עוד אפשרויות

Google translateGoogle translate
RSSמאמרים וחדשות RSS
קישור לעמוד זהLinkback
גרסא להדפסהגרסא להדפסה
del.icio.usשמירה ב del.icio.us
DIGGהמלצה ב-DIGG

מגבירים ווליום ! עולם ההגברה המקצועית

המאמר נכתב ע"י נמר ונערך ע"י LiorC
10/11/2006 - 07:00



 
 
 

אני מניח שכולכם הייתם פעם אחת לפחות בהופעה באיזה פארק או איזה יום עצמאות גדול.
כולכם ראיתם ושמעתם את קירות הרמקולים ואת עמדת הטכנאי המוצפת באלקטרוניקה שלא מביישת חדר בקרה לשיגור טילים.
בכתבה הבאה אסביר לכם על הציוד, הליך ההקמה ומה צריך בשביל להגביר עבור 50 אלף אנשים ויותר אשר משתוקקים להופעה מרגשת ועוצמתית.
הקדמה

בתחום ה-PRO אנו שמים את כל מה שידענו על אודיופיליה ביתית בצד ומתחילים לחשוב על כח, עוצמה וכמות מכשירים רבה.
כאן, כל מה שחשבתם על צימצום מכשירים בנתיב הסיגנל הולך להשתנות, כל מה שחשבתם על כבלים והשפעתם כנראה שישתנה או שרק יתחזק, אך קחו בחשבון שתחום ה- PRO אינו מצביע על דבר וחצי דבר על הנעשה בתחום הביתי.

הגברה מקצועית

מערכת ההגברה מורכבת ממספר חלקים עיקריים: רמקול עליון, בס, מגברים, כבלים, מיקסר (קונסולה), פרוססור (קרוס אובר) ואפקטים.
לכל רכיב ישנה חשיבות מכרעת על איכות המערכת, עוצמתה ואמינות. לכן כאן גורם החיסכון אינו בא בחשבון (במיוחד כאשר אתה עומד מול קהל).
מערכות ההגברה המקצועיות בניות לעבוד בעוצמות מקסימליות לאורך זמן ללא בעיה, לכן המגברים מצויידים במאווררים שמווסתים את מידת החום למידת חום עבודה ולא יותר. כבלי המערכת חייבים להיות מאוד איכותיים ומצויידים במסנני RF וסיכוך איכותי בכדי שלא יושפעו מעשרות מכשירי הקשר של גורמי הביטחון ולא ישמשו כאנטנה.
להבדיל ממערכות ביתיות בתחום המיקצועי משתמשים במגברים טרנזיסטורים עוצמתיים מאוד (2000 וואט ב-8 אום ואלה רק לטויטרים). הרמקולים המקצועיים הם אומנם נצילים מאוד (120DB ומעלה) אך עדיין קשים מאוד לדחיפה כיוון שהעכבה שלהם נעה בין 16 ל-4 אום.
ברמקול המיקצועי אין קרוס אובר פנימי לכן אנו משתמשים בפרוססור חיצוני ואת נתוני החיתוכים  עושים לפי נתוני השטח.

הקמת מערכת הגברה בפארק

בהגברת שטח ישנם גורמים רבים אשר מקשים על מערכת ממוצעת למלא את החלל העצום במוסיקה (רוח, רעש הקהל ועוד), לכן אנו משתמשים במערכות הגברה שופריות אשר יודעות לזרוק את הסאונד למרחק עצום. מערכות שופריות נפוצות מאוד הן מערכות של חברת turbo Sound והן גם העוצמתיות והמובילות בתחום ההגברה למופעים.





במופעים גדולים מאוד קשה לייצר בס מספק לכן שיטת העבודה היא על כל עליון (TOP) שני בסים.
כלומר פי 2 בסים מעליונים וזאת על מנת לזרוק את הבס לאותו מרחק ובאותה מהירות של התדרים הגבוהים יותר וכך לשמור על איזון מושלם למרחק רב.
מערכת הטורבו סאונד משתמשת ביחידות האימתניות של חברת GAUSE הגרמנית שמייצרת במיוחד עבורם את יחידות הרמקול על פי נתונים ספציפים של חברת turbo Sound. מערכת הדגל שלהם נקראת FLAD והיא גם הנפוצה ביותר במופעים בארץ ובחו"ל.

מערכת זו בנויה מבס שמצוייד בשתי יחידות של 21 אינטש אימתניות בתצורת שופר אשר מספקות 1200 וואט נקי ובעלות נצילות של 135 DB כן כן מאוד נציל אך כיוון שהאימפדנס שלהן נע בין 16 ל- 4 אום צריך מגבר רציני שידחף אותם. העליונים (TOP) מצויידים ביחידת מיד בס של 15 אינטש מיד 10 אינטש וטויטר 4 אינטש גם הוא נציל מאוד אך בגלל האימפדנס הלא יציב הוא גם זקוק למגברים חזקים. מערכות אלה עובדות בשיטת ה- 4WAY -
כלומר לכל תחום תדרים מגבר משלו. מערכת אחת זקוקה ל- 4 מגברים חזקים. בהופעות גדולות משתמשים ב-16 בסים (8 בכל צד) ו- 8 עליונים (4 בכל צד) ב- LINE ARRAY זה יחס הפוך.

מערכת כזו יכולה לנגן ללא פחות מ- 15 אלף אנשים במקום פתוח. אך מאז ומתמיד הייתה בעיה של אלו שיושבים קרוב לרמקול -
הם פשוט לא יכולו להנות מחווית הסאונד כמו אלה שישבו רחוק יותר ומה לעשות, ממרחק קרוב, מערכת כזו יכולה לשנות לך את התיק הרפואי בלילה רעשני אחד.
חברת turbo Sound פתרה בעיה זו בשילוב עם חברת JBL ופיתחו יחד מערכת שניקראת LINE ARRAY וזהו פטנט רשום של שתיהן.




מערכות אלה משתמשות במספר רב של רמקולים קטנים יותר (ולא בשופריות), את המערכות תולים בגובה מתאים (תלוי בשטח) והן מפזרות את הסאונד לקידמת הקהל ונותנות תחושת סנטר ברור יותר . בעוד מספר שנים מערכות מסוג זה יחליפו את המערכות השופריות שמשתמשים בהן כיום, וזה הודות לנצילותן והיתרון שלהם לעבוד גם עם מגברים נמוכי הספק (1500 וואט וגם פחות) וכושר ניידות גבוהה בהרבה מאשר הסטים השופריים הגדולים.


המגברים בהם משתמשים בשביל להניע מערכות מסוג זה הינם מגברים טרנזיסטורים אשר יודעים לספק זרם גבוה מאוד לאורך זמן, כאן לא צריך להתאים את המגבר מבחינת הסאונד אלא מבחינת דחיפה וכח בלבד, על איכות המגבר אחראי הפרוססור (קרוס אובר) ואיתו בעצם אנו מכוונים את הסט בהתאם למרחב. יחד עם זאת במופעים גדולים משתמשים בפיזור מערכות שניקראות מערכות DELAY שהן בעצם מפוזרות בצידי המרחב ולעיתים ממש בתוך הקהל בגובה והן מחוברות למעבד (רום קורקשיין מיקצועי) שהוא בעצם מאזן את מערכות אלה ביחד עם המערכת הראשית ודואג שהן ינגנו ביחד ומבטל את השפעת ה- DELAY שהמרחק הרב בין הרמקולים ואורך הכבלים (מאות מטרים) יוצרים. מערכות אלה לעולם לא ינגנו לעבר המערכת הראשית וזאת בכדי למנוע אנטי פאזה בינהן, הן תמיד ינגנו קדימה.

מערכת Delay בחלל פתוח:





יחד עם זאת כל המערכת עוברת דרך מכשיר שניקרא GATE EXPENDER אשר תפקידו לשמור על המערכת מפני פריצות ווליום פיתאומיות (צעקה במקרופון, מכת תוף מתפרצת וכ"ו) ורק באישור מיוחד של הטכנאי (ניקבע מראש) הוא נותן למכשיר לפתוח שער לכח נוסף.
לאחר שהמערכת מוכנה וממוקמת מתפנים אנשי הצוות לפריסת המוניטורים. המוניטור הוא רמקול אשר ממוקם על הבמה ופניו פונות לזמר או לנגן, כל אחד מהאומנים זקוק למוניטור משלו (5 אומנים 5 מוניטורים) לכל מוניטור מגבר משלו, אקולייזר משלו, וכפתור שליטה פרטי.
על סאונד המוניטורים אחראי טכנאי שהוא בעצם יושב על המיקסר והאפקטים על הבמה בצידה מאחורי הקלעים ומטרתו היא לדאוג שהנגנים ירגישו נוח על הבמה וכל אחד מקבל את הווליום והאפקטים שהוא רוצה. (במופעים קטנים יותר יש טכנאי אחד שאחראי על המערכת הראשית וגם על סאונד המוניטורים).




עמדת הסאונד

עמדת הטכנאי במופעים היא בעצם גולת הכותרת והיא שולטת על כל המערכת. המגברים אומנם יושבים מתחת לבמה אך בעמדה ישנו מכשיר שמגלה לטכנאי את מצב המגברים (חום, עוצמה, וחיבורים).
מול הטכנאי יושבת בכבוד הקונסולה. הקונסולה זהו מיקסר גדול ובוא כל הפרמטרים לכיוונון המערכת.
הקונסולה בנויה ממספר ערוצי מיקרופון מעליהן כפתורי התדרים הכללים (בס, מיד,הי ) ומעליהן עוצמות המוניטורים. (הטכנאי הראשי יכול להשפיע על המוניטורים, אך טכנאי המוניטורים אינו יכול להשפיע על המערכת הראשית). קונסולות אלה מצוידות לרוב ב- 32 ערוצים ומעלה ו- 8 שליחות מוניטורים. כל ערוץ הוא נגן או זמר. אך ישנם מצבים בהם משתמשים לכלי אחד ביותר מערוץ אחד.
לדוגמה: התופים זקוקים למיקרופון דינמי לכל תוף ולמיקרופונים רגישים (קונדנסורים) למצילות (לרוב 2 קונדנסורים קולטים את כל המצילות), כלומר 5 תופים ו- 3 מצילות זקוקים ל- 8 ערוצים וכך הלאה. את כל הערוצים האלה מכניסים למצב SUBGROUP שמאפשר לשלוט על ערוצי התופים בכפתור אחד וכך יעילות העבודה משתפרת והופכת למהירה ומדוייקת יותר.




לצד הקונסולה יושבים האפקטים ומערכות המידע הכלליות.
אקולייזר הוא הרכיב החשוב ביותר בכיוונון המערכת, כאשר מערכות נעות ממקום למקום האקולייזר הוא בעצם זה שאיתו מכוונים את המערכת כל פעם מחדש. כיוונון מערכת הגברה כזו יכול להגיע ליום שלם של עבודה. ראשית מרסנים את התדרים הבעייתיים - KH1 שהוא תדר הפידבק הנפוץ ביותר ועוד כמה תדרים נמוכים שעלולים להיתפרץ. האקולייזר הוא ליבת המערכת ולכן אסור לחסוך באיכותו וחשוב שיכיל כמה שיותר תדרים לכיוון מושלם.
אחריו ישנו מכשיר חשוב לא פחות והוא הקומפרסור. תפקידו הוא לקמפרס את העוצמות המתפרצות מערוץ ספיציפי, לדוגמא:
זמר עלול לצעוק בפתאומיות למערכת אך למרות מכשיר ה- GATE EXPENDER המערכת עלולה להנזק לכן כמקדם ביטחון ערוץ זה מוגן בעוד מכשיר שדואג שהמיקרופון לא יעבור את העוצמה הקבועה מראש למעט אישור של הטכנאי.

מעליו ישנו את מכשיר האפקטים. האפקטים כשמם כן הם אחראיים על תוספות הנפח או הצבע של כל כלי ושירה. אפקט ההד הנודע מורכב משני אפקטים ביחד, DELAY ו- REVARB שביחד הם יוצרים את אפקט האקו (הד) הנפוח.

לכל אחד מהערוצים ישנה שליטה מלאה כל סוג האפקט, כמות ועוצמה על מנת ליחד כל כלי ונגן באפקט המתאים לו. הטכנאי אינו משתמש ברמקול כמוניטור אלא באוזניות מיקצועיות וזאת לא למטרת כיוונון אלא רק בשביל תיקונים קטנטנים שלרוב הקהל אינו מרגיש בהם, במהלך המופע הטכנאי אינו נמצא עם האוזניות וזאת על מנת להרגיש את המערכת בשלמותה.

הכבל המקשר בין הבמה לבין עמדת הסאונד ניקרא מולטי כבל. המולטי כבל הוא כבל המורכב מהמון גידים בסיכוך גבוהה ובקצותיו ישנם מצד אחד חיבורי XLR ומצד שני קופסת חיבורים שיושבת על הבמה. כבל המולטי סאונד מחובר למכשיר שניקרא מסנן RF שתפקידו למנוע מהכבל לשמש כאנטנה, כבל כזה יכול להגיע לאורך של 70 מ' אך לא מעבר לזה והוא מחובר לעוד מכשיר שמבטל את ה - DELAY שנוצר בגלל אורכו הרב. כבל זה יכול להכיל אפילו 64 ערוצים שזה אומר 192 גידים, והוא מצופה בגומי גמיש אך חזק ביותר שיכול לעמוד בתנאי שטח קשים. (לרוב חופרים תעלה מעמדת הסאונד ועד לבמה ולשם מכניסים את המולטי סאונד).

לידיעתכם:
ההופעה הגדולה ביותר היתה של האבנים המתגלגלות בהופעת חינם לרגל פתיחת הקרנבל בריו דה ז'נרו: ההופעה נערכה לעיני 1.5 מליון מעריצים, אינני רוצה לחשוב על כמות הציוד שהייתה שם...

לסיכום: כל המכשירים הנ"ל, כולם יחדיו מהווים את המתכון להצלחת המופע ולהנאה מרובה של הצופים.

כבעל חברת הגברה, אני מרגיש סיפוק אדיר כאשר המופע מצליח והאומנים מרוצים ומאחל לכל אדם תחושת סיפוק מעבודתו במיוחד אם היא גם תחביבו העיקרי.

מקווה שנהנתם, נמר לוי.

מערכת Delay בחלל סגור:








"מגבירים ווליום ! עולם ההגברה המקצועית" | התחבר/צור חשבון | 32 תגובות | חיפוש דיון
אחוז חסימה
צוות האתר אינו אחראי על התגובות אשר נכתבות באתר

משתמשים אנונימים לא יכולים להגיב. אנא הרשם

Re: מגבירים ווליום ! עולם ההגברה המקצועית (דירוג: 1)
על ידי il62 ביום 10/11/2006 - 07:36
(מידע על המשתמש | שלח מסר)
כל הכבוד נמר וליאור...
כתוב וערוך מקצועי ומעניין!



Re: מגבירים ווליום ! עולם ההגברה המקצועית (דירוג: 1)
על ידי pioneer ביום 10/11/2006 - 07:27
(מידע על המשתמש | שלח מסר)
תודה רבה
ענית לי על שאלות ששאלתי בפורומים אחרים עד שהכרתי אתכם ...
כל הכבוד



Re: מגבירים ווליום ! עולם ההגברה המקצועית (דירוג: 1)
על ידי רונן ביום 10/11/2006 - 08:01
(מידע על המשתמש | שלח מסר)
יופי של כתבה.
ברורה, מפורטת ,מובנת לקורא שזו הפעם הראשונה שמתעניין בנושא.



Re: מגבירים ווליום ! עולם ההגברה המקצועית (דירוג: 1)
על ידי eg99 ביום 10/11/2006 - 08:56
(מידע על המשתמש | שלח מסר)
כל הכבוד!
מקיף, ענייני, וכתוב נהדר!



Re: מגבירים ווליום ! עולם ההגברה המקצועית (דירוג: 1)
על ידי oferlaor ביום 10/11/2006 - 09:09
(מידע על המשתמש | שלח מסר)
מאמר מרתק!

תודה!



Re: מגבירים ווליום ! עולם ההגברה המקצועית (דירוג: 1)
על ידי עופר_צפריר ביום 10/11/2006 - 09:16
(מידע על המשתמש | שלח מסר)
שיחקת אותה נמר!
אני ממש גאה בך.



Re: מגבירים ווליום ! עולם ההגברה המקצועית (דירוג: 1)
על ידי dudib ביום 10/11/2006 - 09:29
(מידע על המשתמש | שלח מסר)
כל הכבוד
על הכתבה המעניינת ועל המידע המפורט.



Re: מגבירים ווליום ! עולם ההגברה המקצועית (דירוג: 1)
על ידי MartinHSabag ביום 10/11/2006 - 09:41
(מידע על המשתמש | שלח מסר)
אחלה מאמר ותמונות !

יש גם מערכות "אודיופיליות" שנועדו לחללים מאוד גדולים (יחסית כמובן) ונועדו ל-150-200 איש, כאשר בראשם כמובן עומדת מערכת של Kharma שנקראת Enigma ועלותה - מיליון דולר.
רמקולים במחיר "שפוי" יותר, הם ה-BB5-XBD של PMC.



Re: מגבירים ווליום ! עולם ההגברה המקצועית (דירוג: 1)
על ידי נמר ביום 10/11/2006 - 10:00
(מידע על המשתמש | שלח מסר)
תודה על התגובות וההיענות , לא חשבתי שזה נושא עד כדי כך מעניין.

אם ישנן שאלות נוספות אשמח לענות בפרטי.



Re: מגבירים ווליום ! עולם ההגברה המקצועית (דירוג: 1)
על ידי מאירקה ביום 10/11/2006 - 10:04
(מידע על המשתמש | שלח מסר)
יפה מאוד נמר.
המפגש הבא של הפורום יהיה בפארק הירקון, ואתה תארגן את הסאונד.

תשואות.

מאיר



Re: מגבירים ווליום ! עולם ההגברה המקצועית (דירוג: 1)
על ידי HazooM ביום 10/11/2006 - 10:55
(מידע על המשתמש | שלח מסר)
אחלה מאמר !

הערה קטנה : לגבי נתוני הנצילות שרשמת, הם נתוני SPL לא נצילות :-) רוב הרמקולים הנצילים בתחום נעים באיזור ה 100DB וואט למטר.



Re: מגבירים ווליום ! עולם ההגברה המקצועית (דירוג: 1)
על ידי bitton71 ביום 10/11/2006 - 13:06
(מידע על המשתמש | שלח מסר)
מאמר מעניין ומרתק !
תודה רבה , נמר



Re: מגבירים ווליום ! עולם ההגברה המקצועית (דירוג: 1)
על ידי סילבר ביום 10/11/2006 - 13:43
(מידע על המשתמש | שלח מסר)
ידידי המלומד... נאה כתבת.
[נתוני ה- SPL שציינת מתיחסים כמובן MAX SPL ולא ל- SPL SENSITIVITY ]
תודה מקרב לב



Re: מגבירים ווליום ! עולם ההגברה המקצועית (דירוג: 1)
על ידי Nba ביום 10/11/2006 - 14:29
(מידע על המשתמש | שלח מסר)
פששש כל הכבוד!!
נהנתי לקרוא...



Re: מגבירים ווליום ! עולם ההגברה המקצועית (דירוג: 1)
על ידי laluka ביום 10/11/2006 - 16:02
(מידע על המשתמש | שלח מסר)
יפה
כל הכבוד
החכמתי
תודה



Re: מגבירים ווליום ! עולם ההגברה המקצועית (דירוג: 1)
על ידי moco ביום 10/11/2006 - 16:34
(מידע על המשתמש | שלח מסר)
מאוד מעניין.
יש לי שאלות והן ב http://www.hometheater.co.il/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=201770#201770



לגבי מוניטורים (דירוג: 1)
על ידי nirmv ביום 10/11/2006 - 17:47
(מידע על המשתמש | שלח מסר)
בזמן האחרון ראיתי שבמקום לשים מוניטורים על הבמה, האומנים מצויידים באוזניות אלחוטיות, וכך מנקים את הבמה מהקופסאות והבמה נשארת שטוחה ונקייה.

האמנם ? אתה מכיר את זה ?



Re: מגבירים ווליום ! עולם ההגברה המקצועית (דירוג: 1)
על ידי yoav4x4 ביום 10/11/2006 - 21:57
(מידע על המשתמש | שלח מסר)
נמר יצאה כתבה מופלאה אני שמח שהרמת את הכפפה שזרקתי לך.
לפי התגובות אין ספק שיש קהל מספיק גדול בפורום שמתעניין בתחום...



Re: מגבירים ווליום ! עולם ההגברה המקצועית (דירוג: 1)
על ידי yuda_gur ביום 12/11/2006 - 13:13
(מידע על המשתמש | שלח מסר)
אכן כתבה בווליום גבוהה. נהנתי לקרוא.
לנמר
האם אתה יודע ויכול לפרט בקשר למערכת ההגברה שהיתה במופע של רטג'ר ווטרס בישראל?
ומה עם גיבוי? מה קורה כאשר מגברים נשרפים בהופעה, או רמקולים שהלכו לעולמם בצד אחד של הבמה .




דירוג הכתבה

דירוג ממוצע:

4.9
(66) הצבעות

בהקשר זה

 מגברים: הסבר
 פורום רב ערוצי
 רמקולים ושמע - חלק א'
 ביקורות אודיו
 עוד על אודיו


המאמר הפופולרי ביותר בתחום אודיו:
רמקולים ושמע - פרק א´ בסדרה
תקנון / תנאי השימוש באתר צור קשר / contact us כל הזכויות שמורות לקבוצת ht