מאמרים אחרונים

שתף בפייסבוק שיתוף בפייסבוק
RSS - מאמריםמאמרים
RSS - פורומיםפורומים
דווח למנהל דיווח למנהל
קישור לעמוד זה קישור לעמוד זה


מערכות הסאונד בסינימה סיטי - תקציר למי שלא הגיע


   פורומים > תוכן (סרטים/מוזיקה) > סרטים וטלויזיה
מחבר הודעה
alon3232
חבר שרק התחיל
חבר שרק התחיל

הצטרף בתאריך:
  May 03, 2005
מספר הודעות: 47

 #1  נשלח: ב' 06/06/2005 0:51
מערכות הסאונד בסינימה סיטי - תקציר למי שלא הגיע

מהזיכרון ואני מקווה שאינני טועה:

בכל האולמות מתבססת מערכת הסאונד על 8 רמקולים לפי הפרוט הבא:

רמקולים קידמיים: ימין, סנטר ושמאל - ממוקמים מאחורי מסך ההקרנה שהינו מחורר ע"מ לאפשר לצליל לעבור דרכו.

רמקולים צדדיים: ימין ושמאל ע"ג קירות האולם

רמקולים אחוריים לאפקט סרואנד - ימין ושמאל - ע"ג קירות אחוריים/צדדיים

סאבוופר לבאסים נמוכים.

ישנו מספר רב של שיטות קידוד לסרטים שהנפוצה ביותר מכולם היא השיטה של סוני SDDS (שהושקה ב-1993 במקביל להשקת שיטת ה-DTS) המיועדת לאולמות קולנוע ואין לה גירסה לקולנוע בייתי. בשיטה זו , המשתמשת בערוצי שמע בתצורת 7.1 , מקודדים 8 ערוצי השמע ע"ג סרט ההקרנה עצמו (35 מ"מ) כשב-SDDS המידע מקודד ע"ג אזור השוליים של הסרט בשני צדדיו ע"מ לספק גיבוי במקרה של תקלה בקריאה של פס הקול - המידע מקודד ע"ג הסרט בצורה דיגיטלית. זו השיטה נמקובלת ביותר להשמעת פסי קול באולמות סינמה סיטי המשתמשת בכל 8 הרמקולים המותקנים באולם.

השיטה השנייה והותיקה יותר (הושקה ב-1987) הנפוצה ונמצאת ברוב האולמות בסינמה סיטי היא Dolby SR המשתמשת ב-4 ערוצים (אף הם מקודדים ע"ג שולי הסרט) לכן נחשבת נחותה ופחות מועדפת מ-SDDS אולם כנראה שעדיין מקובלת בסרטים וותיקים או עבור אולמות ומקרנים ישנים שלא שידרגו את מערכת הצליל שלהם מזה זמן רב.

אינני זוכר בכמה אולמות, אך רק במעטים יש מפענח Dolby Digital (הושק ב-1992) שבו מקודד פס הקול ע"ג שולי סרט ההקרנה אך בשונה מ-SDDS הקידוד הוא דיגיטלי ולא אנאלוגי ומספר ערוצי השמע הוא 5.1 בד"כ - כפי שאנחנו מכירים ממערכות הק"ב.

רק באולם הסינימקס מותקנת , בנוסף למערכות הללו, גם מערכת פיענוח DTS שאיננה מגיעה מקודדת ע"ג סרט ההקרנה אלה בנפרד ע"ג דיסק בודד או 2 דיסקים CD (בהתאם ליחס הדחיסה ואורך הסרט) שמנוגנים בתיזמון עם ה-Time Code המוטבע ע"ג סרט ההקרנה ובכך מושג הסינכרון בין התמונה לצליל. שיטה זו מספקת 6 ערוצי שמע בתצורה 5.1 - כפי שמוכר בציוד DVD ורסיברים ק"ב. שיטה זו נחשבת לאיכותית ביותר מבחינת איכות הצליל עקב יחס דחיסה נמוך משאר השיטות וכן עקב שימוש במדיה CD במקום שימוש בקריאה אופטית מסרט ההקרנה עצמו אשר חשוף לפגיעה פיזית ושחיקה בין עותק לעותק.

בכל מקרה 8 הערוצים מפוענחים ע"י קוראים ייעודיים הממוקמים בכניסה למקרן (במקרה של SDDS) ו-8 הערוצים מועברים להגברה ל-4 מגברי-כח בני 2 ערוצים כ"א המעבירים את הצליל ל-8 הרמקולים באולם המיוצרים ע"י חברה בריטית המתמחה ברמקולים לאולמות קולנוע.

לטענת המארח שלנו הצליל הטוב ביותר שהוא זכה לשמוע באולמות בכל תקופת עבודתו היו הסרטים הבאים ב-DTS שהוקרנו בסינמקס - שליחות קטלנית 3 והמטריקס.
לטענתו חווית הצפיה בהם היתה שונה ומשופרת בצורה משמעותית מצפיה בהם באולמות האחרים בפס-קול SDDS - ההבדל היה כה משמעותי עד כי הוא לא זיהה שמדובר באותו סרט.

ביקשנו ממנו לעדכן אותנו בפורום לגבי סרטים שיגיעו להקרנה בסינמקס ויעשו שימוש ב-DTS. לטענתו תוך מספר שבועות יהיה עותק DTS של נקמת הסית' בסינימקס - בהחלט שווה יהיה להנות מאיכותו הגבוהה. יש לציין כי עלות כרטיס לסינמקס גבוהה יותר מעלות סרט רגיל ,45 ש"ח אם אינני טועה, אולם החוויה אמורה להיות אייכותית יותר עקב שימוש ברמקולים ענקיים וכן בהקרנה ע"ג מסך ברוחב 18 מטר - מומלץ לבקש מראש בהזמנה את השורות העליונות באולם ע"מ שלא לצפות בכתוביות כפי שצופים במשחק טניס - תוך הנדת הראש מצד לצד.


נערך בפעם אחרונה על-ידי alon3232 בתאריך ג' 07/06/2005 13:30, נערך בסך הכל 2 פעמים
| פרופיל | שלח הודעה | חפש
shmulikwe
חבר ותיק
חבר ותיק

הצטרף בתאריך:
  May 06, 2005

מיקום: מודיעין
הבעות תודה: 11
מספר הודעות: 1642

 #2  נשלח: ב' 06/06/2005 9:08

תודה על התקציר.
_________________
שמוליק ו.
| פרופיל | שלח הודעה | חפש
bitton71 (דודי ביטון)
חבר ותיק
חבר ותיק

הצטרף בתאריך:
  Dec 16, 2004
הבעות תודה: 6
מספר הודעות: 1118

 #3  נשלח: ב' 06/06/2005 14:40

שאלנו איזה רמקולים יש באולמות, והתשובה היתה - רמקולים של מרטין , תוצרת אנגליה.
מכיוון שלא מדובר במרטין לוגן המפורסם, חיפוש קצר הביא אותי לפה :
www.martin.com .
כל קשר לסבאג , מקרי בהחלט.

_________________
we learned more from a three minute record
than we ever learned in school
| פרופיל | שלח הודעה | חפש
HazooM
כתב
כתב

הצטרף בתאריך:
  Jan 20, 2005
הבעות תודה: 1025
מספר הודעות: 6808

 #4  נשלח: ב' 06/06/2005 21:36

סביר להניח שהכוונה שלו היתה ל : http://www.martin-audio.com

לי נראה שהסאונד בסינמקס יותר טוב בגלל מערכת ההגברה והרמקולים השונה, ולא בגלל שזה DTS.

הרמקולים מאחורי המסך אכן גדולים, אך יש הרבה יותר מרשימים מאלו...
| פרופיל | שלח הודעה | חפש
bitton71 (דודי ביטון)
חבר ותיק
חבר ותיק

הצטרף בתאריך:
  Dec 16, 2004
הבעות תודה: 6
מספר הודעות: 1118

 #5  נשלח: ב' 06/06/2005 21:42

סביר להניח
_________________
we learned more from a three minute record
than we ever learned in school
| פרופיל | שלח הודעה | חפש
motico (מוטי כהן)
כתב
כתב

הצטרף בתאריך:
  Mar 17, 2005

מיקום: גבעתיים
הבעות תודה: 113
מספר הודעות: 1415

 #6  נשלח: ג' 07/06/2005 9:58

תודה לאלון על הסקירה, זה רק גורם לי להתרגז שלא הייתי נוכח במקום עם כל הקבוצה.

ברשותך, רק רציתי לתקן משהו ולהוסיף משהו בקשר ל SDDS .
SDDS מקודד על סרט הקולנוע (פילם) בצורה אופטית בשוליי הסרט, אבל לא אנאלוגי כי אם דיגיטלי, דחוס כמובן.
מבנה האות הוא רוחבי, כלומר, שורות שורות של נקודות זעירות, במו טבלה. הנקודות הזעירות (שמיצגות 0 ו 1 דיגיטלי) ושמוטבעות בסרט הקולנוע נקלטות ע"י חיישן CCD שכאילו מצלם את הטבלאות, כמו צילום במצלמה דיגיטלית. הטבלאות מועברות מהסרט למפענח שממיר לאות שמע אנלוגי.
כמובן ששריטות, דבק, וכל מיני לכלוכים גורמים לחלק מהנקודות להשתבש. כוחו של הפורמט הוא לשחזר בעזרת מנגנון תיקון שגיאות חזק את האות המקורי.

כנראה שכמות מידע השמע שהצליח פורמט SDDS להכניס לסרט בצורה אופטית, גדול מכמות המידע שהצליחה להכניס חברת DOLBY עם ה AC3 שלהם.

אני מופתע לשמוע שפורמט AC3 - DOLBY DIGITAL כבר לא משתתף במשחק. וטרי בירד הצליח להביס עם ה DTS שלו את חברת DOLBY.

עוד מידע על הביקור המעניין יתקבל בברכה.


נערך בפעם אחרונה על-ידי motico בתאריך ג' 07/06/2005 10:48, נערך סך הכל פעם אחת
| פרופיל | שלח הודעה | חפש
oferlaor (עפר לאור)
מנהל
מנהל


הצטרף בתאריך:
  Nov 10, 2004

מיקום: מודיעין, ישראל
הבעות תודה: 3623
מספר הודעות: 68814

 #7  נשלח: ג' 07/06/2005 10:08

motico,

כאמור, מרבית הסרטים כוללים 3 ערוצי אודיו נפרדים - SDDS (כפי שציינת) - שיש לו שני פסים בשני צידי הסרט (בצבע ירקרק), כאשר יש גיבוי בין שני הצדדים כך שאם צד אחד נופל לחלוטין, יש גיבוי שלם שלו בצד שני. יש הפרש מרחק בין הצדדים - כך שאם יש תקלה ונחתך חלק מהסרט, יש גיבוי של המידע שנחתך בכל צד על ידי הצד השני בהיסט של כמה פריימים.

בנוסף - DD קיים רק בצד אחד של הסרט בין החורים של קידום הסרט. הוא מופיע כפס אפרפר עם הלוגו DD באמצע. הטכנולוגיה זהה ברעיון, אם כי מדובר על פחות מידע.

גירסא אנלוגית סטריאופונית קיימת בצמוד לסרט עצמו (במרווח בין יחס 1.33 של הסרט ל- 1.37 של הפריים).

DTS ופורמטים אחרים יכולים להיות מסופקים על ידי דיסקים חיצוניים אשר מתואמים לתמונה תוך שימוש בTIMECODE אשר גם הוא מוטבע אופטית בסרט עצמו.

_________________
נודה לכם אם לא תשתפו את מחירי הקניות הקבוצתיות בכדי שנוכל לקיים עוד כאלה בעתיד
| פרופיל | שלח הודעה | חפש
alon3232
חבר שרק התחיל
חבר שרק התחיל

הצטרף בתאריך:
  May 03, 2005
מספר הודעות: 47

 #8  נשלח: ג' 07/06/2005 13:29
עדיין נותרו כמה נושאים שלא ברורים לי

תודה קודם על התיקון - SDDS אכן מקודד דיגיטלית ע"ג הסרט ולא אנאלוגית כפי שכתבתי במקור.

יוסי ג'קסון סיפר לנו בסיור כי בכל האולמות (מלבד הסינמקס) יש את אותם 8 רמקולים הממוקמים כפי שכתבתי בהודעתי הראשונה. מובן שתצורה זו מתעדפת ומותאמת במיוחד לפורמט ה-7.1 של SDDS בן 8 הערוצים.

בקריאה באתר הרשמי של SDDS גיליתי שמיקום הרמקולים שונה לחלוטין ממה שהוסבר לנו בביקור - במקום 3 רמקולים קידמיים: ימין, שמאל וסנטר - סוני מייעדת ל-SDDS להתקנה ב-5 רמקולים קידמיים - ימין , ימין-מרכז, סנטר, שמאל-מרכז, שמאל - בנוסף 2 רמקולים אחוריים לאפקט SURROUND וסאב LFE.

http://www.sdds.com/images/about8c_1.jpg

איך הדבר מסתדר עם ההסבר שקיבלנו שבסינמה סיטי יש רק 3 קידמיים ובנסוף 2 רמקולים המותקנים בצידי האולם ?

מה קורה לפסי קול DD ו-DTS המכילים "רק" 5.1 ? כיצד הם מפוענחים ומועברים להגברה ? האם מיוצרים עבורם ערוצי MATRIX ל-2 הרמקולים הנוספים או שחלק מהרמקולים פשוט לא עובד במקרה הזה ?

מה קורה לפס-קול Dolby SR המכיל רק 4 ערוצים ? כיצב הוא מפוענח ומוגבר ? דרך כמה רמקולים?

אשמח עופר אם תוכל לענות על השאלות הנ"ל
| פרופיל | שלח הודעה | חפש
oferlaor (עפר לאור)
מנהל
מנהל


הצטרף בתאריך:
  Nov 10, 2004

מיקום: מודיעין, ישראל
הבעות תודה: 3623
מספר הודעות: 68814

 #9  נשלח: ג' 07/06/2005 14:05

אלון,

לא הבנתי על איזה אולם אתה מדבר - על הסינמקס, או על שאר האולמות.

לדעתי בכל האולמות זה מאורגן כמו בתמונה (פחות או יותר). בסינמקס אני חושב שזה שונה (לא ראיתי רמקולים צדדיים).

_________________
נודה לכם אם לא תשתפו את מחירי הקניות הקבוצתיות בכדי שנוכל לקיים עוד כאלה בעתיד
| פרופיל | שלח הודעה | חפש
motico (מוטי כהן)
כתב
כתב

הצטרף בתאריך:
  Mar 17, 2005

מיקום: גבעתיים
הבעות תודה: 113
מספר הודעות: 1415

 #10  נשלח: ג' 07/06/2005 20:30

כמה הערות לאלה המתעניינים בנושא ה SDDS.
הגדרת המערכת היא 8 ערוצים להבדיל מ 7.1 . כל הערוצים מקודדים בכל רוחב השמע (עד 20K) כולל ערוץ ה SUB . קצב העברת המידע גבוה כמעט פי 6 ממערכות אחרות והדחיסה קטנה פי שניים, כך שבהחלט יש הגיון בשיפור הצליל.
אם הבנתי נכון את המערכת, המידע בצד ימין של הפילם ובצד שמאל זה לא בדיוק אותו מידע, רק ערוץ ה CENTER מקודד שוה בשני הערוצים. במקרה של שריטות, פילם קרוע וכו' מה שחשוב שלא נפגם ערוץ הדיאלוגים ושאר הערוצים הפגועים משוחזרים בערך מהמידע שעדיין ניתן לפענח.

גם ב MANUAL של המפענח מוגדרים הרמקולים כמו שאלון הסביר, 5 קדמיים, אז מעניין למה בסינמה סיטי זה בנוי אחרת?

_________________
מוטי
| פרופיל | שלח הודעה | חפש
oferlaor (עפר לאור)
מנהל
מנהל


הצטרף בתאריך:
  Nov 10, 2004

מיקום: מודיעין, ישראל
הבעות תודה: 3623
מספר הודעות: 68814

 #11  נשלח: ג' 07/06/2005 20:53

motico,

לפי ההסבר שקיבלנו כל המידע נמצא בשני הפסים של ה-SDDS. המערכת משווה בין המידע הימנים והשמאלי והם משמשים גיבוי זה לזה. כאמור, הפס הימני והשמאלי ב-OFFSET זה מזה בכדי לשפר את ה-REDUNDANCY יותר.

_________________
נודה לכם אם לא תשתפו את מחירי הקניות הקבוצתיות בכדי שנוכל לקיים עוד כאלה בעתיד
| פרופיל | שלח הודעה | חפש
motico (מוטי כהן)
כתב
כתב

הצטרף בתאריך:
  Mar 17, 2005

מיקום: גבעתיים
הבעות תודה: 113
מספר הודעות: 1415

 #12  נשלח: ד' 08/06/2005 13:56

עופר
כיוון שנושא ה SDDS חדש בשבילי ורציתי להתעדכן, אז עברתי על מאמרים בנושא.
המידע שכתבתי לקוח מהמידע באתר הרשמי של SONY לגביי ה SDDS. קראתי גם חלק מה MANUAL של המפענח המסחרי. עושה הגיון לא לבזבז את "רוחב הסרט" למידע פחות "חשוב".
הם טוענים שה CENTER חייב להיות מדוייק (כנראה שדיבורים זה הכי חשוב ), ולכן בזה הם לא רוצים לפספס כלום.
שאר הערוצים, אם רגעית יש גליטש, אף אחד לא ירגיש.

אגב, שאלה, האם ידוע איזה הספק שמע מופעל במערכות הקול? ואני מתכוון לעוצמה בפועל (עד כמה שאני זוכר, כשמאופסים לסטנדרט של 85dB SPL) ולא להספק המכסימלי של המגברים.
ועוד משהו, אוליי אתה יודע איך שומרים שהמסך לא יזוז כשמאחוריו האויר נדחף בעוצמה אדירה בעזרת רמקולים ענקיים.
| פרופיל | שלח הודעה | חפש
כל הזמנים הם שעון קיץ - ישראל (GMT+3) הצג הודעות קודמות:    
פורומים > סרטים וטלויזיה


  
    שם משתמש:
נתוני כניסה לכל אתרי HT:

  סיסמא:
 

  


 | 

קפוץ אל: 
לא ניתן לשלוח הודעות בפורום זה
לא ניתן להגיב להודעות בפורום זה
לא ניתן לערוך את הודעותיך בפורום זה
לא ניתן למחוק את הודעותיך בפורום זה
לא ניתן להצביע לסקרים בפורום זה
לא ניתן לצרף קבצים בפורום זה
לא ניתן להוריד קבצים בפורום זה

תקנון / תנאי השימוש באתר צור קשר / contact us כל הזכויות שמורות לקבוצת ht