מחבר |
הודעה |
 |
yairf (יאיר פ.)עוסק בתחום

 הצטרף בתאריך: Nov 15, 2004
מיקום: בנימינה הבעות תודה: 212 מספר הודעות: 9363
|
#1
נשלח: ג' 11/09/2007 10:21
|
|
מדריך - ביצוע BiAmping עם T-Amp (בקיצור Bi-T-Amping)
|
|
|
הקדמה
ה-T-AMP הכניס מיני מהפכה (תרתי משמע) לעולם ה-HiFi בכל מה שקשור ליחס איכות / מחיר, והעלה את תחום ה-ClassD לכותרות.
החסרון הבולט של ה-T-AMP הוא ההספק הנמוך שלו - 6 W בלבד, מה שמגביל אותו לשימוש עם רמקולים נצילים בלבד עם עכבה יציבה לכל אורך הספקטרום - כלומר רמקול שהאימפדנס שלו לא חורג באופן משמעותי מ-8 אוהם, והנצילות שלו לא נמוכה בהרבה מ-90DB.
BiAmping
ביאמפינג היא שיטה שקיימת כבר עשרות שנים, ובעקרון מאפשרת למקסם את יכולות ההגברה על רמקול נתון. הרבה מילים נכתבו כבר על יתרונות השיטה (גם כאן בפורום) ואני לא מתכוון להעמיק בזה כאן.
בהקשר של מאמר זה, בי-אמפינג מאפשר פחות או יותר להכפיל את ההספק המתקבל מ-T-AMP, ולהביא אותו לטריטוריה של מגברים "אמיתיים".
מוטיבציה
אם נבחן לרגע לאיפה הולכת האנרגיה שמעביר המגבר לרמקולים, רובה מתרכזת בתחום הנמוך. פיזיקה פשוטה - על מנת לשחזר תדר נמוך ברמקול, צריך להזיז יותר אויר, ופעולה זו דורשת יותר אנרגיה. ברוב ההקלטות, נהוג לאזן את הבאס כך שהוא מגיע פחות או יותר באופן שווה משני הערוצים - ימין ושמאל. עכשיו תארו לכם מגבר קונוונציונלי, שצריך לספק אנרגיה לשני הרמקולים בו"ז על מנת להעביר את התדרים הנמוכים - מדובר כאן במאבק כוחות אמיתי, שכן שני הערוצים במגבר חולקים את אותו ספק כח.
שיפור משמעותי יתקבל עם נעבור לתצורת מונו-בלוקים (Mono-Block), כך שכל צד מקבל מגבר נפרד עם ספק כח נפרד, וחסל סדר מאבקי כח. במצב כזה נקבל יכולת טובה יותר להעברת אנרגיה וכתוצאה מכך תחום דינמי יותר טוב והפרדה טובה יותר בין ימין ושמאל (אימג'ינג וכו').
Bi-T-Amping
ישנן מס' צורות להפוך מגבר סטריאו למונו-בלוקים
1. ביצוע Bridging ביציאות - משמעותו חיבור "טורי" של שני המגברים וע"י כך הכפלת ההספק האפקטיוי. חסרון - ניתן לביצוע רק במגברים לתוכננו לכך מלכתחילה, לא רלוונטי במקרה של T-AMP
2. חיבור מגבר סטריאו נוסף והפרדה למגבר ימין ומגבר שמאל - כך אנחנו מנצלים רק צד אחד בכל מגבר, שעה שהשני עובד לריק. יתרון - קיבלנו הפרדה מלאה בין שני הצדדים. חסרון - יש לנו ערוץ הגברה מבוזבז בכל מגבר (לא חראם? )
3. חיבור מגבר סטריאו נוסף, הפרדה למגבר ימין ומגבר שמאל, תוך כדי ביצוע Bi-Amping. יתרון - שוב קיבלנו הפרדה בין שני הצדדים, אלא שהפעם יש 4 ערוצי הגברה שמשתתפים בחגיגה, וניתן להקצות אותם לתחומים ספציפיים ברמקול - תחום נמוך ותחום גבוה. כדרך אגב קיבלנו פה יתרון נוסף והוא הפחתה של עיוותי המעבר (IMD) של המגבר, שזה בעצם העיקרון המרכזי עליו מתבססת שיטת ה-BiAmping.
חסרון - שיטת חיבור כזו מחייבת רמקול עם 4 כניסות, כלומר רמקול שמותאם ל-BiWire, ולא ניתנת לביצוע בכל מקרה אחר. חסרון נוסף נובע מזה שקיבלנו פתאום שני כפתורי Volume במקום אחד, מה שקצת מסרבל את החיים. פתרון לבעייה זו מתקבל ע"י חיבור PRE פאסיוי חיצוני, הכולל תכונות של פוטנציומטר ווליום ומיתוג כניסות.
הוראות ביצוע
צירפתי כאן ציור המדגים את השיטה.
המצרכים הדרושים:
1. רמקול עם חיבור Bi-Wire - חשוב מאד! - יש להסיר את המגשרים שעל הרמקול!!
2. כבל חיבור מסוג PL-RCA, (בציור מסומן Cable A) כגון זה: 3. כבל חיבור מסוג Y, (בציור מסומן Cable b) כגון זה:
4. שני מגברי T-AMP זהים לחלוטין.
ותרשים החיבורים (יש ללחוץ על התמונה כדי להגדיל):
נערך בפעם אחרונה על-ידי yairf בתאריך ג' 11/09/2007 10:24, נערך סך הכל פעם אחת |
|
(1) הבעות תודה:
|
MONI
|
|
פרופיל | שלח הודעה | חפש
|
|
|
MartinHSabag (מרטין סבג)מנהל


 הצטרף בתאריך: Nov 10, 2004
מיקום: כפר-סבא הבעות תודה: 1569 מספר הודעות: 59061
|
|
|
פרופיל | שלח הודעה | חפש
|
|
 |
yairf (יאיר פ.)עוסק בתחום

 הצטרף בתאריך: Nov 15, 2004
מיקום: בנימינה הבעות תודה: 212 מספר הודעות: 9363
|
|
|
פרופיל | שלח הודעה | חפש
|
|
 |
ron_a חבר פעיל מאוד

 הצטרף בתאריך: Feb 04, 2007 מספר הודעות: 166
|
#4
נשלח: ג' 11/09/2007 10:51
|
|
|
|
|
yairf אחלה מאמר,
ברשותכם שאלה בקשר לכבלים,
הרי צריך להשתמש בכבל Y ולחבר לו כבל שבצד אחד שני RCA נקבה שהופך ל RCA 1 זכר,
האם אפשר במקום זה להכין כבל INTERCONNECT מכבל מיקרופון,
שבצד 1 יהיה mini PL ובצד השני RCA ?
|
|
|
פרופיל | שלח הודעה | חפש
|
|
 |
yairf (יאיר פ.)עוסק בתחום

 הצטרף בתאריך: Nov 15, 2004
מיקום: בנימינה הבעות תודה: 212 מספר הודעות: 9363
|
#5
נשלח: ג' 11/09/2007 11:05
|
|
|
|
|
האמת שאתה צודק - אתה יכול להכין כבל RCA בודד ל-PL מונו וסיימת.
_________________ AudioClinic |
|
|
פרופיל | שלח הודעה | חפש
|
|
 |
efib חבר במועדון 10K

 הצטרף בתאריך: Nov 13, 2005
מיקום: רוצה לגור ביאבוייה מספר הודעות: 12395
|
#6
נשלח: ג' 11/09/2007 11:13
|
|
|
|
|
מה אין מילה על התוצאה ?
_________________ תתחדשו ותהנו !
פאשיסטים |
|
|
פרופיל | שלח הודעה | חפש
|
|
 |
ziv_r (זיו)חבר במועדון 10K


 הצטרף בתאריך: Jan 05, 2005 הבעות תודה: 3922 מספר הודעות: 37916
|
#7
נשלח: ג' 11/09/2007 11:14
|
|
|
|
|
אם הופכים את זה למדריך, לא חייבים להגביל את זה דווקא ל T-amp.
אפשר להכין את זה בפורמט של "מדריך לחיבור Bi-amp".
|
|
|
פרופיל | שלח הודעה | חפש
|
|
|
joel חבר פעיל מאוד

 הצטרף בתאריך: Apr 27, 2005
מיקום: בקעת אונו הבעות תודה: 4 מספר הודעות: 227
|
|
|
פרופיל | שלח הודעה | חפש
|
|
 |
ron_a חבר פעיל מאוד

 הצטרף בתאריך: Feb 04, 2007 מספר הודעות: 166
|
#9
נשלח: ג' 11/09/2007 11:56
|
|
|
|
|
אם ה T-AMP במקום להתחבר ל CD מתחברים ל PRE, וה PRE מחובר ל CD
האם זה יהיה BI-AMP ?
|
|
|
פרופיל | שלח הודעה | חפש
|
|
 |
joel חבר פעיל מאוד

 הצטרף בתאריך: Apr 27, 2005
מיקום: בקעת אונו הבעות תודה: 4 מספר הודעות: 227
|
|
|
פרופיל | שלח הודעה | חפש
|
|
 |
ron_a חבר פעיל מאוד

 הצטרף בתאריך: Feb 04, 2007 מספר הודעות: 166
|
#11
נשלח: ג' 11/09/2007 12:25
|
|
|
|
|
אם אני מבין נכון אז לפי המדריך אני מרוויח רק את הכפלת עוצמת הסאונד ?
|
|
|
פרופיל | שלח הודעה | חפש
|
|
 |
joel חבר פעיל מאוד

 הצטרף בתאריך: Apr 27, 2005
מיקום: בקעת אונו הבעות תודה: 4 מספר הודעות: 227
|
#12
נשלח: ג' 11/09/2007 12:40
|
|
|
|
|
כן,
ויש עוד מיני יתרון, ההחזר עוצמה של הוופר לא יגיע לטויטר. (damping factor "מורחב")
לעומת זאת, אם יש לך pc פנוי עם כרטיס קול 5.1 מהשנים האחרונות, אתה יכול לעשות צעדים ראשונים ב-bi-amping בעזרת foo bar dsp xover
http://xover.sourceforge.net/ (הייתי מעוניין להוסיף גם את הלינק הזה למאמר)
_________________ www.myhifi.org |
|
|
פרופיל | שלח הודעה | חפש
|
|
 |
yairf (יאיר פ.)עוסק בתחום

 הצטרף בתאריך: Nov 15, 2004
מיקום: בנימינה הבעות תודה: 212 מספר הודעות: 9363
|
#13
נשלח: ג' 11/09/2007 12:56
|
|
|
|
|
זה נכון - אפשר להרחיב את המושגים ל-BIAMP אקטיוי, בו יש קרוס אלקטרוני לפני המגברים, ו-BIAMP פאסיוי, בו אין קרוס אלקטרוני אבל עדיין אפשר להנות מהיתרון של הכפלת העוצמה והפרדת הצדדים.
_________________ AudioClinic |
|
|
פרופיל | שלח הודעה | חפש
|
|
|
joel חבר פעיל מאוד

 הצטרף בתאריך: Apr 27, 2005
מיקום: בקעת אונו הבעות תודה: 4 מספר הודעות: 227
|
#14
נשלח: ג' 11/09/2007 13:17
|
|
|
|
|
bi-amp פאסיבי להגדרתך הוא bi-wire לכל עניין ודבר.
אני מקווה שההגדרה בוויקיפדיה שאני נשען עליה מקובלת עליך. (באחד מהפוסטים הקודמים שלי)
האתר הזה הוא מוקד הידע הגדול ביותר לענייני אודיו בשפה העברית, לכן חשוב מאוד שנדייק במושגים הבסיסיים.
ושוב, כל הכבוד על ההשקעה!
_________________ www.myhifi.org |
|
|
פרופיל | שלח הודעה | חפש
|
|
 |
malky חבר שרק התחיל

 הצטרף בתאריך: Jan 15, 2005 מספר הודעות: 28
|
#15
נשלח: ג' 11/09/2007 13:39
|
|
|
|
|
שאלה על bi amping - מובן העניין של הכח הכפול, אבל בקשר להפרדה טובה יותר בין הטרבל והבס:
אני מניח שגם ברמקול שבו יש שתי כניסות - אחת לוופר ואחת לטוויטר - עדיין קיים קרוסאובר אחרי הכניסות. לכן, כאשר הטוויטר לכאורה מקבל את המידע המלא (כי הרי אנו לא מבצעים הפרדה אקטיבית בין הצלילים), הוא בכל מקרה מעביר את המידע ה'נמוך' לוופר, ולהיפך.
אם כך, לדעתי כל עוד איננו משתמשים בקרוסאובר אקטיבי, הbi-amp נותן הגברה כפולה (הגם שהיא חשובה במקרה זה - יש לי Tamp...) ותו לא..
נכון?
|
|
|
פרופיל | שלח הודעה | חפש
|
|
 |
|