Sony PSVR: המציאות המדומה של סוני במבחן המציאות

קסדת המציאות המדומה של סוני, ה PSVR - יפה, מעוצבת ורבת פוטנציאל אך האם היא מהווה תחרות אמיתית לקסדות של ...


עולם המציאות המדומה קיבל זריקת מרץ בשנתיים האחרונות וכולם רוצים נתח ממנו. מי שמובילות את התחום הזה ויכולות לגרום לו לפריצת דרך אמיתית, הן חברות המשחקים והקונסולות. בתחום הזה כבר הכרנו את האוקולוס שבאמת היתה הראשונה להכריז על משקפי VR אמיתיים לשימוש גיימרים, את HTC VIVE שפשוט באה משום מקום והציגה פתרון VR שונה וטוב וגם סוני הצטרפה לחגיגה עם ה PSVR – קסדת המציאות המדומה שמתחברת לקונסולת ה Playstation שלה ומוסיפה משחקי מציאות מדומה לקונסולה המצליחה שלה.

את ההאוקולוס וה VIVE כבר בדקנו, כמו גם פתרונות נגישים יותר כמו סמסונג VR וגוגל וכעת הגיע הזמן לבדוק מה שווה ה PSVR של סוני והאם יש לה מקום בעולם ה VR ההולך ונהיה צר.

ביקורת וידאו:

הרבה בקופסא אבל עדיין חסר

אז מה ניתן למצוא בתוך הקופסא? קופסת ה PSVR של סוני היא קופסא גדולה המכילה כבלים רבים, קופסת חיבורים ואת קסדת המציאות המדומה של החברה שמונחת לה באמצע הקופסא ברוב הוד והדר. מה שלא תמצאו כאן זו המצלמה שדרושה לצורך חיבור הקסדה ומעקב אחרי התנועות ושלטי MOVE שתצטרכו לרכוש בנפרד. אמנם אפשר לשחק גם עם השלטים הרגילים שלכם אך במשחקים תומכים תצטרכו את ה MOVE כך שמעבר לרכישת הקסדה, תצפו להוצאה נוספת.

אבל רגע, לפני שתרוצו לרכוש את קסדת ה VR, חשוב להזכיר שהקסדה תעבוד רק עם קונסולת המשחקים של סוני, ה PlayStation 4. אם אין לכם קונסולה כזו ומעלה, אין לכם לאן לחבר את הקסדה. גם כאן מדובר בהוצאה משמעותית נוספת רק לצורך VR. יחד עם זאת, בוודאי שקונסולת פלייסטיישן עומדת בפני עצמה ותזכו לשחק במגוון הרחב של המשחקים שהקונסולה מציעה, ללא קשר ל VR.

את הקסדה נחבר באמצעות קופסת החיבורים לקונסולה של סוני וממנה נחבר למסך הטלויזיה ולקסדה עצמה.

לאחר חיבור כל הכבלים (ויש לא מעט), הכל פשוט יעבוד (אם הגדרתם כבר את הקונסולה כמובן) ואין צורך לבצע הגדרות מיוחדות למעט אולי הגדרת המצלמה למול הקסדה שנעשית בצורה אינטואיטיבית ומהירה וזה גם אחד היתרונות העיקריים של הקסדה של סוני – כמעט Plug and Play.

להיות אסטרונאוט

הקסדה מעוצבת ובנויה בצורה חלליתית משהו ושונה לגמרי מקסדות המציאות המדומה האחרות בשוק שלא ממש שמו דגש על עיצוב הקסדה ומציעות קסדות שחורות ומשעממות. הקסדה של סוני מעוצבת בצורה יפה ומיוחדת יותר, בצבע לבן עם חלונות תאורה כחולות בצדדיה (תאורה שנועדה לצורך הבנת המצלמה את מיקום הקסדה במרחב) וכשתשימו אותה על המדף, היא בהחלט תמשוך תשומת לב ותהווה פריט עיצובי בחדר.

PSVR: המציאות המדומה של סוני במבחן המציאות

לחבוש את הקסדה של סוני זה להרגיש כמו אסטרונאוט

אבל עיצוב בנפרד ונוחות בנפרד. הקסדה של סוני נוחה פחות ומסורבלת יותר מקסדות מציאות מדומה שבדקנו. דבר ראשון, העיצוב המיוחד של הקסדה גורם לנו לחשוש שיום אחד היא פשוט תישבר במיוחד בשל החלקים הרבים הנעים שיש בה. משהו בה מרגיש מאוד שברירי ובמיוחד חיבור המשקף עם סרט הראש שנראה כאילו בשימוש אינטנסיבי מידי או פעולה רשלנית לא נכונה הוא פשוט יישבר.

 

PSVR: המציאות המדומה של סוני במבחן המציאות

הבנייה מעולה אך עם הרבה חלקים נעים והתעסקויות

אז נכון, לא מדובר בקביעה אלא יותר בתחושה (הקסדה לא נשברה לנו) שמבוססת יותר על עובי החיבור בין שני החלקים, כמות החלקים הנעים בקסדה והכפתורים המכניים (להתאמת הקסדה לראש) וחלקים נוספים המחוברים לקסדה, כמו למשל מעטפת הגומי הצמודה לפנים שגם היא נפלה כמה פעמים והיה קשה להצמיד אותה בחזרה למשקף.

PSVR: המציאות המדומה של סוני במבחן המציאות

הגומי שעוטף את המשקף לא הצליח להישאר במקום

הקסדה עצמה על הראש לא הרגישה נוח ולא הצלחתי, כמעט בכל הפעמים שניסיתי לחבוש אותה, להציב אותה במצב נוח על הראש מבלי הצורך להזיז אותה בזמן המשחק ולהתאים אותה שוב. העניין חזר על עצמו בין סשן משחק לסשן אחר כך שגם אם הגעתי למצב נוח במשחק מסויים, הסרתי את הקסדה וחזרתי מאוחר יותר, עדיין הייתי צריך להתאים שוב את הקסדה מחדש. התאמת הקסדה דורשת מספר פעולות – פתיחת סרט הראש, נעילת סרט הראש על ידי כפתור סיבוב והזזת המשקף קדימה ואחורה עם כפתור שלישי.

PSVR: המציאות המדומה של סוני במבחן המציאות

כפתור להגדלת רצועת הראש, כפתור לחיזוק רצועת הראש וכפתור להזיז את המשקף קדימה ואחורה

פה נעצור לרגע ונגיד שלמרות חווית השימוש והנוחות הפחות טובה שחווינו, נראה כי אחרים דווקא חווים בדיוק את ההיפך והרשת מלאה בביקורות שטוענות שהקסדה די נוחה לחבישה ושימוש. לא מה שאני חוויתי. אמנם ניתן לשער שגם אם חווינו חוויה פחות נוחה, עם קצת מאמץ הבנה ולמידה של כיצד לחבוש את הקסדה אפשר להגיע לתוצאות טובות יותר, אך זה לא קרה ובכל מקרה, לא צריך להיות כך לטעמנו.

PSVR: המציאות המדומה של סוני במבחן המציאות

שני כפתורים האחוריים – להגדיל את רצועת הראש וכפתור סיבובי להצמיד את הרצועה לראש

מה שכן, ההתאמה למרכיבי משקפיים היתה טובה וניתן לשחק עם הקסדה גם עם משקפי ראייה. הקסדה מחוברת לקונסולה באמצעות כבל המורכב משני כבלים שונים והוא מספיק ארוך ואיכותי מכדי להפריע לנו בזמן המשחק או להיקרע בטעות משימוש לא נכון. השימוש הזה בכבל הכרחי בקסדות המציאות המדומה המובילות בשל העובדה שהעברת מידע רב כלכך ושמירה על Latency נמוך, הוא הכרחי. למרות זאת, ניתן למצוא כבר פתרונות אלחוטיים למערכת ה VIVE למשל.

זליגת אור

כשאנחנו חובשים קסדת מציאות מדומה על הראש ונכנסים למשחק, אנחנו רוצים שהחוויה תהיה אימרסיבית ככל האפשר ותכניס אותנו ממש לסצנה שהמשחק מציג לנו במשקף. המצב הזה עם הקסדה של סוני קצת בעייתי שכן מתקבלת זליגת אור רבה מידי מהצדדים. מעטפת הגומי שמורכבת על גבי המשקף ושמטרתה להדק לנו את המשקף לפנים ולמנוע חדירת אור, לא עושה את העבודה היטב ואם החדר יהיה מואר, ייכנס אור מתחת למשקף ואף תוכלו לראות את העולם המציאותי בו אתם נמצאים.

PSVR: המציאות המדומה של סוני במבחן המציאות

הקסדה לא אוטמת את העיניים והכל פתוח מלמטה

אם נסכם את נוחות ושימוש הקסדה ונושא זליגת האור, הרי שקסדות המציאות המדומה המתחרות, ה VIVE והאוקולוס עושות עבודה טובה יותר. הקסדות המתחרות ניתנות לחבישה על הראש בצורה פשוטה יותר ובפעולה אחת וזהו, בלי התאמות מורכבות וכן עושות עבודה טובה יותר בנושא הצמדת הפנים למשקף וזליגת האור כשהמובילה בעניין הזה היא ה VIVE ולאחריה האוקולוס.

המשחקים

מזכר לכל היבואנים שנותנים לנו להתנסות בקונסולות חדשות – ספקו עם הקונסולות משחקים טובים ומרשימים שמדגימים את החומרה שאתם מוכרים בצורה הטובה ביותר. המשחקים שניתנו לנו עם הקונסולה היו משחקים שקשה ללמוד מהם על איכות מערכת ה VR והאקשן בהם היה דל מאוד. כך למשל קיבלנו משחק של מירוץ מכוניות, RIGS, EVE VALKYRIE ועוד כמה כותרים קטנים שהגרפיקה והמשחקיות שהיתה בהם היתה דומה יותר למשחקי דמו קטנים. וחבל. אם מישהי ידועה במגוון וכמות הכותרים המובילים שיש למערכת המשחקים שלה, הרי זו סוני.

שני המשחקים שהיו המשמעותיים יותר, RIGS ו EVE VALKYRIE לא סיפקו את הסחורה ברמת ה VR. ולקירי למשל הוא משחק יריות בחלל כשאנחנו נמצאים בתוך חללית לחימה. המטרה שם די סטנדרטית והיא לירות בחלליות אויב. אלא שהשליטה בחללית גורמת לשחקן לבחילה של ממש (ועל כך בהרחבה בהמשך). המשחק RIGS נראה כבר מעניין ומיוחד יותר כשאתם מוצבים בתוך רובוט לחימה ושולטים בו בקרבות נגד רובוטים אחרים. התחלת המשחק וההגדרות מייגעת עד ייאוש ולאחר שכבר התחלנו לשחק, נראה שעקומת הלמידה בו גבוהה למדי, דבר שהוציא קצת את החשק מלהמשיך לשחק.

PSVR: המציאות המדומה של סוני במבחן המציאות

 

DriveClub – להרגיש בתוך מכונית מירוץ

למרות זאת, לקונסולה של סוני יש כותרים רבים ומגוונים אחרים ושיתופי הפעולה שיש לה אמורים להניב עוד הרבה יותר משחקים אחרים. זה בעצם אחד היתרונות של החברה על פני מערכות ה VR האחרות. בהמשך נוציא ביקורות משחקים מפורטות יותר על המערכת של סוני מעבר לטעימה הקטנה הזאת.

PSVR: המציאות המדומה של סוני במבחן המציאות

 

לצלול ולפגוש כרישים. צילום המסך עושה עוול עם הגרפיקה הטובה

להקיא מ VR

הפוגה קצרה מהביקורת ונדבר קצת על בחילות – כשציינתי את משחק ולקירי, ציינתי גם שכל מי שניסה אותו קיבל בחילה נוראית. מדוע? התופעה אינה נחלתה של סוני בלבד אלא של קונסולות VR למיניהן. הבעיה מתחילה בזה שהקסדה מספקת לנו תחושה אמיתית של הסצנה שמשודרת לנו ומתעתעת במוח לחשוב שאנחנו ממש נמצאים באותה סיטואציה. זה דבר טוב כמובן כי זו בדיוק המטרה של מערכת VR. אלא מה? כשאנחנו נעשה תנועה כלשהי במרחב הוירטואלי, בצורה וירטואלית (למשל כשנשב בקרון רכבת הרים), המוח מצפה לקבל תנועה גם של הגוף בהתאם למה שהמשחק משדר לו. אם הגוף אמור ללכת קדימה, זה מה שהמוח יצפה מהגוף באמת לעשות וכשזה לא קורה באמת, זה משבש את מנגנון שיווי המשקל בגוף וניתקל בתופעות כמו בחילה, סחרחורת ואפילו נפילה של ממש (ביוטיוב יש המון סרטונים של אנשים נופלים).

במשחק Eve- Valkyrie התופעה הזו היתה גדולה מידי בעיקר בשל העובדה שניתן לסובב את החללית על צירה. המוח סבור שהגוף אמור להיות הפוך כעת אך הוא לא. זה מעניין כי משום שהסצנה מתרחשת בחלל, הרי אם זו היתה המציאות, גם שם היה פער בין מה שהמוח מצפה למה שהגוף מרגיש ולכן ללא שום קשר ל VR, תופעת הבחילה מתרחשת גם בחלל.

אחת מהדרכים של יוצרי המשחקים למנוע את התופעה היא לקדם את השחקן בקפיצות ולא בהליכה.

מה היא שווה?

נכון שכולם מצפים לצפות באיכות VR מטורפת כמו שה PS4 PRO מסוגלת לספק – 4K. אולם זה לא כך ואיכות המסכים במשקפי המציאות המדומה של סוני לא גוברת על האיכות של מתחרותיה ויש כאלה שיגידו שגם נופלות מהן, לא בצורה מורגשת לפחות. מבחינת המפרט, הקסדה של סוני בעלת מסכי OLED מסוגלת להעביר וידאו באיכות של 1080P בקצב של 90HZ שזה אומר קצב של 90 תמונות בשנייה אחת. הקונסולה מצליחה להעביר את הוידאו (בקצב רענון גבוה) בצורה טובה וללא לאגים או שיהוקים כלל כשלדברי סוני ה Latency עומד על 18 מילי שניות, קצת על הגבול למעשה. נזכור שהחישוב נעשה על ידי כרטיס המסך המובנה של ה PS4 והמעקב מבוצע על ידי המצלמה היחידה המוצבת בחדר.

טווח הצפייה במשקפיים של סוני (Field of view) עומד על כ- 100 מעלות בעוד שבאוקולוס תקבלו כמעט 120 מעלות וב VIVE תקבלו כבר 145 מעלות בזווית הצפייה.

PSVR: המציאות המדומה של סוני במבחן המציאות

 

משפחת VR. קארדבורד בעשייה עצמית, משקפיים גנריים, GEAR VR של סמסונג, HTC VIVE וה PSVR של סוני

 

PSVR: המציאות המדומה של סוני במבחן המציאות

אם החלטתם לרכוש את הקסדה ועל הדרך את קונסולות המשחקים PS4 (או ההיפך בעצם), תבחרו לפחות בגרסת ה PRO שמציעה מפרט גבוה יותר ואפשרויות עיבוד חזקות יותר, דבר שמשחקי VR דורשים אותו מאוד.

כמו בכל משקפי מציאות מדומה, אם תתעמקו בצפייה במשקף ולא בוידאו, תגלו פתאום את הלכלוך על הזכוכית של העדשה והפיקסלציה שנגרמת יותר בשל העדשה המחורצת מאשר מהוידאו במשחק. בנקודות מסויימות במרחב ה VR התמונה תהיה מעט מטושטשת (מקומות שאינם במרכז הצפייה), זה קורה גם במשקפיים אחרים ברמה כזו או אחרת.

המעקב אחרי המשקפיים נעשה בצורה טובה אך לא מושלמת. כל עוד תשבו במקום ותזיזו את הראש לצדדים, הקסדה תצליח לעקוב אחריכם, אך משום שהמעקב מבוצע על ידי מצלמה אחת המוצבת לפניכם, אם תנסו לקום ולהסתובב או אפילו להרים את הראש קצת יותר מידי למעלה, תגלו שהמעקב הופסק או הושהה עד שתחזרו למקום שלכם. כנ"ל גם לגבי שלטי ה MOVE במשחקים תומכים שיפסיקו מעקב או יוסתרו על ידי חפץ כלשהו.

PSVR: המציאות המדומה של סוני במבחן המציאות

בשורה התחתונה:

לקנות או לא לקנות? בואו נעשה את זה פשוט – אם כבר יש לכם את הקונסולה של סוני ואתם מעוניינים להיכנס לתחום ה VR, או שגם ככה אתם מעוניינים לרכוש את קונסולת המשחקים של סוני, תוספת הקסדה של סוני, עד כמה שלדעתנו לא הכי בשלה, תתאים לכם ותתן תמורה טובה למה שהשקעתם גם ככה. הקסדה של סוני היא תוספת נחמדה לקונסולה מעולה של סוני שעומדת בגאון בפני עצמה ושווה את הרכישה גם כך ותעניק לכם חוויה עם גרפיקה מעולה ומשחקים טובים.

אם אתם בצומת דרכים, מעוניינים להיכנס לתחום ה VR בצורה רצינית יותר או בלעדית, ולא יודעים במה לבחור, תפסחו על הגרסה הזו של PSVR, תמתינו לבאה או תרכשו את אחת מהמתחרות – VIVE או אוקולוס כשמביניהן, ה VIVE לדעתנו מובילה בשל היתרון שיש לה היום על כל השאר – חוויה רחבה יותר של VR בסביבת החדר ולא רק בישיבה מול המסך ושילוב אביזרים נוספים המעצימים את חווית המציאות המדומה.

עוד בנושא זה:

ביקורת המציאות המדומה HTC VIVE

ראש בראש: HTC VIVE מול Oculus Rift

ההתרשמות הממש ראשונה ממערכת VIVE

לדיון בנושא: Sony PSVR: המציאות המדומה של סוני במבחן המציאות


חלק מהתכנים באתר כוללים מעת לעת קישורים לתוכניות שותפים, שעבורם האתר מקבל עמלה עם רכישה בפועל.
עמלה זו איננה מייקרת את עלות הרכישה של המוצרים.

7:00
  /  
26.03.2017
  
מאת: אלי חבוש

1