אני נמנע מדיונים כלליים באינטרנט. ניתן לומר שאת רוב חיי ביליתי מול רמקולים, הייתי אתם יותר מאשר עם אשתי לשעבר, שתחייה אם נסיון אישי של 30 שנה בהקלטות ויעוץ לאולפנים ולפיתוח בחברות אודיו לא מספיק, אז הרי מכיוון שבין היתר גם בניתי חדרי בקרה ו/או פיקחתי על בנייתם, עבדתי מול לא מעט אקוסטיקאים, מעצבים, אלקטרונאים וכיו"ב וכמובן טכנאים, שלמצער עליהם (אם לא עלי) איש לא יטען שהם אינם "יודעים איך רמקולים עובדים או מתוכננים".ראובן, אתה מדבר על תכנון ועיצוב שונים למשימות שונות, אבל הרושם המתקבל הוא שאתה לא ממש יודע איך
רמקולים עובדים או מתוכננים......
אתה מציין את נושא "הזמן" ברמקול כמו ה ns-10, אבל אתה בכלל יודע מה זה אומר או מה גורם לזה?...
כן.
אני לא יכול להרצות בהרחבה בכל פעם שאני פותח את הפה באינטרנט ורק כדי לשכנע מישהו שאני יודע על מה אני מדבר - יש מספיק חומר מחקרי ברשת בנושא, ובמקרה ה-NS-10M מדובר בעובדות ידועות ומקובלות בין אנשי המקצוע. אתה מוזמן לחפש למשל את הביטוי "NS-10 phase", הנה מתוך אחת התוצאות הראשונות:אם אותו רמקול (ה ns-10 במקרה הזה) היה יורד נמוך כלומר מפיק תדרים נמוכים כראוי היה "נפגע המופע"? נו באמת......
http://www.johnlsayers.com/phpBB2/viewt ... &view=next
...ועכשיו כמובן ניתן לשאול אם גם המודרטור בפורום עיצוב אולפן של ג'ון סיירס "יודע מה זה אומר או מה גורם לזה" וחוזר חלילה.The NS10 also has great phase timing across the low end, because it is NOT a ported design. If it had ben ported, the bass response would have been better but the bass timing would have been lousy. So the bass and kick sit together well, and you can judge them truthfully, whereas ported designs tend to screw up the timing and phasing of lows, making it harder to get the low end tight....
--
את הטריק הזה (שיחודי ל-NS-10) למדתי מטים פאלמר באולפני "יוטופיה" בלונדון עוד בשנות השמונים, וכנראה זה עבד לו לא רע באלבומים של כל המי ומי, מפרל ג'אם דרך דיוויד בואי ועד טירז פור פירז - ואם הוא אכן התלוצץ בזמנו, אז הבדיחה שלו הפכה מן הסתם לנחלת שאר הטכנאים כפי שיעיד עוד חיפוש פשוט ברשת, למשל:את עניין התדרים הנמוכים אתם "מעריכים בעיניים"? אתה מתלוצץ?...
http://messageboard.tapeop.com/viewtopi ... rel=-10000
או:I do the NS-10 trick = look at the edge surround at 90db, if there is one crease in it you have too much...
http://www.sonicstate.com/tgs/faq_messa ... 9188&faq=1
--All true on NS10s but ...
I have a pair and run them with a very high powered amp 600 per side - they do sound better with a great amp. And also at high levels check how much the cones crease on the kick - it shows you have somestuff down below 60hz....
כפי שאמרתי, הטריק הזה יחודי ל-NS-10 (או לרמקול אחר שיראה סימנים כאלה בהיקף הממברנה בדיוק בנקודת ה"יותר מדי בס") -הממברנה של כל רמקול תזוז עם התדר, גם אם הוא מפיק אותו בעוצמה חזקה ועיוותים נמוכים וגם אם זה בעוצמה חלשה ועיוותים גדולים (כמו ב ns-10)....
וזה נגזר מהתכונות הפיזיות היחודיות של ה-NS-10, לא מכיוון שעוצב בכוונה כדי שיראה סימנים כאלה - אלא מכיוון שכך יצא הרמקול (כעובדה אין עוד דגם שבנוי פיזית בדיוק כמו ה-NS-10) והטכנאים חיפשו סימן פיזי להערכת התדרים שלא שמעו בבירור.
ואגב, ה-NS-10 מאבד מגמישותו די מהר בתנאי עבודה ואז הטריק הזה לא עובד. מעצב האולפנים הלונדוני אתו עבדתי כשפיקחתי על בניית חדר הבקרה של אולפני זזה, אמר לי שהוא ממליץ ללקוחותיו להחליף דרייברים לרמקול פעם בשנה, ואם המדובר בהקלטות "קטלניות" (דאנס או רוק אגרסיבי) - פעם בששה חודשים. ניתן לבדוק את הדבר בקלות, באמצעת דחיפה (בזהירות) של הממברנה פנימה ועזיבתה - אם היא לא חוזרת למקומה מייד, יש להחליף את הדרייבר. לצערי אני רואה הרבה חדרים עם NS-10M עם דרייברים ישנים ועל מגברים חלשים (ומסבירים לי "ממילא אין לו הספק גבוה"), ואני לא מתפלא שיש שהרבה אנשים שקנו זוג בגלל 'התהילה' של הדגם, ואח"כ מתלוננים על ה-NS-10 שהוא "נשמע ***"
לאו דווקא, מכיוון ש(למשל) מרחק האלמנטים זה מזה, מיקומם על הציר האופקי או האנכי, שימוש בבס-פורט וכיו"ב משפיעים על המופע, ובתנאי אולפן (טכנאי שנע בתוך שטח עבודה לאורך המיקסר, קרוב מאד למוניטור) הדבר קריטי יותר מאשר בהאזנה רגועה מנקודה אחת בבית,התכנון של מוניטורים אינו שונה מכל רמקול שמכבד את עצמו....
אכן ניתן לדוגמא להציב רמקולים גדולים מאד ומרובי אלמנטים בעמדת NEARFIELD (על גשר המחוונים של המיקסר), אך אז המרחק מהאלמנטים הפרושים עליהם ישתנה משמעותית בכל תזוזה של הטכנאי, ולכן זמן ההגעה היחסי של התדירויות השונות ישתנה, מה ש'יצבע' את מאזן התדרים בצבע אחר בכל מיקום.
הוא לא יכול 'לעקוף' אך אך הוא יכול 'להביא בחשבון', ומאחר והמרחק למיקסר ידוע פחות או יותר ניתן לפצות על כך בתכנון.נושא ההחזרים משולחן המיקסר לדוגמא, אינו משהו שרמקול אולפני יכול לעקוף....
תיקון בתדרים הנמוכים לדוגמא (בגלל שהרמקול יושב על שולחן) נעשה בעזרת מתג eq שבנוי במוניטור, וזה משהו שאפשר לעשות עם eq על כל רמקול....
הסברתי כבר (ואתה יכול לקרוא בציטוטים לעיל) שהבעיה היא לא במאזן התדרים אלא בזמן, ובעית מופע כזו, ה-EQ שציינת לא יכול לתקן.
בכל פרויקט יש אילוצי תקציב - אבל גם בהינתן תקציב זהה לשני פרוייקטים שונים, יש להביא בחשבון את היישום לו נועד הפרוייקט אחרת המדובר במתכנן טיפש."מעצב" מוניטורים מתכנן רמקול, נקודה. לא רמקול שמסוגל לטפל בחומר כזה או אחר יותר "טוב". לא חסרים רמקולים
ביתיים ששמים בכיס הקטן מוניטורים מכובדים, וגם ההיפך. המתכנן של כל רמקול רוצה להפיק את המקסימום שהוא
יכול במסגרת התקציב שנתון ברשותו, אין פה אוטומטית קו מנחה שהולך על עיצוב מוניטור כזה או אחר יחסית לרמקול
ביתי....
וכאמור, לא באתי לטעון שמוניטור אולפני הוא 'טוב' יותר או פחות מרמקול ביתי. במוניטור (היקר מאד) שאני משתמש לעבודה אני לא מקשיב בד"כ למוזיקה, מכיוון שאני שומע בו יותר מדי 'טעויות' וזה מפריע לי להנות מהמוזיקה כמו כל אדם רגיל.
ניתן להקביל זאת לזכוכית מגדלת, שגם אם רואים בה טוב יותר את הפרטים, אין זו סיבה להנות ממראה העולם כשהיא תקועה בעין כל היום.