עוד אפשרויות

Google translateGoogle translate
RSSמאמרים וחדשות RSS
קישור לעמוד זהLinkback
גרסא להדפסהגרסא להדפסה
del.icio.usשמירה ב del.icio.us
DIGGהמלצה ב-DIGG
google bookmarkסימניית גוגל

בידוד ואיטום אקוסטי לרכב – המדריך למתחיל

המדריך נכתב ע"י gal-cohen ונערך ע"י LiorC
23/10/2006 - 07:00



 
 
 

אם ניקח פעמון ונכה בו, נשמע צליל צורם אשר נוצר מתנודות המתכת.
אם נכה בו שוב, אך הפעם נעטוף אותו עם כף ידינו
נשמע צליל חרישי ועמום.
על בסיס זה בנוי עקרון האיטום לרכב: השקטת החלקים בעלי פוטנציאל רעידה גבוה אשר גורמים לרעש לא רצוי.
מדריך זה מסביר כיצד יוצרים סביבה שקטה ואטומה לרעשים ברכב, כך שנזכה להאזין למוסיקה האהובה עלינו ללא הפרעות מיותרות.





רעש והשקטתו

מה הוא רעש? מה זה איטום בכלל? למה צריך אותו?
רעש, הינו סאונד (קול) לא רצוי, רעש מורכב מקולות רבים (המורכבים מתדרים שונים).
לרוב, נרצה להפריד בין הרעש הרצוי – לרעש המצוי.
כל דבר בעולם כמעט, יוצר רעש, או קול; הקול הזה, מורכב ממספר תחומי תדרים, כך שתמיד נוכל להבדיל בין פסנתר לבין חצוצרה, על אף שהם מנגנים את אותו סולם ביצירה.
אותם תדרים מאפיינים נותנים את ה"צבע" והעומק לאותו הקול שמדובר.
במרוצת השנים, השתמשנו בהרבה טכניקות ליצור לעצמנו סביבות שקטות יותר, מבודדות יותר, בכדי להפריד בין הקולות המצויים לבין הרצויים.

דוגמא למצוי: רעשי דרך, רעשי מנוע, בתי ספר ועוד...
דוגמא לרצוי: שקט, סאונד מפורט של מוזיקה ועוד...

ישנן מספר דרכים לבידוד/איטום (בין אם ברכב ובין אם בבית) ואנו נדבר כאן על האיטום הבסיסי של השקטת החומר (גוף הרכב).

המחשה קטנה:
אם ניקח פעמון ונכה בו, תנודות המתכת יוצרות את הצליל הצורם, ואט אט דועכות עד אשר המתכת מפסיקה לרעוד ונודמת.
אם נכה בו שוב, אך הפעם נעטוף אותו עם כף ידינו – הפעמון לא ישמיע כמעט קול, למעט קול לא רציף ועמום.
מדוע? כי לא אפשרנו למתכת לרעוד ולהפיק את הקול הלא רצוי.
כך הוא עקרון האיטום לרכב, אשר מתמקד בהשקטת החלקים בעלי אופי רעידה גבוה, אשר עלול ליצור סאונד מצוי שיתמזג עם הסאונד הרצוי.


מה הוא חומר האיטום ?

מדובר ביריעות (בגדלים שונים, ליעדים שונים) שעשויות מחומרים ביטומנים, גומי ורדידי אלומיניום אשר נצמדות (בעזרת דבק) לגוף המתכתי ומונעות ממנו את הרעידות שסבל מהן טרם לכן.
הערה: החומר לא אוטם את הדלת (איטום הוא רק תרגום גרוע להגדרה האמיתית של sound deadening) הפירוש האמיתי הוא – השקטה.
שימוש נכון בחומר זה יניב לכם תוצאות טובות בהרבה מאשר סתם התקנה בסיסית ברכב. (*ראו הערה בסוף המאמר)
האפליקציה של חומר זה נעשית בכמה אופנים, למשל - על ידי שימוש ביריעות שמודבקות על הצד הפנימי של הדלת:



או כמו בדוגמא הבאה - איטום על מכסה תא המטען:



ישנה אפשרות נוספת לאטימה/השקטה והיא על ידי תרסיס מיוחד (שעשוי מאותם חומרים) אשר מרוסס על האיזור המבוקש ויוצר שכבה רצוייה, לרוב משתמשים בו במקומות שלא ניתן להגיע אליהם עם היריעות. עובדים עם החומר ומרססים בצורה אחידה את החלק הרצוי של האיזור במספר שכבות עד שמגיעים לדרגה הרצויה.
שתיים מהחברות שמייצרות חומר זה הינן: Dynamat, B-quiet , ישנן גם חברות נוספות.
לחברת דיינמאט יש שני סוגים של החומר הנ"ל - אקסטרים ואוריג'ינל, האקסטרים חדש יותר ואמור להיות טוב יותר וזה מתבטא בדבק חזק יותר, גמיש יותר ותכונת החומר שלו מביאות לאטימה טובה יותר.


ביצוע:

עכשיו, לאחר שהבנו את העקרון, אנו מגיעים לשלב הביצוע:

אביזרים וחומרים נדרשים: קיט התקנה (לאזור הנדרש), סכין חיתוך, רולר ומייבש שיער.
עבור אטימה טובה נאטום את הדלת בקיט לדלת ואת תא המטען גם, מומלץ להשתמש בספריי על מנת לאטום מקומות שקשה להגיע אליהם.

בשלב הראשון, נתחיל בפירוק הדלת וננקה אותה בצורה יסודית.








לאחר מכן יש לחמם את היריעה המיועדת מעט בעזרת מייבש השיער (על מנת לתת ליריעה גמישות טובה יותר), להדביק את היריעות ולעבור על כל קימורי הדלת עם הרולר.





ניתן ואף רצוי להשתמש בספריי על מנת לאטום מקומות שלא הצלחנו להגיע אליהם בעזרת היריעות.
בסופו של דבר אנו מעוניינים כי גם החלק הפנימי וגם החלק החיצוני של הדלת יהיו אטומים עם החומר, אך לרוב (בעיקר בגלל עלויות) אנשים נוטים לעשות רק את החלק החיצוני (לדעתי, זו טעות לעשות רק חצי עבודה).

נעבור לתא המטען, ניתן לראות שאפשר לאטום גם את המכסה ובנוסף לאטום גם את רצפת תא המטען (כאמור, לאטום = להשקיט).
למי שיש מערכת SPL עם סאב/ים עוצמתיים מאחור, דלת תא המטען עלולה לרעוד בצורה מאוד חזקה ומרעישה ולכן השימוש בחומר זה שם הוא מומלץ מאוד כמובן.






רק לאחר שאטמנו/השקטנו את הרכב ניתן לעבור לשלב הבא - התקנת המערכת שלכם.

*ההערה מתייחסת לרכבים שבוצע בהם איטום בצורה מקצועית, לפי הכללים, וכמובן לא לוקחת בחשבון בעיות כאלו ואחרות של אקוסטיקה, מיקום לא טוב של אלמנטים ועוד.

בהצלחה !


נושאים מקושרים

אודיו
אודיו




"בידוד ואיטום אקוסטי לרכב – המדריך למתחיל" | התחבר/צור חשבון | 9 תגובות | חיפוש דיון
אחוז חסימה
צוות האתר אינו אחראי על התגובות אשר נכתבות באתר

משתמשים אנונימים לא יכולים להגיב. אנא הרשם

Re: בידוד ואיטום אקוסטי לרכב – המדריך למתחיל (דירוג: 1)
על ידי crusader ביום 23/10/2006 - 08:20
(מידע על המשתמש | שלח מסר)
גל מדריך נהדר!
טיפ סנוף שאתה יכול לרשום הינו,שתמיד אפשר לסחוך את עליות האטימה ולקנות רכב גרמני.
:)



Re: בידוד ואיטום אקוסטי לרכב – המדריך למתחיל (דירוג: 1)
על ידי minime ביום 23/10/2006 - 20:26
(מידע על המשתמש | שלח מסר)
תודה על המדריך, בהחלט נושא מעניין

חסר פירוט מה קורה לאחר שמדביקים את היריעות
כיצד כל החלקים והפלסטיקים מוברגים בחזרה?
כיצד המכסה מורכב בחזרה ?

והכי חשוב היכן ניתן להשיג את היריעות המדוברות או הספריי?



Re: בידוד ואיטום אקוסטי לרכב – המדריך למתחיל (דירוג: 1)
על ידי Croc ביום 24/10/2006 - 10:55
(מידע על המשתמש | שלח מסר)
טוב שמעלים את המידע הזה.

נשאר רק להצטער שדיינאמט עולה כל כך יקר.
לדעתי חומר לטיפול בבגאז' בדלתות יעלה מעל 1,000 ש"ח.

וגם לא לשקוח שזהו חומר כבד - למי שמחשב כל גראם של הרכב שלו (ואני מכיר לא מעט כאלו) אז זה לא יתאים.
מצד שני - החבריה האלו בד"כ לא שמים שום מערכת "רצינית" - גם בגלל המשקל.



Re: בידוד ואיטום אקוסטי לרכב – המדריך למתחיל (דירוג: 1)
על ידי gal-cohen ביום 25/10/2006 - 14:05
(מידע על המשתמש | שלח מסר)
תודה לכולם.
לגבי ההערות:
ניתן להשיג במבחר חנויות, הנה קישור אחד:
http://www.cheaper.co.il/category.asp?catcode=287

לגבי אופן הרכבת הדלת בחזרה:
המדריך לא בא לפרט כיצד אתה מפרק ומרכיב את רכבך לצורך העניין.
המדריך בא להסביר על הנושא עצמו.
בגדול, כמו שפירקת את הרכב - כך אתה מרכיב שוב.
החומר לא מפריע לשום מהלך של ההרכבה (אם הנחת את החומר כמו שצריך כמובן)



Re: בידוד ואיטום אקוסטי לרכב – המדריך למתחיל (דירוג: 1)
על ידי tomertsin ביום 25/10/2006 - 20:03
(מידע על המשתמש | שלח מסר)
כתבה טובה ומיקצועית מאוד.
כתובה בצורה רהוטה, נהנתי לקרוא.
כל הכבוד גל.

תומר צין




דירוג הכתבה

דירוג ממוצע:

3.7
(53) הצבעות

בהקשר זה

 עוד על רכב


המאמר הפופולרי ביותר בתחום רכב:
בידוד ואיטום אקוסטי לרכב – המדריך למתחיל
תקנון / תנאי השימוש באתר צור קשר / contact us כל הזכויות שמורות לקבוצת ht