מאמרים אחרונים

שתף בפייסבוק שיתוף בפייסבוק
RSS - מאמריםמאמרים
RSS - פורומיםפורומים
דווח למנהל דיווח למנהל
קישור לעמוד זה קישור לעמוד זה


המערכת של AK1


עמוד 2 מתוך 2
עבור לעמוד הקודם  |  1  |  2 
   פורומים > אודיו > אודיו יוקרתי
מחבר הודעה
AK1
חבר פעיל במיוחד
חבר פעיל במיוחד

הצטרף בתאריך:
  May 28, 2009
הבעות תודה: 74
מספר הודעות: 500

 #16  נשלח: ה' 18/05/2017 12:55
עוד סיפור בעניין הרמקולים

הסתובבתי בתערוכת מינכן 2015, ובתערוכת Hi Fi Deluxe שהתקיימה במקביל, עם פוקוס על רמקולים.

שמעתי יותר מ-60 זוגות של רמקולים רצפתיים מכל הסוגים והמינים והטכנולוגיות, מהם לא מעט שופריים, ואני לא בטוח שה"שופריות", או היעדרה, עשתה את ההבדל בין מה שאהבתי יותר לבין מה שאהבתי פחות. גם לא הייה מתאם למחיר.

למעשה, את כל הרמקולים ששמעתי, יכולתי איכשהו לדרג על אותה סקאלה אישית שלי, שחלק מהרמקולים יכולתי למקם במקום גבוה יותר וחלק גבוה פחות. אבל האקאפלה נשמעו לי שונים באופן מהותי, כאילו לא על אותה סקאלה.

אם זה יעניין מישהו, אוכל לפרט את התהליך שעברתי בתערוכות האלה.

עם זאת, נראה הייה לי לא לעניין להסתמך רק על ההאזנה הקצרה והחד-פעמית בתנאי תערוכה לצורך קניית רמקולים במחיר מאוד גבוה עבורי, במיוחד לאחר שיצאתי לפנסייה מוקדמת והכל רק מחסכונות, אז תיאמתי עם בעל החברה הדגמה ב-show room שלהם ב-Duisburg, גרמניה.

בחרתי 25 דיסקים ו-12 תקליטים (כבדים!! חלק מהם 200 גר'), כולל ספציפית את הדיסק Cantate Domino עם הקטע Julsång לסופראן, מקהלה ואורגאן ב-K2HD של חברת LIM.

וטסתי לדיסלדורף.

האיש של Acapella, אדם חביב ביותר בשם Hermann Winters (להלן הרמאן), לקח אותי משדה התעופה בדיסלדורף לעיר Duisburg, לאולם ההדגמה של החברה.

כשהגענו, החבר'ה שם הייו עסוקים בבדיקת האפשרויות לבצע הדגמות ממחשב, והרמאן שקע מייד בשיחה איתם ובבדיקת האיכות. הם השמיעו כמה וכמה קטעים, כולל Julsång האמור, ועוד קטע מדהים בדינאמיותו של תופי ענק סיניים, שהודגם גם במינכן.

כל מה ששמעתי הייה מאוד מרשים, והדגים את יכולותיו האדירות של הרמקול לעילא.

עם זאת, מרכיב אחד קריטי הייה חסר -- ה"קסם" המיוחד שהייה במינכן לא הייה נוכח כאן, וגם הייה מחסור בבאס הסופר נמוך.

טוב, נו, זה כנראה בגלל ההשמעה מהמחשב, חשבתי, והרמאן העיר -- לא רע בשביל מחשב...

משם הוא לקח אותי למלון, ובבוקר מהמלון לאולם התצוגה.

עברתי על כל הדיסקים שהבאתי, שהושמעו באמצעות נגן של Exposure, ושוב, היכולות האדירות הודגמו בעליל, רק שה"קסם" הייה חסר, וכמוהו גם התחום הממש נמוך של הבאס. גם הייה לי היסוס קל בקשר לגוון המדוייק של הקלטות פסנתר.

באחד הדיסקים שהבאתי, רומיאו ויוליה של פרוקופייב עם Paavo Järvi, יש קטע עם פיציקאטו בקונטראבאסים ותוף באס שקט. באקוסטיקה של החדר שבדירה שגרתי בה קודם, שמעו את תוף הבאס מאוד ברור ומובחן מהפיציקאטו הנ"ל. באקוסטיקה/מיקום בחדר הנוכחי, כמו כמעט בכל המערכות שבדקתי עם הדיסק הזה, לא שומעים את תוף הבאס, וכך, למרבה ההפתעה, הייה גם עם ה-Cecilia.

אמרתי להרמאן שזה חסר לי, שהאיכות של כל מה שכן שומעים היא פנומנאלית, אבל כאן חסר, לא באיכות אלא בכמות, של הבאס הנמוך.

הרמאן אמר שה-Cecilia לא ממוקמים טוב, והחדר גדול ופתוח (מה שנכון), ושאבטח בו שבחדר שלי זה יהייה בסדר. אמרתי שאני לא יכול לקנות משהו בסכומים מטורפים כאלה רק על סמך אמונה, ושבאתי לשם כדי לראות מה אני מקבל בפועל.

הרמאן הפעיל מערכת שנייה, של Einstein, שכללה נגן מנורתי (שבו השתמשו בהדגמה במינכן) והגברה מנורתית, ומחוברת לרמקולים ענקיים, ושם שמעו את תוף הבאס בקלות.

עברנו לתקליטים, וכבר התקליט השני -- רביעיית המוות והעלמה של שוברט עם Juilliard ב-RCA Living Stereo -- הייה בעייתי במידה של unacceptable -- כמעט ולא שמעו את הצ'לו!

בשלב הזה כבר די התייאשתי

הצעתי לחבר את ה-Cecilia למערכת של Einstein, אבל זה הייה בלתי ישים -- הציוד סופר כבד ואי אפשר להזיז אותו.

בסוף הצלחתי למצוא סידור שאיפשר להשתמש רק בנגן ה-CD של Einstein, באופן פרוביזורי, על ידי העמדתו על איזשהו שולחנון שם, עם הגב אלינו, כדי שהאינטרקונקטים יספיקו להגיע אליו.

כך בעצם קיבלנו את קונפיגורציית השמעת ה-CD כפי שהייתה בתערוכה.

חזרנו ל-Julsång וראה זה פלא -- ה"קסם" חזר, ואיתו רוב הבאס החסר!

חזרתי על רוב הדיסקים, והתוצאה הייתה ממש מרהיבה.

גם את תוף הבאס אפשר הייה כבר לשמוע, אם כי חלש יחסית.

ושאר הבאס -- וכל יתר התחומים -- הייו ממש פנומנאליים.

הרמאן השמיע עוד די הרבה קטעים, ביניהם כאלה עם דינאמיות מדהימה, והקלטות שהוא עצמו עשה עם שני מיקרופונים, שנשמעו מצויין. גם כל החששות בקשר לגווני הפסנתר נמוגו.

חשבתי שאכן יש סיכוי לא זניח שבחדר שלי יהייה יותר באס נמוך, ואם הוא ממש יחסר, אפשר יהייה להשלים בעזרת סאב, אבל לא שמעתי שום רמקול אחר, כולל הכ-60+ שהייו במינכן, שנותן את הכל בצורה מדהימה כל כך.

ההרגשה שקיבלתי היא שרמקולים אחרים הם טובים יותר/פחות זה מזה, עם trade-offs, על אותה סקאלה, אבל אלה כאילו על סקאלה שונה.

למחרת הרמאן לקח אותי למפעל, וראיתי איך שמייצרים שם הכל באופן ידני

ומשם לשדה התעופה.

למחרת בבוקר הזמנתי אותם


הדיסק Cantate Domino של חברת LIM

(2) הבעות תודה: molvy , Shakedd
פרופיל | שלח הודעה | חפש
molvy (משה לוי)
חבר מכור קשה
חבר מכור קשה


הצטרף בתאריך:
  Mar 16, 2010
הבעות תודה: 1094
מספר הודעות: 6054

 #17  נשלח: ה' 18/05/2017 14:16
Re: עוד סיפור בעניין הרמקולים

AK1
·
כל הכבוד על הרצינות והנכונות להגיע למיטב.

אני שמח לומר שאני מאוד מעריך את הדרך בה בחנת ולאחר מכן בחרת את הרמקולים.

שאפו אחד גדול.

יש לי לקוחות שקונים ציוד במאות אלפי יורו וחוסכים את ההוצאה של בדיקת הציוד אצל היצרן. אולי זה אומר שהם סומכים עלי, וזה מאוד מחמיא. אבל מצד שני זה מראה את הרצינות שבה אתה לקחת את הנושא

יש לך במה להתגאות!
(1) הבעות תודה: AK1
פרופיל | שלח הודעה | חפש
Shakedd
חבר פעיל במיוחד
חבר פעיל במיוחד

הצטרף בתאריך:
  May 03, 2008
הבעות תודה: 91
מספר הודעות: 823

 #18  נשלח: ה' 18/05/2017 14:39

הרצינות והפרקציוניזם שלך מדהימים אותי. וואו!

"אם זה יעניין מישהו, אוכל לפרט את התהליך שעברתי בתערוכות האלה. "



מעניין מאוד, אחרי הכל קשה קצת לקבל מושג על רמקולים בתערוכה כזו, אני מניח שכל חדר שונה, וכל רמקול מחובר להגברה שונה.
פרופיל | שלח הודעה | חפש
AK1
חבר פעיל במיוחד
חבר פעיל במיוחד

הצטרף בתאריך:
  May 28, 2009
הבעות תודה: 74
מספר הודעות: 500

 #19  נשלח: ה' 18/05/2017 15:17
ה"מסע" שלי בתערוכת מינכן *2015* בהקשר של רמקולים

(מבחינת זמנים, התוכן הזה נכתב לפני הפוסטים הקודמים, לאחר שהייתי בתערוכה ולפני שביקרתי אצל היצרן)

אני מאלה שלא אוהבים לרצות משהו ולא להיות מסוגלים להשיגו, ולכן אני נמנע מתערוכות אודיו ואפילו מללכת לשמוע מערכות אצל אחרים.

לתערוכת האודיו הזו, הראשונה בחיי, הגעתי ביוזמת יואל פלרמן ובעידודו, ותודה לו על כך!!!

לטענתו של יואל, לאחר ששדרגתי את המקורות ואת ההגברה, הרמקולים (B&W 801D!!) הם החולייה החלשה, וביקור בתערוכה יכול לעזור להתאפס על המצב הקיים ולהשוות אותו למה שאפשרי.

השתכנעתי לנסות.

הגעתי לתערוכה מתוך התמקדות על רמקולים, בלי להתמקד על האלקטרוניקה והחיווט, למרות שהשפעתם ידועה וגדולה. לא רציתי לעשות "הסקות לוגיות" בגלל הציוד האחר, כמו למשל במצב הבא:

  • המערכת נשמעת צרחנית
  • המערכת משתמשת בכבילה של נורדוסט
  • הכבילה של נורדוסט ידועה בנטייתה לצרחנות
  • מסקנה: אולי עם כבילה אחרת המערכת לא תצרח

אולי זה נכון, אבל אולי לא, ואין לי שום ביטחון שזה המצב. החלטתי לעסוק רק במה ששמעתי, בשורה התחתונה.

כנ"ל כשהדגמת המערכת נעשתה עם מוזיקה/הקלטות של כלים שאני לא מכיר/אוהב. למשל, זה לא אומר לי הרבה אם גיטארה חשמלית נשמעת טוב, כי אין לי דרך להשוות למציאות שאני מכיר, ואני אפילו לא יודע האם/מה זה אומר לגבי איך תישמע פריטה על קונטרבס לא מוגבר.

חלק מהימים שלפני הנסיעה עסקתי במעבר על הדיסקייה לחיפוש קטעים לבדיקת מערכות. רק ברגע האחרון העליתי בדעתי שאפשר לצרוב דיסק עם הקטעים שבחרתי, אז במקום ללכת לישון מוקדם, הכנתי דיסק צרוב וגם disk-on-key עם קבצי .wav (איכות CD: 16/44.1 לא מקומפרסים), עם, בין השאר, הקטעים הבאים:

  • פרק אחרון מסימפוניה 11 של שוסטאקוביץ' בניצוח Paavo Berglund מדיסק של EMI. קטע לתזמורת גדולה, עם בראס חזק, טימפאני ומיתרים נמרצים
  • קטע בשם Julsång, לסופראן, מקהלה ואורגאן, מאת המלחין הצרפתי Adolphe Adam, מתוך הקלטה של Proprius שנקראת Cantate Domino,מדיסק K2HD של LIM. אורגאן נמוך, מעליו נכנסת סופראנו צלולה ונהדרת, בהמשך, בדינאמיקה גדולה, מקהלה
  • תחילת הסונאטה השלישית של שופן לפסנתר, עם הפסנתרן (הלא מוכר) Stefan Lindgren, בהקלטה טובה של Opus 3
  • תחילת "שירת הזמיר" של סטראווינסקי, עם Reiner בדיסק RCA Living Stereo, "בית חרושת" לצבעים תזמורתיים.
  • תחילת האופרה "טוראנדוט" של פוציני, בניצוח זובין מהטה, ברימאסטר חדש של Decca, עם סולנים (כולל פאבארוטי), מקהלה ותזמורת, כולל כלי נקישה מעניינים

גם יואל הביא דיסקים משלו.

רק במיעוט מהמקרים נתנו לנו להשמיע את הקטעים שלנו. ברוב המקרים נאלצנו להסתפק במה שהמציגים בחרו להשמיע, ממחשב/server, מ-CD ו/או מדיסקים שלהם, ובמקרים הפחות בעייתיים נתנו לנו לבחור מבין הקטעים שלהם.

בחלק מהמקרים המציגים לא היו מטעם יצרני הרמקולים, אלא מטעם יצרני הציוד האחר. בחלק מהמקרים המציגים התמצאו יפה והיו להוטים לעזור, ובחלק מהמקרים הם הייו מביכים ממש.

מבחינות אלה, הגרועים ביותר היו דווקא אלה שהציגו -- מטעם חברות האלקטרוניקה (Constellation עם ה-S7 ו-Solution עם ה-Q7) את הרמקולים שבין הטובים ביותר, Magico. מי שהדגים את ה-S7 ידע רק על קטע קלאסי תזמורתי אחד ב-server שלו -- קטע מ"פטרושקה" שלא נשמע מרשים, עד שהשתמשתי ב-Shazam וראיתי שמדובר בתזמורת Oregon -- לא בדיוק אחת המובילות. כמוכן הסתבר שההדגמה של ה-Q7, היקר יותר, גרמה לו להישמע ממש עלוב, כי השתמשו בתקליט 45 סל"ד במהירות ⅓33...

גם בחדרים של Magico וגם בחלק ניכר מהחדרים האחרים ההשמעה הייתה בווליום מוגבל, במיוחד בקטעים קלאסיים, אולי כי לקלאסית יש טווח דינאמי גדול, מה שעלול לגרום להפתעות לא נעימות. העניין הוא שבהרבה מקרים ההבדל בין "מרשים" ל"מלהיב" הוא רק ווליום...

הייה לי ממש חבל, באופן אישי, ש-Magico, שמשקיעים ומצליחים כל כך באיכות הרמקולים ובשיתופי פעולה עם חברות מעולות כמו Constellation ו-Solution, נפגעים בגלל פרזנטצייה רשלנית. ממש מתסכל!!

לעומת זאת, לאלה שהדגימו את Vivid Audio הייתה הפרזנטצייה הטובה ביותר, עם הבנה בחומר המוזיקאלי ועם תקליטי הדגמה מהמובילים שייש -- והם גם איפשרו לנו לשמוע מהם לפי בחירתנו -- וגם את כל הקטעים שלנו שביקשנו. הם גם נתנו לנו ביוזמתם את השלט-רחוק, שנבחר את הווליום לפי טעמנו.

עברנו בין החדרים השונים שהדגימו רמקולים. דילגנו על החדרים שהדגימו רמקולים קטנים ממש ועל חלק מאלה שהדגימו רמקולים מאוד גדולים ובעליל מאוד יקרים. כל אחד מאיתנו רשם בנפרד ובאופן בלתי-תלוי את התרשמויותיו, והמעטנו לדון בהן. הוסכם רק מתי מיצינו ואפשר לעבור לחדר הבא.

לאחר המעבר הראשון, רשמנו לעצמנו כ-10+ מובילים, לטעמנו. הופתעתי מאוד לראות שלא רק שהסכמנו באופן בלתי-תלוי על איזה רמקולים מתבלטים לטובה ואיזה פחות, אלא אפילו גם על הסדר, וזאת למרות שבדרך כלל אנחנו חלוקים בדעותינו כמעט על כל דבר הקשור לאודיו.

בשלב זה, השלישייה המובילה (למעט כמה רמקולים במחירים מפוצצים של מעל 100K$, שגם מהם היו הסתייגויות) כללה את:

  • Magico S7 (למרות שהוא פחות יקר מה-Q7):
  • Vivid Audio Giya G2:
  • Wilson Audio Alexia (שהוצגו בשני חדרים, פעם עם Nagra ופעם עם dCs):

בסדר הזה.

באמצע היום הלפני-אחרון של התערוכה, נודע ליואל שמתקיימת תערוכה נוספת במקביל, Hi Fi Deluxe, במלון Marriott שבחלק אחר של העיר. התברר שייש גם shuttle חינמי לשם וחזרה, אז נסענו.

שם נתקלנו, בין השאר, בהדגמת רמקולים חדשים (עדיין אפילו לא מופיעים באתר) של חברת Acapella Audio Arts הגרמנית, ששמם צֶ'צִ'ילְיָה (Cecilia, על שם הזמרת Cecilia Bartoli). הרמקולים האלה שונים מהמובילים האחרים בכך שהם משתמשים בטוויטרים יוֹניים (ion-plasma) ובשופרים, והבאס מופק ע"י שלושה וופרים בכל רמקול. הצליל הייה מבחינתי עוצר נשימה, אפילו בהקלטת מונו של מאריה קאלאס -- ואני שונא הקלטות מונו. מה שכתבתי לעצמי הייה שהמערכת הזו מעליבה -- גורמת לאחרות להישמע עלובות. ברור שאובייקטיבית זה לא נכון, ואולי לא יהייה נכון אפילו לגבי עצמי בשמיעה חוזרת, אם של אותם קטעים שהודגמו, ואם של הקטעים המוכרים לי (שלא שמענו אותם בהדגמה הזו).

ה-Cecilia הרשימו אותנו עד כדי כך, שבעצת יואל, קניתי גם תקליטים (LPs), כדי לבדוק את ה-Cecilia בדיקה חוזרת למחרת היום:

  • "פולחן האביב" של סטראווינסקי עם שולטי/שיקאגו, במקור Decca
  • "נוקטורנים" מאת דביסי וסוויטה שנייה מ"דאפניס" מאת ראוול, עם פול פאריי, במקור Mercury

שניהם ב-reissues של Speakers Corner.

אבל בתחילת היום הבא התברר שתערוכת ה-Deluxe הסתיימה כבר

ואם האכזבה מזה לא הספיקה, התקשרו לטלפון הנייד שלי ממשטרת מינכן, לומר לי ששכחתי תיק שלי ברכבת וחסמו שם תחנה כי חשבו שזו פצצה... התנצלתי על הברדק, והם הביאו לי את התיק במכונית משטרה ישר לתערוכה. איזה שירות!!! מזל שלא ירו בו מרובוט, כפי שהיו כנראה עושים אם זה הייה קורה בארץ.

את היום האחרון הקדשנו לביקור חוזר אצל 10+ הפייבוריטים, אבל מכולם, כולל מהמובילים, התאכזבנו קצת, כנראה שעל רקע ה-Cecilia. רק ה-Alexia שיפרו את מעמדם היחסי בעיני, כשאיפשרו לנו סוף סוף להשמיע את הקטעים שלנו.

דווקא בקשר ל-Alexia התגלעו ביני לבין יואל אי ההסכמות מהסוג המוכר -- יואל טען שהבאס של האורגאן ב-Julsång (בגרמנית Weihnachtslied) נשמע לו חזק מדי, בעוד שלי הוא נשמע מעולה, וגדול במידה הגיונית. יואל בדרך כלל טוען שהקריטריון האולטימטיבי אמור להיות הצליל החי, אבל איך נוכל לדעת מהו הצליל החי הנכון רק משמיעת ההקלטה, בלי לבקר באתר ההקלטה, Oskarskyrkan ב-Stockholm, ולשמוע שם סופראן דומה על רקע האורגאן הענק? (מה גם שמאז ההקלטה הוא עבר שידרוג, כך שכנראה שלא באמת נדע)

מסקנות?

סוף היום האחרון בתערוכה. הלחץ נגמר. ישבתי לי כמעט לבד עם Magico S7, המועמד המוביל מבחינתי בתערוכה הזו (לא כולל את ה-Cecilia מהתערוכה האחרת), שסוף סוף נתנו לי להשמיע את הקטעים שלי איתו, השלט-רחוק של הווליום בידי, ואני מאזין, פתאום עולה בי תחושת déjà vu חריפה: אני מכיר את כל מה שאני שומע. אמנם [כמעט] הכל better and more מאותם דברים שייש לי כבר בביית, אבל אין פרטים חדשים, אין התלהבות חדשה.

אז בעצם האם ולשם מה כדאי לי להשקיע סכומי עתק (עבורי) ברמקולים?

אם זה בעיקר כדי לקבל תוצאה "טובה" יותר ברוב/כל הקריטריונים שב-check list לגבי רמקולים -- דברים כמו נוכחות, פרטים, אימפאקט, שקיפות, במה וכו' וכו' -- אז כל אחד מהרביעייה האמורה מספק את הסחורה, ואפשר לבחור משיקולים פראקטיים למיניהם, כולל בעיקר את המחיר, כמובן.

אבל ההאזנה האחרונה הזו ל-Magico S7 הבהירה לי שלא -- שזה לכשעצמו לא מספיק, שאם כבר אני משקיע כל כך הרבה, יש לי צורך במשהו נוסף/אחר.

שמתי לב לכך שבשנים האחרונות אני עובר תהליך של "התפכחות" מהמרדף אחרי הצליל ה"ריאליסטי" / "אמיתי" / "נכון" וכיו"ב, שעל פיו בחרתי רכיבים בעבר. הבנתי שזה בלתי ניתן להשגה באופן מהותי, שמתחיל בהקלטות עצמן, שברובן הגדול אינן מנסות אפילו לשמר צליל כזה. לפיכך, עברתי באופן חד למדי לרכיבים שעושים לי "כייף", גם אם אני ברור לי לחלוטין שהם אינם מדייקים. בין השאר, קניתי פטיפון, שלדעתי מעוות באופן אינהרנטי בצורה שהאוזן האנושית אוהבת, עברתי להגברת מנורות, ועכשיו הרמקולים, שנבחרו לפי התפיסה הישנה, אינם תואמים לחדשה.

הMagico S7 הם רמקולים נפלאים -- הטובים ביותר ששמעתי (בפחות מ-$100K) בכיוון ה"טעם הקודם" שלי, וגם ל-Giya G2 וגם ל-Alexia יש המון מה להציע בכיוון, אבל זה כבר לא מה שאני מחפש.

כיום אני בעצם מחפש רמקולים (וציוד בכלל) לא על פי "טיבם" ה"אבסולוטי", אלא כאלה שייגרמו לחווייה הרגשית החזקה ביותר, אפילו אם הם עושים את מה שבעבר החרמתי - "מייפייפים".

הרמקולים שסיפקו את הסחורה הזו במידה המירבית, הרבה מעבר לאחרים, היו כמובן ה-Cecilia.

אבל, כשאני חושב על זה, בעצם לא שמעתי אותם די הצורך עבור קנייה. אפילו לא שמעתי איך הם מפיקים קטעים שמוכרים לי. אולי צריך לחזור שוב לגרמניה, הפעם לאיזשהו חור בשם Duisburg -- ששם נמצאת חברת Acapella -- ולשמוע שוב, עם הקטעים שלי, ועדיף עם הדיסקים המקוריים, לא רק עם צריבה, ועם כמה תקליטים. אבל בינתיים בעל הביית נסע לתערוכה נוספת...

וגם המחיר בעייתי -- €54,000 זה לא סכום בדיוק זניח עבורי.

בנוסף, יש לציין שגם ל-Alexia הייה ערך מוסף עבורי -- התוספת הזו בבאס -- כיוון שנראה לי, בבדיקה לא "מקצועית", עם דיסק תדרים ומד SPL, שחדר המוזיקה בדירתי החדשה, או לפחות מיקום הרמקולים בתוכו, מחליש את תדרי הבאס במידה רבה.

אז עדיין אני לא סגור לכאן או לכאן. אולי "אתחמם" על זה, או שאקבל רגליים קרות עוד יותר מעכשיו. נראה עם הזמן,

דבר אחד כן התברר לי לאור ה"התאפסות": לצרכי/לטעמי, עדיין הרמקולים שלי מצויינים במידה כזו, שכדי לשפר יחסית אליהם, בין אם בכיוון ה"חדש" או ה"ישן", אצטרך להכפיל את מחירם כחדשים (במחירי חו"ל) בפאקטור של יותר מפי 2.

האם הייה שווה את השקעת הזמן והכסף לביקור בתערוכה? כן, בהחלט!

תודה, יואל!!

עמיר
(5) הבעות תודה: Shakedd , royla , itay123 , guys , molvy
פרופיל | שלח הודעה | חפש
royla (רועי)
חבר ותיק
חבר ותיק

הצטרף בתאריך:
  Dec 21, 2012

מיקום: כפר סבא
הבעות תודה: 285
מספר הודעות: 2024

 #20  נשלח: ה' 18/05/2017 16:32
Re: ה"מסע" שלי בתערוכת מינכן *2015* בהקשר של רמקולים

AK1
·

שאפו!!

נהנתי לקרוא!

ויותר מהכל תודה על השיתוף של המסקנות -צריך לדעת מה מחפשים ואיפה ומתי לעצור את החיפוש

_________________
כיף חיים.
(1) הבעות תודה: AK1
פרופיל | שלח הודעה | חפש
AK1
חבר פעיל במיוחד
חבר פעיל במיוחד

הצטרף בתאריך:
  May 28, 2009
הבעות תודה: 74
מספר הודעות: 500

 #21  נשלח: ו' 19/05/2017 21:07
הפטיפון

במשך שנים החזקתי פטיפון enrty-level בלבד

  • Pro-Ject 1xpression Mk. 2
  • ראש Grado Statement Platinum
  • פונו סטייג' ל-MC, דגם Creek OBH-9, עם ספק כוח חיצוני OBH-2

וגם זה רק כדי לנגן את מעט התקליטים שאותם השארתי לאחר המעבר לדיסקים, מהסיבות הבאות:

  • היצירה/הקלטה לא שווים מספיק כדי לטרוח/להשקיע בדיסק מקביל
  • אין את זה בדיסק בכלל
  • הטראנספר לדיסק איום/עלוב במיוחד

וגם הייתי במנטאליות של דיוק/נכונות וכו', ותקליטים אולי נשמעים יפה -- אולי יפה יותר מהמציאות -- אבל מכילים עיוותים אינהרנטיים כחלק מהכנתם, וזה לא לעניין מבחינתי. ב-2009 אפילו כתבתי על זה שירשור שנוי-במחלוקת, שאני עומד מאחרי תכניו עד היום

עם הזמן התחלתי לרדת בהדרגה מהמנטאליות הנ"ל ולהבחין בעד כמה היא מופרכת, והתחלתי להרשות לעצמי ליהנות מוויניל, למרות שהאוטומאט שלי המשיך לצעוק "זה לא נכון! זה לא אמיתי! במציאות זה פחות יפה/מלא מזה!" וכו'

אבל ההנאה מוויניל היתה בכל זאת חלקית, ובאיזשהו שלב עלה בדעתי שייתכן שאחת הסיבות לכך היא שאני שומע תקליטים רק במערכות שאינן לגמרי לטעמי.

בהתחלה חשבתי רק לשפר את איכות הסאונד של תקליטים שאין בדיסקים או שהטראנספר לדיסק איום/עלוב במיוחד. בהמשך החלטתי לתת לוויניל הזדמנות רצינית ממש, לא רק עבור מיעוט התקליטים שהייה מדובר בו בהתחלה.

חבר המליץ לי על VPI. ראיתי שה-Classic 3 גם הייה Class A ב-Stereophile (כן, אני מסתכל גם על זה), וגם מחיר חו"ל שלו הייה רק $6,000 כשכל המתחרים שלו יקרים בהרבה, ושהמחיר כלל זרוע משובחת, שמחיר חו"ל שלה בנפרד היה $2,600, וכלל גם טבעת היקפית, מקבילה לזו שזיו פרלמן משווק עכשיו, שמחיר חו"ל שלה דאז הייה $700, ושנשמעה לי כמו רעיון מצויין וחשוב.

החבר הזה גם סידר לי עיסקה על ה-VPI במחיר שיכולתי לחיות איתו, ונוצרה הזדמנות לראש Clearaudio Titanium (רמה אחת מתחת ל-top של Clearaudio) גם במחיר קביל, אז החלטתי ללכת על זה, ולא הצטערתי.

למעשה, לא נראה לי שייש לפטיפון/זרוע האלה הזה הרבה מה להתבייש יחסית לדגמים היקרים בהרבה שמסתובבים (תרתי משמע) אצל חברים שלי...

מאז שידרגתי את הראש ל-Goldfinger Statement, שהוא ה-top של Clearaudio (שבחים לרן שביט!!!), אז בכלל...

עמיר
(1) הבעות תודה: molvy
פרופיל | שלח הודעה | חפש
GuyHoresh (Guy Horesh)
חבר פעיל מאוד
חבר פעיל מאוד

הצטרף בתאריך:
  Jan 12, 2017
הבעות תודה: 60
מספר הודעות: 339

 #22  נשלח: שבת 20/05/2017 10:38
Re: המערכת של AK1

תודה רבה על השיתוף, טכנית המערכת מורכבת מחלקים נהדרים, אני בטוח שהיא נשמעת בהתאם.

כמי שחובב בעצמו את פורמט האודיו רב ערוצי אשמח לקבל ממך המלצות ל sacd שמצאו חן בעינך.

תמשיך להנות מהמערכת.
(1) הבעות תודה: AK1
פרופיל | שלח הודעה | חפש
AK1
חבר פעיל במיוחד
חבר פעיל במיוחד

הצטרף בתאריך:
  May 28, 2009
הבעות תודה: 74
מספר הודעות: 500

 #23  נשלח: שבת 20/05/2017 10:54
Re: המערכת של AK1

GuyHoresh כתב:
כמי שחובב בעצמו את פורמט האודיו רב ערוצי אשמח לקבל ממך המלצות ל sacd שמצאו חן בעינך.

בשמחה, רק שאצטרך לדעת באיזה סוג/י מוסיקה אתה מתעניין, ולא בטוח שזה יעניין גם את האחרים, כך שאולי עדיף שתכתוב לי בפרטי.
אני כמעט רק בעניין של מוסיקה קלאסית.

עמיר
פרופיל | שלח הודעה | חפש
molvy (משה לוי)
חבר מכור קשה
חבר מכור קשה


הצטרף בתאריך:
  Mar 16, 2010
הבעות תודה: 1094
מספר הודעות: 6054

 #24  נשלח: שבת 20/05/2017 12:09
Re: המערכת של AK1

AK1
·
ראיתי את הפוסטים שלך אתמול בלילה התחלתי לקרוא ושמתי לב שאני עייף, אז כדי שאוכל להתרכז במה שכתבת דחיתי את הקריאה להיום.

אתה מתאר מסע שהוא חלומו הרטוב של כל מי שאוהב מוזיקה. יצא לי להיות בכמה תערוכות בארצות הברית בזמן שגרתי שם ואני חייב לומר שהחוויה היא מדהימה!

אבל

החוויה הרבה יותר מוחשית לאוהבי המוזיקה הקלאסית, כל האחרים (ואני בינהם) שלא מאזינים למוזיקה קלאסית די לא מצליחים לשמוע דברים שהם מכירים / אוהבים.

אשריך שאתה חובב מוזיקה קלאסית ואשירך שהצלחת להגיע לסטאפ שהכי עושה לך טוב.

אהבתי את האבחנה שלך בין מערכת שגורמת לצליל להיות הכי שווה למקור בלין מערכות שעושות לך טוב.

נראה לי שזה בא עם הגיל (גם אני חוויתי את השינוי הזה)

תודה על השיתוף ועל הפירוט מאוד נהנתי לקרוא
(1) הבעות תודה: AK1
פרופיל | שלח הודעה | חפש
AK1
חבר פעיל במיוחד
חבר פעיל במיוחד

הצטרף בתאריך:
  May 28, 2009
הבעות תודה: 74
מספר הודעות: 500

 #25  נשלח: שבת 20/05/2017 12:22
ה*בידוד* האקוסטי (בניגוד ל*טיפול* אקוסטי) בחדר המוסיקה הייעודי

כבר מתחילת ימי כאודיופיל הייו לי בעיות עם שכנים.

זה התחיל בדירות שכורות -- שכנה מאותה קומה שהייתה חובטת לי על תריסי המרפסת -- ובדירה שכורה אחרת שכן שהייה דופק עם מטאטא על התקרה שלו / הרצפה שלי.

כשעברתי לדירה משלי כבר עשיתי בידוד אקוסטי ניכר לחדר מוסיקה ייעודי -- משטחים דמויי זפת על הרצפה, שעליהם קרשים ושטיח מקיר לקיר, חלונות בעובי 10 מ"מ, קיר גבס עם צמר סלעים בקיר של חדר המדרגות, ותקרה מונמכת עם צמר סלעים. עדיין הייו לפעמים תלונות מהשכנים, במיוחד מהשכן מלמטה.

רק אנקדוטה משעשעת בקשר לבידוד ההוא -- לא הייתה לגמרי משעשעת בזמנו -- הזמנתי איזשהו מומחה לאקוסטיקה לצורך ייעוץ. הוא בא, מדד כמה רעש מגיע לשכנים כשהמערכת מנגנת את הרקוויאם של Verdi בפול ווליום, הסתכל, חשב, ושאל "מה לדעתך כדאי לעשות?"

כשאשתי התעקשה שצריך לעבור לדירה גדולה יותר, הוסכם שאחד הקריטריונים הראשיים לבחירה יהייה חדר גדול ככל האפשר, שיישמש כחדר מוסיקה ייעודי, וגם החלטתי שלא עוד בעיות עם שכנים -- שהפעם הבידוד האקוסטי יהייה ממש רציני.

הסתובבנו בלא מעט דירות עד שהגענו לאחת ששפכה לי חיוך גדול על הפרצוף כבר ברגע שנכנסנו. הייה סלון ענק -- יחסית לסטנדארט של עד אז של 25 מ"ר לכל היותר -- ומאוד מואר -- חלק ממנו הייה במקור מרפסת ששברו את הקיר בינה לבין החדר. זו הייתה מרפסת "קונזולית" -- כזו שבולטת החוצה יחסית למבנה עצמו, מה שהתברר כבעייתי אחר כך, כי אי אפשר להעמיס משקל גדול באיזור הזה.

את הייעוץ לעניין הבידוד האקוסטי -- בידוד רעשים מהחדר החוצה ומהחוץ פנימה -- הפקדתי בידי יואב שדמה, שהביא איתו מומחה רציני בשם יונתן שפר, דוקטור להנדסה אקוסטית.

עם זאת, בסופו של דבר, את עניין התכנון/טיפול האקוסטי -- שיפור הסאונד המתקבל מהמערכת -- לא הפקדתי בידיהם, כיוון שהם דרשו להשאיר את הקירות חשופים להוספת חומרים אקוסטיים בהמשך, ולי לא הייתה ברירה אלא למקם על הקירות דיסקים ותקליטים וספרים, שלא הייה לי מקום אחר עבורם. הם גם התנגדו לקונספט של קירות צדדיים לא מקבילים (שעם חומרים אקוסטיים על הקירות כנראה שאינו נחוץ).

את המיפרט שהם סיפקו ביצע קבלן מאוד מומלץ לנושא בשם אלון פורת (קבלן השיפוץ של שאר הבית הייה מישהו מומלץ אחר).

בהמשך הצטרף לייעוץ ועזר בהרבה דברים חשובים ומועילים גם ברקצ "שלנו", שהוא אדריכל רציני.

המיפרט הראשוני של שדמה ושו"ת כלל שימוש בחומרים וכמויות שהיו יוצרים עומסים בלתי-קבילים על המבנה, כולל למשל בלוקים 22 ממולאים מלט. בהתייעצות עם קונסטרוקטורית, נבנתה קורת חיזוק מתחת לרצפת החדר, וכן הוקטנו משקלי וכמויות החומרים.

אני לא יכול לצטט כאן את המפרט במלואו -- זה יהייה בלתי הוגן בעליל כלפי יואב שדמה ויאפשר לעקוף אותו בלי לשלם על שירותיו.

הרצפה הצפה מוקמה על גומיות מיוחדות עם מילוי של צמר סלעים ושכבות מעץ ספציפי עם חומר מבודד ביניהן, ועל כל זה פרקט מעץ גושני, ולפי המלצת גורם אחר, בציפוי שמן, לא לכה.

הבידוד בקירות כלל שכבות גבס מודבקות זו לזו בדבק אקוסטי מיוחד שמגדיל בעליל את יכולות הבידוד שלהן, שכבת צמר סלעים, אוויר(!) ושוב שכבות גבס כנ"ל.

הטיפול בתקרה כלל תלייה של קונסטרוקצייה על התקרה הקיימת בצורה מיוחדת, ושימוש בצמר סלעים ובגבס.

חלונות כפולים -- חלון על הקיר הפנימי וחלון על הקיר החיצוני -- עם זגוגיות עבות (18-22 מ"מ) -- עם פרופילים מתאימים.

דלתות אקוסטיות שהוזמנו במיוחד -- משקלן גדול מכדי שקירות גבס יוכלו לשאת אותן -- דרשו הקמת קורות פלדה בין הרצפה לתקרה.

מבחוץ העסק נראה קצת כמו ממ"ד -- זו הטעות המקובלת כמעט על כל באי הבית
רק שממ"ד לא אמור להיות עם קירות גבס...

בנוסף, כל חור בקיר, לצורך חשמל, או הברגים שמחזיקים את המזגן, או לכל עניין אחר -- נאטם בחומר אקוסטי מיוחד.

אני מקפיד שהדלת תהייה סגורה כל זמן שאני שומע מוסיקה, ובכל הזדמנות שייש צורך לפתוח את הדלת, אני מחליש או עוצר את המוסיקה -- לא רוצה עוד בעיות עם השכנים.

התוצאות:

המימדים המקוריים: האורך 6.90, רוחב 5.40 -- שטח כ-37 מ"ר -- ומשהו שלא שמתי לב אליו -- והגובה רק 2.63.

המימדים הסופיים: האורך כ-6.30, רוחב החדר בצד של הרמקולים הוא 4.70 ובצד השני 5 מ' (הקירות הצדדיים בכוונה לא מקבילים)-- שטח כ-30.5 מ"ר -- והגובה רק כ-2.35.

  • אפשר לשמוע מוסיקה בקולי קולות בלי שיישמעו כלום בתוך הביית
  • אני מקווה שזה כך גם לשכנים למעלה/למטה ובחדר המדרגות וכן לכיוון הרחוב.
  • אין לי הוכחה, אבל לפחות לא היו תלונות
  • רעש מאוד חזק בחוץ, כמו סירנות של אמבולאנסים, כן חודר פנימה.
  • רעש של אזעקות מפני טילים נראה לי שלא...
  • בניסוי חדפעמי של הפעלת סאב בעוצמה מטורפת, אשתי נזעקה ואמרה שהביית רועד, אז כנראה לזה זה לא מספיק טוב


זהו, עד כאן לעניין הבידוד האקוסטי

עמיר


דלת אקוסטית

(1) הבעות תודה: Shakedd
פרופיל | שלח הודעה | חפש
AK1
חבר פעיל במיוחד
חבר פעיל במיוחד

הצטרף בתאריך:
  May 28, 2009
הבעות תודה: 74
מספר הודעות: 500

 #26  נשלח: ד' 31/05/2017 11:14
על הקירות הלא-מקבילים ועל העמדת הרמקולים בחדר

זה פוסט מאוד טכני, ומי שאין לו עניין ספציפי באחד מהדברים הנ"ל ו/או כוח/גישה לדברים טכנים, אולי עדיף לדלג...

כפי שאמור להיות צפוי למי שמתחיל להכיר אותי, הנטייה הטבעית שלי היא כמובן לערוך תרשים בקנה מידה מדוייק עם הסברים מפורטים בגוף הסרט, אבל ברור לי שאם הייתי מחכה שתהייה לי סבלנות/השראה לזה, תרשים לא יהייה לנו, אז הנה משהו ידני ופרימיטיבי, ממש לא בקנה מידה

ראשית -- מה הסיפור של קירות לא מקבילים?

מה שקורה הוא שבחדרים עם קירות מקבילים נוצרים גלים עומדים בגלל ההחזרות בין הקירות.
אם אני זוכר נכון, המרחק בין הקירות הוא מחצית אורך הגל הבסיסי, וכמוכן יש כמובן את ההרמוניות שלו (הכפלות תדר == חלוקת אורך הגל -- במספרים שלמים).
אותו דבר קורה כמובן בין הרצפה לתקרה.
זה לא טוב לנו, כי זה אומר שהתדרים במוסיקה בעלי אורכי הגל האלה, כולל אלה של ההרמוניות, יודגשו מעבר לפרופורציות שלהם, וגם ימשיכו להדהד אחרי תום זמנם. לא ממש רצוי.

אם הקירות לא מקבילים, עדיין נוצרים גלים עומדים בחדר -- התופעה לכשעצמה היא בלתי נמנעת -- אבל לא בצורה פשוטה שכזו, אלא רק בצורות מורכבות יותר, שכוללות החזרה אחת או יותר, וכיוון שהחזרות אומרות בליעה חלקית ופיזור חלקי, נובע שנגרמת החלשת עוצמתם של הגלים האלה, מה שכן טוב לנו

לכן עדיף שהקירות לא יהייו מקבילים, והמידה המינימאלית הנדרשת לצורך הקטנת הגלים העומדים היא זווית של 3 מעלות בין הקירות.

מטעמי סימטרייה, העדפתי להטות את שני הקירות הצדדיים במעלה וחצי (יוצא 3 מעלות בין הקירות), וכדי שהקיר האחורי לא יהייה מקביל לקידמי, חילקתי אותו לשני משטחים, שכל אחד מוטה בזווית של 3 מעלות יחסית לקידמי.

את הדברים האלה ניתן לראות בתרשים.

שנית, בעניין העמדת הרמקולים.

כללי אצבע -- בעיקר האצבע השלישית -- אומרים שנקודות התחלה טובה לתהליך מיקום הרמקולים והמאזין בחדר מקיימות את התנאים הבאים:

  • המשולש שקודקודיו הם הרמקול הקדמי השמאלי (FL), הרמקול הקדמי הימני (FR) והמאזין צריך להיות שווה צלעות (המאזין רואה את שני הרמקולים הקדמיים בזווית של 60 מעלות)
  • הרמקולים הקדמיים יושבים על חלוקה איזוגית של אורך החדר (1/3, 1/5, 1/7 וכו'). אני בחרתי ב-1/3
  • הרמקולים הקדמיים יושבים על חלוקה איזוגית של רוחב החדר. אני בחרתי ב-1/5
  • המאזין יושב באמצע רוחב החדר, על חלוקה איזוגית של אורך החדר, אני בחרתי ב-1/5
  • המאזין רואה את הרמקול האחורי השמאלי (RL) ואת הרמקול האחורי הימני (RR) בזווית של 110 מעלות יחסית לקו של הסתכלות ישר קדימה
  • המרחק בין המאזין לסנטר (C) שווה למרחק בין המאזין לבין כל אחד מהרמקולים הקדמיים. לכן הסנטר לא על אותו קו ישר כמו הקדמיים אלא על אותו מעגל שמרכזו במאזין
  • רצוי שגם המרחק בין המאזין לבין כל אחד מהרמקולים האחוריים יהייה שווה למרחק בין המאזין לבין כל אחד מהרמקולים הקדמיים, אבל בדרך כלל זה לא מסתדר בצורה טובה עם שאר התנאים, במיוחד כשהרמקולים הקדמיים ממוקמים על הצד הצר של החדר.


לא תמיד כל כך פשוט למלא את התנאים העיקריים (1 עד 4) בו זמנית. כתבתי תוכנה פרימיטיבית שמציעה כמה אפשרויות שמתוכן אפשר לבחור את הפחות גרועות ולנסות אותן.

התוכנה קצת הסתבכה כשהוספתי לה את עניין הקירות הלא-מקבילים, והדברים שם לא מוגדרים היטב (לא אכנס לפירוט), אבל יצא מה שיצא, מיקמתי לפי זה, שזה כאמור הצעות לנקודות התחלה לתהליך שאמור להימשך לפי האוזן, אבל משם התעצלתי -- בשנים האחרונות פיתחתי לא רק סתם עצלנות אלא ממש סוג של אלרגייה וחוסר סבלנות לטסטים שלפעמים צריך לעשות באודיו.

אבל גם כפי שזה, גם אם זה לא באמת אופטימאלי עד הסוף, זה לא ממש רע.

באיזשהו שלב ניסיתי לקרב את הרמקולים הקדמיים לפינות, במטרה לנסות לקבל יותר באס, מה שהצליח, אבל הרבה מהדינאמיות והמרחביות והכיף הלכו לאיבוד, אז החזרתי למקומות המסומנים (על המילימטר) ושם זה נשאר - בינתיים(?)

עמיר





נערך בפעם אחרונה על-ידי AK1 בתאריך שבת 23/12/2017 23:09, נערך בסך הכל 3 פעמים
(5) הבעות תודה: royla , Shakedd , molvy , GuyHoresh , AsafNoy
פרופיל | שלח הודעה | חפש
royla (רועי)
חבר ותיק
חבר ותיק

הצטרף בתאריך:
  Dec 21, 2012

מיקום: כפר סבא
הבעות תודה: 285
מספר הודעות: 2024

 #27  נשלח: ד' 31/05/2017 11:21
Re: על הקירות הלא-מקבילים ועל העמדת הרמקולים בחדר

AK1
·
תודה וכל הכבוד!

_________________
כיף חיים.
(1) הבעות תודה: AK1
פרופיל | שלח הודעה | חפש
molvy (משה לוי)
חבר מכור קשה
חבר מכור קשה


הצטרף בתאריך:
  Mar 16, 2010
הבעות תודה: 1094
מספר הודעות: 6054

 #28  נשלח: ד' 31/05/2017 18:02
Re: ה*בידוד* האקוסטי (בניגוד ל*טיפול* אקוסטי) בחדר המוסיקה הייעודי

AK1
·

תודה רבה

החכמתי!

אבל אצלי הקירות הם מקבילים אחרת אשתי הייתה עושה ממני זוית של 6 מעלות.

תכלס אצלי בסלון הרמקולים נמצאים בקצוות הצלע הארוכה של המלבן כך שאני שומע נגד כל הכללים שהדגשת

לעיתים חייבים לוותר לכוחות עליונים
(1) הבעות תודה: AK1
פרופיל | שלח הודעה | חפש
AK1
חבר פעיל במיוחד
חבר פעיל במיוחד

הצטרף בתאריך:
  May 28, 2009
הבעות תודה: 74
מספר הודעות: 500

 #29  נשלח: ד' 31/05/2017 18:22
Re: ה*בידוד* האקוסטי (בניגוד ל*טיפול* אקוסטי) בחדר המוסיקה הייעודי

molvy כתב:
@AK1
·

תודה רבה

החכמתי!

אבל אצלי הקירות הם מקבילים אחרת אשתי הייתה עושה ממני זוית של 6 מעלות.

תכלס אצלי בסלון הרמקולים נמצאים בקצוות הצלע הארוכה של המלבן כך שאני שומע נגד כל הכללים שהדגשת

לעיתים חייבים לוותר לכוחות עליונים

molvy

כוח עליון זה כוח עליון, אין מה לעשות.

עמיר
פרופיל | שלח הודעה | חפש
AK1
חבר פעיל במיוחד
חבר פעיל במיוחד

הצטרף בתאריך:
  May 28, 2009
הבעות תודה: 74
מספר הודעות: 500

 #30  נשלח: ה' 01/06/2017 12:04

...
פרופיל | שלח הודעה | חפש
כל הזמנים הם שעון קיץ - ישראל (GMT+3) הצג הודעות קודמות:    
פורומים > אודיו יוקרתי עבור לעמוד הקודם  |  1  |  2 


  
    שם משתמש:
נתוני כניסה לכל אתרי HT:

  סיסמא:
 

  


 | 

קפוץ אל: 
לא ניתן לשלוח הודעות בפורום זה
לא ניתן להגיב להודעות בפורום זה
לא ניתן לערוך את הודעותיך בפורום זה
לא ניתן למחוק את הודעותיך בפורום זה
לא ניתן להצביע לסקרים בפורום זה
לא ניתן לצרף קבצים בפורום זה
לא ניתן להוריד קבצים בפורום זה

תקנון / תנאי השימוש באתר צור קשר / contact us כל הזכויות שמורות לקבוצת ht