עוד אפשרויות

Google translateGoogle translate
RSSמאמרים וחדשות RSS
קישור לעמוד זהLinkback
גרסא להדפסהגרסא להדפסה
del.icio.usשמירה ב del.icio.us
DIGGהמלצה ב-DIGG

מקרן EH-TW9000 של אפסון בטכנולוגיית 3LCD

01/02/2012 - 15:00



 
 
 

שנת 2010 הייתה השנה של תלת המימד. השנה בה תלת המימד החל להיכנס לכל בית. החברות האמינו שהן מצאו את ה-"דבר הבא" שיגרום לנו להחליף טלוויזיה ישנה בחדשה, לרכוש נגן בלוריי עדכני או לקנות מקרן חדש. חברות כמו סוני, מיצובישי וסמסונג מיהרו להוציא לשוק מקרנים מהדור הראשון שהדגישו בעיקר את המהירות לכניסה לשוק אבל כשלו במבחן התוצאה. הדחיפות והרצון להגיע לשוק ראשונים עם תלת מימד, גרמו לפשרות שונות - בעיקר בכך שהתמונה בדו מימד לא רק שלא שופרה, לרוב היא אפילו הייתה פחות טובה. כמעט בכל המקרים, התמונה בתלת מימד הייתה כהה מדי ו/או כללה בעיות Crosstalk קשות - תמונות זלגו מעין לעין הציקו מאוד והקשו מאוד על הצפייה בסרטי תלת מימד.

על רקע זה התפלאנו כולנו על כך שאפסון לא הוציאה מקרן תלת מימד בעוד שכל מתחרותיה עשו זאת. בכיר בחברת אפסון סיפר בפגישה עם מנהלי האתר, שעד שאפסון לא תגיע לתוצאות שיספקו אותה, החברה פשוט לא תצא עם מקרן תלת מימדי. וכך היה, רק בשנת 2011 אפסון הרגישה מוכנה והשיקה לראשונה מקרני תלת מימד בתערוכת IFA  בברלין שנערכה בספטמבר.

סדרת תלת המימד היא סדרה גדולה מאוד של מקרנים, חלקם כוללים משדרי HDMI אלחוטיים (שבגלל מגבלות התדרים בישראל אסורים לשווק עדיין בארץ), מקרני גיימינג ועוד.

אנחנו בחנו את המקרן הבכיר בחבורה ה-EH-TW9000, כאשר כדאי לציין שהמקרן שנבחן לא היה pre production model אלא מכשיר מייצור סדרתי. הסיבה לציון נקודה זו היא שהמקרן הראשון שהגיע לארץ היה מודל של יצור מוקדם אשר הוצג במקומות שונים אך אינו מייצג את היכולות האמיתיות של המקרן הזה. במאמר זה נבדוק את המקרן ונראה אם ההמתנה הייתה שווה.

אז איך זה עובד ולמה התמונה בהירה יותר?

ליבו של המקרן הוא פאנל חדש בטכנולוגית LCD בעלת שלוש הפאנלים שפיתחה אפסון בשם HTPS - High-Temperature Polysilicon. זו המומחיות של אפסון - ייצור פאנלים מהסוג הזה, ואחת הסיבות להצלחה הפנומנאלית שלה בתחום המקרנים בשנים האחרונות. פאנלים בטכנולוגיה זו מספקים תמונת תלת ממד בהירה ע"י הכפלת תדר הרענון מ-240 הרץ ל-480 הרץ. תמונת תלת ממד בתדר כזה תהיה בהירה פי 1.5 מאשר תמונה בפאנל בתדר 240 הרץ.

אחת השיטות המרכזיות להצגת תלת ממד נקראת Frame-Sequential. בשיטה זו הצופה מרכיב משקפיים מיוחדים המסוגלים לחסום כניסת אור לכל אחת מהעיניים. לצופה מוקרנות סידרה של תמונות מתחלפות, כאשר כל תמונה אמורה להיות מוצגת או לעין שמאל או לעין ימין. המשקפיים האקטיביות מסונכרנות עם התמונה כך שהעדשה הימנית פתוחה כאשר התמונה מיועדת לעין ימין, ועדשת שמאל פתוחה רק כאשר התמונה מיועדת לעין שמאל. החלפת התמונות המהירה הזו, היא זו שגורמת לצופה להאמין שאנו רואים תמונה בתלת ממד.

הבעיה בשיטה זו כרוכה בעצם הטכנולוגיה של פאנלי ה-LCD, לשבריר של שנייה שתי עדשות המשקפיים צריכות להיות סגורות כדי למנוי מהצופה לראות את המעבר בין התמונה לעין שמאל ולעין ימין. במידה ושתי העדשות סגורות לזמן ארוך יחסית, הבהירות של כל התמונה המוצגת לצופה תיפגע משמעותית בהשוואה לתמונה המוצגת רק בשני ממדים. המעבר ל 240 הרץ פתרה משמעותית את הבעיה (לצופה מוצגות 240 תמונות בשנייה), אבל לא לחלוטין, היא בעיקר מנעה סוף סוף את תופעת ההבהוב המציקה בתדרים נמוכים יותר. עם זאת, עדיין היו הרבה תלונות שהבהירות של התמונה בתלת ממד היא לא מספיקה. את הבעיה הזו באה אפסון לפתור על ידי הכפלת תדר הרענון, דבר שמפחית משמעותית את זמני התגובה של הפאנלים ולכן מאפשר פתיחת המשקפיים לאורך יותר זמן מבלי שמידע מעין אחת זולג לשנייה.

בגרף הבא ניתן לראות את היתרון הגלום בתדר רענון גבוה וצמצום זמן ההחשכה:

בנוסף לתלת ממד שהוא הפונקציה המרתקת ביותר בדור הזה של המקרנים הכניסה אפסון סידרה נוספת של תכונות:

Wireless HD - כרגע מוגבל למספר מצומצם של מדינות בשל השימוש בתדר 30  גיגה-הרץ. יכולת זו עולה בתוספת של כ-300 דולר, שזה בעצם מקרן זהה לחלוטין (פרט לכך ששם הדגם מסתיים באות W ושהוא מגיע בצבע לבן). המקרן מגיע עם מקלט HDMI מובנה ומשדר HDMI חיצוני. המשדר תואם לתקן HDMI 1.4, כלומר אפשר להעביר דרכו אות מלא בתלת ממד (הוא אינו מעביר צליל). אפסון טוענת שלמשדר זה יש טווח קליטה של 13 מטר מרחק בין המשדר למקרן ללא צורך בקו ראיה ישיר (אבל לא מומלץ לעשות שימוש בקירות וכו'). אין צורך להכביר במילים עד כמה זו יכולת חשובה ונוחה. קלות ההתקנה של מקרן עם יכולת כזו, ללא צורך למשוך כבל HDMI ממנו לרסיבר או לנגן. נותר רק לקוות שטווח התדרים הנדרש ליכולת זו תשוחרר ושהיבואן יקבל אישור בקרוב להביא את דגם זה לארץ

Super Resolution - אפסון הוסיפה השנה מעגל עיבוד תמונה חדש ונפרד, שתפקידו לחדד ולהציג לצופה תמונה מפורטת ביותר ללא מרבית התופעות לוואי שנוצרות ממנגנון Sharpness  סטנדרטי.

Split Screen - מסך מפוצל, במקרן זה ניתן להציג תמונה משני מקורות שונים, כמו HDMI וקומפוננט או HDMI ו VGA. למרבה הצער לא ניתן להציג תמונה משתי כניסות ה HDMI.

יחידת עיבוד התמונה של המקרן מוכנה למי שירצה, לחבר אותו לעדשה אנאמורפית וליהנות מכל הפיקסלים ועוצמת האור גם בסרטים ביחס של 1:2.35 - בהחלט יתרון יפה.

מבנה המקרן

אפסון שינתה לחלוטין את המארז של המקרן בהשוואה לדורות הקודמים. המארז נראה טוב, מרגיש מושקע, ולדעתי היפה ביותר שאפסון הוציאה עד היום. ה-9000 ללא משדר ה-HDMI מגיע בצבע שחור מט, וגרסת הצבע הלבן כוללת משדר HDMI אלחוטי.

חזית המקרן יפיפייה, עם מכלול עדשה גדול במרכז ופתחי האוורור משני צידי העדשה. לעדשה תריס חשמלי המגן עליה מאבק בזמן שהמקרן מכובה. שניות אחדות אחרי ההדלקה התריס נפתח, ומיד עם כיבוי המקרן, התריס נסגר. זה כמובן נוח מאוד למי שמתקין את המקרן על התקרה וחוסך את הצורך להגן על העדשה.

 מצד ימין של העדשה נמצא מנגנון סנכרון משקפי התלת ממד מסוג IR. המנגנון כולל 12 לדים מסוג אינפרא אדום המאירים את אות הסנכרון לעבר המסך. האור החוזר מהמסך הוא זה שמשמש את המשקפיים לצורך הסנכרון.

מימין לאותם לדים (שכמובן מכוסים בפלסטיק שקוף כהה, כך שלא רואים אותם) נמצא גריל יניקת האוויר והפילטר אותו אמורים לנקות כל מאה שעות. מצד שמאל למכלול העדשה נמצא גריל יציאת האוויר ואחד משני חיישני אינפרא לשלט.

בחלקו העליון של המקרן, בחלק הקרוב ביותר לעדשה נמצאים גלגל הפוקוס וגלגל הזום. מאחוריהם נגלה את החוגות שתפקידן לצדד את העדשה בציר האופקי והאנכי. מקרן זה, בגלל עדשת הזום הגדולה שלו, ובגלל צידוד עדשה המאוד גדול שלו (96 אחוז מגובה המסך, 47 אחוז מרוחב המסך לצד ימין או לצד שמאל) הוא הנוח ביותר להתקנה שיש. החוסר העיקרי כאן הוא בכך שהמנגנונים הללו ידניים ולא נשלטים מרחוק.

מכלול הנורה נמצא בצד שמאל והוא מאפשר החלפת נורה בהתקנה עילית ללא צורך בהורדה של המקרן מהמתקן. בצד הימני נוכל למצוא שלוש נוריות בקרה למצב המקרן, ולבסוף בחלק האחורי חיישן אינפרא נוסף לשלט הרחוק.

בצד ימין של המקרן, ישנה דלת קפיצית קטנה שהזזה שלה מגלה את פאנל השליטה הידני במקרן. זהו פאנל סטנדרטי לגמרי המכיל לחיץ הדלקה/גיבוי לחיץ 4 כיווני וכפתור אשרור, לחיץ שינוי כניסת הוידיאו, כניסה לתפריט ראשי וחזרה. 

בחלקו האחורי של המקרן נמצא פאנל החיבורים שפירוט שלו תמצאו במפרט הטכני. הפאנל סטנדרטי לחלוטין וכמו בכל מקרן תלת ממד מכיל גם חיבור למשדר אינפרא אדום חיצוני, לאלה מכם הרוצים להקרין בחדרים גדולים במיוחד. משדרים אלה מחוברים למקרן בכבל רשת סטנדרטי וההמלצה היא שהם יותקנו מתחת למסך ומול הצופה.

השלט

השלט של האפסון הוא ללא ספק השלט המפורט ביותר מכל המקרנים שבחנתי לאחרונה. השלט מוצק, מרגיש טוב ביד, מואר ע"י לחיץ ייחודי בצבע כתום. השלט מחולק לאזורים נוחים, כשבראשון לחיצי ההדלקה/כיבוי וגישה ישירה לכל כניסות הוידיאו של המקרן. החלק השני של השלט הוא לכל הפעולות שניתן לעשות עם HDMI LINK, כמו הפעלת ה DVD, הגברת ווליום, השתקה וכולי.

בחלקו המרכזי של השלט גישה ישירה למצב דו ממד/תלת ממד, שינוי מצב הצבעים וגישה לתכונה החדשה של ה-Super Res. כפתורי החיצים, אשרור וגישה לתפריט הראשי נמצאים גם בחלק זה.

החלק האחרון בשלט, מוקדש לגישה ישירה לתכונות חשובות כמו הצמצם הדינאמי, מנגנון החלקת התמונה ועוד. בנוסף לכל אלה יש לחיץ אחד שניתן לתכנות מתוך מבחר פקודות אפשריות שכולן קשורות בתלת ממד (המרה מדו ממד לתלת ממד, עומק התלת ממד ועוד).

המשקפיים

המשקפיים של אפסון הם מהטובים שיצא לי להרכיב. הם שוקלים כ-60 גרם, מופעלים ע"י סוללה מסוג CR2032 המספיקה ל 70 שעות. הם לא נטענים שזה קצת חבל. בידית המשקפיים יש מתג המאפשר לשנות את המיפתח שלהם וכך להתאים אותם לכל מיני גדלי ראש. המבנה של המשקפיים מסתיר מצוין כניסת אור משני צידי העיניים. למרכיבי משקפי ראייה לא תהיה בעיה להשתמש בזוג זה.

 

 

תפריטים

התפריטים של המקרן נוחים מאוד ודי סטנדרטים מבחינת מראה, הם לא צבעוניים ועשירים כמו הפנסוניק לדוגמא, אבל בכל הנוגע ליכולות כיול, למקרן מערכת תפריטים מפורטת מאוד המאפשרים להביא את המקרן בעזרת מערכת CMS (חיישן+תוכנה) לכיול מושלם. בנוסף הוסיפה אפסון מנגנון כיול לגאמה בעזרת הקפאת תמונה או בעזרת גרף דינאמי. הגישה לכל הפונקציות היא אינטואיטיבית ונוחה ולא תמצאו עצמכם מחפשים תכונה מסוימת בתוך שורה של תתי תפריטים.

כיול ומדידות

הבסיס לכיול ולמדידות היה מצב Cinema, שהנורה במצב Eco. בבדיקת מצב הפאנלים, היה לנו Misconvergence מעניין שהתחיל בשליש פיקסל אדום בצד ימין של המסך ונגמר בשליש פיקסל כחול בצד שמאל של המסך. לקראת אמצע המסך ניתן ממש לראות את הפיקסלים האדומים מעל הקו השחור ואת הכחולים מתחת לקו. במקרני LCD אין אפשרות להזיז את הפאנלים, אז לא ניתן לתקן את זה, אבל מצד שני זה לא מפריע לפעולת המקרן. יש לציין שיש סיכוי רב שמדובר בתופעה ספציפית ליחידה ולא תופעה גורפת לכל המודל.

מבחינת Uniformity / אחידות, גם בשחורים וגם בלבנים לא נראו שום בעיות, לא זליגות, לא עננות וכמובן לא שינויי גוונים והבדלים בעוצמות התאורה

החדות של המקרן היא מצוינת, תבניות בדיקות החדות נראו ברורות וחדות.

הרעש מהמקרן במצב אקו הוא סביר וחרישי, אבל במצב Normal הוא ללא ספק הרועש מכל המקרנים שיצא לי לבדוק לאחרונה.

הצמצם הדינאמי של האפסון הוא מאוד אגרסיבי, משמע הוא עובד ללא הפסקה. יש לו שני מצבי פעולה: Normal ו-High Speed. הצמצם אינו שקט ובמצב מהיר ניתן לשמוע אותו בסצנות שקטות כמו דיסק קשיח מרשרש. במצב נורמאלי, הוא פחות "טוחן" ועדיין שומר על אפקטיביות טובה. הצמצם של האפסון 9000 פחות רועש מה-5000 אך פחות שקט מה-5500.

למקרן עוצמות תאורה מעולות. במצב Eco מדדנו FL 17.5, במצב Normal עלינו ל-23 FL, ורק כדי לסבר את האוזן, במצב Dynamic מדדנו לא פחות מ-66 FL! מה שמשתמע מכל זה , שניתן לפתוח עם המקרן הזה תמונה מאוד גדולה, כולל בתלת ממד. למרות הורדת הבהירות במשקפיים, נקבל תמונה מאוד בהירה. נהדר!

ניגודיות הפאנל שמדדנו הייתה 1:6900, נתון מצויין, פאנל מאוד קונטרסטי. אתרים בחו"ל מדדו תוצאות אף גבוהות יותר.

עברנו לכיול בהירות וקונטרסט והתחלנו במדידות הצבע. המקרן מגיע מהיצרן עם ערכים מעט משונים בכל הנוגע לפלטת הצבעים RGBCMY. זה נראה כאילו שהוא עבר איזה סוג של כיול, אם כי התוצאות שנמדדו הצביעו על חריגה מאוד גדולה גם בתקן צבעי היסוד (גמוט הצבעים) וגם באיזון האפור.

מקרנים ומסכים רבים הרחיבו בשנים האחרונות את מפתח הגמוט שלהם בכדי לגרום לצבעים להיות יותר מרהיבים. לרובם יש אפשרות לסגור ולפתוח מנגנון זה על ידי תפריט Wide או XVYCC. באפסון 9000 הגמוט רחב ללא יכולת לצמצם אותו ללא כיול מפורט ורב פרמטרים. בהחלט מוזר ולא אופייני למקרן שמיועד לכיול ISF.

אפסנו את כל הערכים וביצענו כיול מהיר בעצמנו. חשוב מאוד להדגיש, שלמקרן תפריטי כיול מצוינים, וניתן להביא אותו למצב מושלם, רק צריך להקדיש לזה קצת זמן. אנחנו ביצענו כיול מהיר, רק כדי לשפר את הגרפים ובכדי להגיע לתוצאות שיאפשרו השוואה הגיונית למקרנים אחרים.

טמפרטורת הצבע שמדדנו במצב סרטים טבעית הייתה 6300 מעלות קלווין, מעט נמוך מהמטרה שבתקן. אך כמובן שכיילנו אותו ל-6500 ללא קושי.

החתימה הספקטראלית של המקרן

GRAYSCALE

לאחר כיול ניתן לראות שהמדידות ישרות כמו סרגל, כך שאין צורך בכיול רב נקודתי - הכיול המובנה הוא מצוין ומביא אותנו ליעד שלנו בקלות רבה.

הגמא שמדדנו הגיע ל 2.11. על פניו זה מספר מעט נמוך אך התמונה של המקרן היא כל כך פאנצ'ית וקונטרסטית שאין צורך להעלות את הגמה אל מעבר לכך, והדבר יוביל להורדת פרטים בגווני הביניים ולכן הדבר אינו מומלץ.

מנגנון החלקת התמונה - Frame Interpolation

המנגנון שנהיה כבר סטנדרט בכל המסכים והמקרנים המתקדמים, מכפיל או משלש את מספר התמונות שהצופה רואה בפועל ע"י הכנסת תמונות מלאכותיות המתבססות על מספר תמונות מוקדמות ומאוחרות יותר. התוספת הזו מוסיפה חדות לתנועה ויוצרת תחושה מאוד ריאליסטית של הוידיאו המוקרן.

למנגנון ה-Frame Interpolation של אפסון שלושה מצבים: Low, Normal, High. בדומה למצב ECO  שמנוטרל במצב תלת מימד, גם מנגנון זה אינו פועל במצב תלת ממד. מכל המקרנים שבדקתנו לאחרונה, באפסון הוא תפקד בצורה יוצאת מן הכלל ואפילו בבדיקת התבנית העמוסה באינפורמציה כמעט ולא נראה "אוויר חם" סביב האובייקט הזז.

עברנו למבחן הספינה עם החבלים כדי לבדוק איך מנגנון עיבוד התמונה מתמודד עם קוים ישרים ודקים בתדרים גבוהים. המטרה כאן היא לבדוק את התמודדות המקרן עם קוים כמעט אופקיים ולבחון את עיבוד התמונה בהתמודדות עם stair stepping. המצב היה כמעט מושלם למעט רעידה קלה באחד מהחבלים העליונים האופקיים של הספינה.

מכאן עברנו לבדיקת ה Jaggies . התוצאה שקיבלנו הייתה מצוינת באזור ה-3-4 מעלות (כאשר בסביבות 5-7 מעלות זה נחשב מצוין ומעל זה כבר תוצאות בינוניות). מעבר לזה לא נראו שום ארטיפקטים בגלגל האפור החיצוני, תופעות לוואי שאנחנו רואים תדיר במסכים ובמקרנים רבים שמתקשים להתמודד עם עומס המידע בבחינות הללו. במקרנים האחרים שבדקנו השנה, היו שם תופעות של "אוויר חם" ותוצאות לוואי של מחסור בזיכרון עקב התדרים הגבוהים בבדיקה הזו.

העברנו את המקרן עוד בדיקות עיבוד תמונה רבות ואת כולן הוא צלח בהצלחה מרובה.

מנגנון Super Resolution

 כמו שהזכרתי בתחילת הביקורת, מדובר ביחידת עיבוד חדשה לגמרי שאמורה לתת חדות לתמונה בעזרת אלגוריתמים מיוחדים, מבלי לפגוע בתמונה ולגרום לארקיפקטים הידועים שנגרמים ממנגנון Sharpness רגיל. תופעות כאלה לרוב גורמות לשיני מסור בקצוות, ל-halo effect (אור שמקיף אובייקטים כהים). מהבדיקה שערכנו, המנגנון בהחלט מצליח בעבודתו ואפילו ב-HD. בתמונת העיר השוכנת על חוף הים יכולנו לראות פרטים רבים אפילו בבית הקטנים והמרוחקים. רק במצבו הקיצוני ביותר הורגשו ארטיפקטים שהציקו לחלק מהנוכחים בבדיקה וגם שם התופעות היו עדינות משמעותית ביחס למנגנוני חידוד טיפוסיים.

 

בסרטי DVD השיפור הרבה יותר נראה לעין, והייתי ממליץ להשאיר את המנגנון דולק במצב 2 או 3 מתוך 5 המצבים האפשריים.

הקרנה בדו ממד

המקורות שלנו לבדיקה היו: סטרימר TVIX-6600,  נגן בלוריי פיוניר BDP-140 ופלייסטיישן 3.

לאפסון יש Wow Factor מאוד גבוה לכל מי שצופה בו בראשונה. הבהירות של התמונה בשילוב עם הקונטרסט המאוד גבוה, הצבעים הבוהקים וגווני העור הטבעיים יוצרים תמונה מאוד מרשימה ללא תלות בתוכן.

התחלנו בסצנת הפתיחה של האביר האפל. הפירוט על הפנים של הג'וקר, המסכות של הכפילים שלו בסצנה שבמקור צולמה ב-IMAX, נראו חדות להפליא, גם חליפות העור השחורות של הכפילים נראו נהדר במקרן.

 

בסרט 300 (סרט מהנה ביותר לצפייה בפורמט בלוריי) ראינו סצנות כהות ללא איבוד של שום פרט. סצנות קרב עקובות דם נראו מצוין. עם זאת, המקרן מעט החליק את הגרעיניות המובנית בגרסת הבלוריי של הסרט שלטעמי מעט מוגזמת, אך צריכה הייתה להישמר כפי שהייתה במקור.

עברנו לקטע הדגמה רווי צבעים דווקא של בלוריי של חברת פנסוניק. זהו קטע רווי בצבעים עם ביט רייט מאוד גבוה. מה להגיד, נראה מדהים.

בדיסק ההדגמה של פיוניר,שיגענו קצת את הצמצם הדינאמי, אך למרות זאת הוא תפקד היטב. חשוב לציין שבמעברים פתאומיים וקיצוניים בין שחור מוחלט ללבן ניתן היה להבחין בזמן הפתיחה/סגירה שלו ובהחלט ניתן היה לשמוע אותו.

הקרנה בתלת ממד

אצל אפסון, בדיוק כמו אצל המתחרים, הצמצם האוטומטי אינו פועל במצב תלת מימד - הוא נותר פתוח בכדי להעביר כמה שיותר אור לתמונה. גם הנורה מפסיקה לפעול במצבECO  ועוברת למצב הבהיר שלה, כך שכדאי לשים לב שאורך חיי הנורה תלוי גם במספר שעות הצפייה בתלת מימד. כדאי גם לציין שהמקרן מעביר למצב תמונה Normal עם כיולים נפרדים לתלת המימד.

כמובן שהתחלנו את ההקרנה בסרט אווטאר בסצנה שבה המפקד מסביר לכל המגויסים החדשים איפה הם נחתו. העומק של התמונה היה מצוין וכל אלמנט היה במקומו.

בסצנת המשרד, למרות שיש בסצנה לא מעט אלמנטים של בהיר מול כהה (כמו הבגדים של הנוכחים בחדר) לא ראינו אפילו חצי בעיית Ghosting. התמונה הייתה פשוט מושלמת חדה ונעימה לעין. לא היה עומס על העיניים - אפסון בהחלט לא בזבזו את זמנם והצליחו כאן בגדול.

כידוע אחת הסצנות הקשות בסרט היא כאשר הגיבור נשאר בגפו ביער למשך כל הלילה. סצנה זו קשה במיוחד בגלל שהיא כהה מאוד (אך לא שחורה), כוללת אלמנטים שונים בתלת מימד ולכן מקשה על מקרנים רבים שאינם מתמודדים עם הכהות כראוי. סצנות היער נראו נהדר, בהירות המקרן כאן משחקת תפקיד קריטי באיכות התמונה, וניתן היה לראות פרטים חדשים בתמונה שנעלמו מהמקרנים האחרים פשוט בגלל הכהות. גם כאן מיותר לציין לא היו שום בעיות בתמונה של Crosstalk - נושא שהיה חשש שישתנה בסצנות הכהות על ידי התאמת זמן הפתיחה לסצנה. כאן זה לא קורה כי המקרן פשוט אינו זקוק לכך בגלל עוצמת האור הגבוהה שלו.

סצנת מעוף הדרקונים נראתה נהדר. היינו רוצים לראות מנגנון החלקת תנועה וחדות בסצנה זו - שהייתה יכולה להשתפר בגלל מהירות התנועה, אך התמונה הייתה מאוד קולנועית ווידאופילים יאהבו אותה.

מכאן המשכנו לגרסת התלת ממד של הסרט האחרון של הארי פוטר. בדומה למספר סרטי התלת מימד אשר אינם אנימציה טהורה, גם זה הוא סרט נהדר לבדיקת תלת ממד וגם כאן האפסון לא אכזב. הסרט כולל סצנות כהות רבות, ולמרות שהצמצם אינו פועל בתלת מימד, הפאנל המאוד קונטרסטי בשילוב עם המשקפיים שמכהות את התמונה באופן טבעי - יצר מצב שבו השחורים נראו מאוד ריאליסטים בעוד שהלבנים נותרו בוהקים.  הסצנה שהילדים משתלטים על הדרקון הלבן נראתה במיוחד יוצאת מהכלל.

בתכני SBS המקרן תפקד בצורה יוצאת מן הכלל. כמו מתחריו, גם הוא לא מזהה את הפורמט באופן אוטומטי ויש צורך לבחור בפורמט ידנית, אך להבדיל מבעיות שזיהינו בזיהוי של מקרן הסוני 30 שבדקנו לאחרונה, הוא דווקא אפשר לי להעביר אותו למצב SBS בצורה ידנית וההקרנה הייתה מושלמת בכל סוגי התכנים מסוג זה שבדקתי.

המרת דו ממד לתלת ממד

ברוב המקרים, האפסון 9000 עשה עבודה טובה מאוד בהמרה אוטומטית מדו ממד לתלת ממד. הדברים שצריך לבחון זה שכל אלמנט בתמונה נמצא היכן שצריך להיות וביחס נכון. לדוגמא, אברי גוף ארוכים מידי, במיקומים לא נכונים במרחב, או חלילה מנותקים לחלוטין מהגוף, כמובן העדר Crosstalk והכי חשוב, עומק שנראה אמיתי.

העברנו את אווטר לגרסת הדו מימד שלו וכך ניתן היה להשוות את המקור למנגנון ההמרה האוטומטי. המקרן תפקד מצוין בסרט זה גם בסצנות המשרד בהם רואים הרבה אנשים וגם בסצנות מעוף הדרקונים. העומק נראה אמיתי והרגיש טוב. אני חייב לציין, שזה לא משתווה לגרסת תלת הממד האמיתית, אבל זה סביר למי שרוצה לראות משהו בתלת מימד שאינו זמין כתלת מימד במקור.

בסרט ממזרים חסרי כבוד, ניתן היה להבחין בידיים ארוכות מדי (בציר העומק) אצל אחד הקצינים של היטלר, לא משהו קיצוני, אבל זה לא נראה טבעי. העומק של התמונה היה מרשים.

אחד הסרטים הקשים ביותר לפענוח מהסוג הזה הוא הסרט ספיד רייסר שבגרסאת הבלוריי שלו הוא חד מאוד, צבעוני מאוד ולרוב מהיר תנועה ביותר. המנגנון תפקד טוב מאוד בסצנת המרוץ בתחילת הסרט, למרות שמדובר בסצנה מאוד מהירה ובעייתית, תחושת העומק והתלת ממדיות של התמונה לא נפגעו אפילו לרגע. 

תוכן SD

לצורך בדיקה SD, לקחתי את ה DVD של המטריקס ובדקתי את סצנת מרדף המכוניות. התמונה נראתה טוב מאוד, צבעים טבעיים, שום ארטיפקטים. הפעלת מנגנון ה-Super Res עושה נפלאות לתמונה ובהחלט נותנת לה תחושת HD. אני ממליץ בחום להשאיר את המנגנון דלוק.

גיימינג בתלת ממד

לצורך הבדיקה שיחקתי במשחק המרוצים GT5 לפלייסטיישן 3. כמו שכתבתי בעבר, אני חוזר שוב ואומר, לשחק בתלת ממד זו חוויה מעולם אחר, לשחק את זה עם האפסון, עם הבהירות הפנטסטית שלו, התלת ממד המושלם והעיבוד תמונה הנהדר זו ממש חוויה חוץ גופית.

מפרט טכני

מערכת הקרנה: 3 פאנלי LCD D9 ברזולוציה טבעית של 1080X1920 ונורה מסוג E-TORL בעלת הספק של 230 וואט.

עוצמת תאורה: 2400  אנסי לומנס

קונטרסט: 200,000:1

חיבורים:

  • 2 כניסות HDMI בתקן 1.4
  • כניסת קומפוננט
  • כניסת קומפוזיט
  • כניסת VGA למחשב
  • יציאת משדר סנכרון משקפיים חיצוני
  • כניסת SERIAL למחשב.
  • טריגר 12 וולט לחיבור למסך חשמלי

עדשה: זום/פוקוס ידנית  זום של X2.1, יכולת תזוזה ידנית בציר האופקי והאנכי, מכסה עדשה חשמלי.

מידות: רוחב 45 ס"מ X גובה 14 ס"מ X עומק 40 ס"מ

משקל: 8.2 ק"ג

אורך חיי נורה: 4000 שעות במצב גבוה, 5000 שעות במצב חיסכון.

סיכום וציונים

 אפסון פשוט שיחקה אותה השנה ובגדול. מדובר באחד המקרנים המהנים שיצא לי אי פעם לבדוק, החל ממערכת כיול מהמוצלחות שיש, תמונה קונטרסטית ביותר בדו-ממד, תלת מימד בהיר, משקפיים נוחות ואפס בעיות זליגת Crosstalk.

מרבית התכונות הללו הן תוצאה של פאנל חדש, צמצם מאוד אגרסיבי, מקור אור חזק ושיפור משמעותי במנגנוני עיבוד התמונה של המקרן. תלת המימד מרהיב, צבעוני ובהיר מאוד, ללא בעיות תופעות לוואי וריצודים.

הבעיות היחידות שמצאתי הן הרעש מהצמצם ורעש המאוורר במצב Hi או בתלת ממד. אין על שתי בעיות אלה להעיב על ההישג של אפסון - מוצר מעולה, בעל Value for money מהטובים שיש היום בשוק.

עיצוב: 9 - אין ספק, נראה משמעותית טוב יותר מדור קודם, אבל הוא עדיין לא החתיך מכל המקרנים השנה...

איכות בנייה: 9.5 - מרגיש טוב, מכלול עדשה יציב, גישה נוחה לנורה ולפילטר.

נוחות שימוש והתקנה: 9.5  - עדשת זום של 2.1, אפשרות צידוד של כמעט 100 אחוז בכל ציר, הופכת את מקרן זה לנוח ביותר להתקנה. במידה והזום/פוקוס (ולא רק דלת העדשה) היו חשמליים, המקרן היה מקבל ציון מושלם. אפשר רק לחלום על שידורי HDMI אלחוטיים בארץ וכל הכבוד לאפסון על הוזלת המנגנון החדשני הזה.

תפריטים: 9, תפריטים נוחים, ברורים, לא סקסיים במיוחד אבל פרקטיים.  

איכות תמונה דו מימד: 10, המקרן קונטרסטי, בסצנות מסוימות היא יורד לשחור בצורה פשוט מדהימה למקרן LCD, גוונים טבעיים, תמונה פאנצ'ית עם אפקט ואו.

איכות תמונה בתלת מימד: 10 - תמונה מצוינת, צבעונית ובהירה, נטולה בעיות של Crosstalk מהטובות שראינו בקטגוריה זו.

עיבוד תמונה: 9 - מנגנון ה-Frame Interpolation שופר משמעותית בהשוואה ל-5500, אפשר בשקט להשאירו על מצב Low. חבל רק שהוא אינו עובד בתלת ממד. מנגנון ה-Super Resolution בהחלט עושה את העבודה, אפילו ב-HD.

שלט: 10 - שלט גדול, בנוי טוב, מואר באור כתום, מכיל גישה ישירה להרבה מאוד פונקציות. המפורט בכל המקרנים שבחנתי לאחרונה.

חיבורים: 9 - 2 כניסות HDMI, אין חיבור SVHS.

מחירו של המקרן לצרכן 19,900 ש"ח.
למקרן שנתיים אחריות מלאה + 3 שנים אחריות לנורה (החלפה אחת). עם המקרן מקבלים 2 זוגות משקפי תלת ממד.

תודה לחברת אפסון ישראל על השאלת המקרן לצורך הבדיקה

לדיון בנושא: מקרן Epson EH-TW9000


נושאים מקושרים

תלת מימד + VR
תלת מימד + VR
4K ו-UHD
4K ו-UHD
אתרי הטכנולוגיה
אתרי הטכנולוגיה
וידאו
וידאו
טכנולוגיה כללי
טכנולוגיה כללי
כללי - Hometheater
כללי - Hometheater



עוד מ: ride
תגיות


דרגת קושי: 3
דירוג הכתבה

דירוג ממוצע:

5.0
(2) הצבעות

בהקשר זה

 עוד על מקרן


המאמר הפופולרי ביותר בתחום מקרן:
מקרן Epson EH-TW5500
תקנון / תנאי השימוש באתר צור קשר / contact us כל הזכויות שמורות לקבוצת ht