אירוויזיון 2019: הריקוד האמיתי שלא תראו בבית

דרישות הסאונד של מדונה, אתגר הקול בעיצוב האולם ומי אחראי על מה שאתם שומעים בבית? האירוויזיון מסתיים הערב אבל את הריקוד ...


אירוויזיון 2019 שנערך בתל אביב שבר שיאים בקטיגוריות רבות ונחשב לאחד הטובים והגדולים שראתה אירופה מעולם. הבמה הגדולה, כמות האנשים המתפעלים את כל האופרציה הזו ומסך הלד הענק שנמצא מאחורי המבצעים, שמתנשא לגובה של 12 מטרים ורוחבו 36 מטרים עם כמעט 17 מיליון פיקסלים ושחבויים בו 12 דלתות הניתנות לפתיחה.

אירוויזיון 2019: הריקוד האמיתי שלא תראו בבית

החלק האחורי של קיר המסכים הענק

הבמה הענקית משתרעת על 250 מטרים רבועים עליהם יבצעו את השירים. לכל מדינה מבצעת יש את התפאורה שלה כשלעתים מדובר בתפאורות ענק שצריכות זמן הקמה ארוך בנסיבות רגילות. אלא שכאן, יש לעובדי הבמה 40 שניות בלבד בין שיר לשיר בו הם צריכים לפנות את התפאורה הקודמת ולהקים את התפאורה החדשה.

לצורך כך, מיד לאחר סיום השיר, ובזמן שבבית אתם צופים בקליפ היכרות של השיר הבא, עוטים על הבמה 30 עובדי במה שבריקוד מדהים ומתוזמן נעים על הבמה ומזיזים וסוחבים את כל הציוד כשאף אחד אינו מפריע לשני. תאורות לד שמוקרנות על הרצפה עוזרות לעובדי הבמה לדעת כיצד והיכן להניח כל דבר – הכל מסומן במדוייק ועם צבעים מתאימים לסוג הציוד שצריכים להניח על הבמה. הכל נעשה בדיוק מופתי.

בפתיחת אירועי האירוויזיון הודיע אסי עזר לעולם שהפעם קטעי הקישור של המבצעים יכללו גם ריקוד שלהם ולא רק ביקור במקומות יפים בארץ. אלא שהריקוד המופתי הזה אינו מתקיים רק על הבמה על ידי המבצעים וצוות התפעול ואינו נמצא רק בקטעי הקישור בין השירים, אלא גם מחוצה להם ואף ימים ושבועות עוד קודם לכן. חברת סנהייזר למשל היא זו שאחראית על כל תחום האודיו והמיקרופונים האלחוטיים בהם משתמשים המבצעים ועושה זאת כבר 36 שנים וביחד עם חברת קילים הישראלית הקימה את כל מערך האודיו המסובך הזה. וזה לא פשוט. היא עושה זאת בדיוק וסנכרון מדהים.

אירוויזיון 2019: הריקוד האמיתי שלא תראו בבית

וולקר שמידט, מומחה ה RF בסנהייזר

אירוויזיון 2019: הריקוד האמיתי שלא תראו בבית

מאיר קילים, מנכ"ל Kilim, יבואנית ומפיצת סנהייזר בישראל

כל שינוי הכי קטן במרחב האירוויזיון יכול להשפיע רבות על איכות הסאונד שאנחנו שומעים בשידור הלייב הגדול בעולם. וולקר שמידט מסנהייזר, מומחה ה RF בחברה, נמצא בישראל כבר למעלה משבועיים לצורך הקמת מערך המיקרופונים. הכי חשוב לנו איכות השידור בטלויזיה, אומר לנו וולקר, לא חשוב לנו מה שומעים באולם, שם נמצאים כ-8,000 צופים, אלא מה ואיך שומעים כ-200 מיליון איש שצופים כרגע במשדר הלייב.

ההתחלה – האולם משפיע על הסאונד

אחת המשוכות הבעיתיות והראשונות שהיא צריכים לפתור בסנהייזר היא האולם. אם היה מדובר באולם אחד שבו נמצאים גם הגרין רום וכל שאר יחידות ההפקה, היה לנו הרבה יותר קל, אומר שמידט, אלא מה? גני התערוכה מחולקים למספר אולמות. ישנו אולם אירוויזיון ראשי ואז אמרו לנו שפותחים בו פתח לצורך מנהרה באורך של כ-100 מטרים שתחבר בין האולם הגדול לאולם בו נמצא הגרין רום. כשיוכרז הזוכה, הוא יצטרך לעבור את כל המרחק הזה כדי לעלות לבמה.

אירוויזיון 2019: הריקוד האמיתי שלא תראו בבית

אולם הגרין רום. בנפרד מהאולם הראשי ומהווה אתגר סאונד לא קטן. כאן עובר מיק ידני

אירוויזיון 2019: הריקוד האמיתי שלא תראו בבית

 

אירוויזיון 2019: הריקוד האמיתי שלא תראו בבית

תכנית המתחם

אירוויזיון 2019: הריקוד האמיתי שלא תראו בבית

 

הציוד באולם הבמה המרכזית

השינוי הזה גרם לסנהייזר לשנות את התוכניות שלהן ולתכנן מחדש את האודיו. כל שינוי כזה יכול לגרום להפרעה וירידה באיכות האודיו שאנחנו שומעים במשדר. הפרעות כאלה יכולות להיגרם גם מצוותי טלויזיה שנכנסים למתחם ומשתמשים במיקרופונים אלחוטיים משלהם, דבר שהוא אסור בתכלית האיסור בכל מתחם האירוויזיון ושלטים רבים מסביב מזהירים על כך. לוולקר יש יחידה שהמטרה שלה היא לבצע סריקות ספקטרום כל הזמן ולאתר את אלה שמשתמשים באביזרים אלחוטיים ובמידת הצורך, לדאוג לסילוקם מהמתחם. נכון ליום חצי הגמר הראשון, איתרו וולקר וחבורתו כ-29 הפרעות כאלה.

אירוויזיון 2019: הריקוד האמיתי שלא תראו בבית

סריקות ספקטרום

סנהייזר מחזיקה כ- 100 מיקים ומשדרים למרות שבכל זמן נתון נעשה שימוש ב 12 מיקים וזאת על מנת שתמיד תהיה חלופה למקרה ומשהו מתקלקל. אז למה באמת נעשה שימוש ב 12 מיקים? הרי ישנם על הבמה מקסימום 6 מבצעים בכל פעם (על פי תקן האירוויזיון לא ניתן יותר מששה מבצעים).

אירוויזיון 2019: הריקוד האמיתי שלא תראו בבית

אנטנה

אירוויזיון 2019: הריקוד האמיתי שלא תראו בבית

 

מיק ידני בשימוש בגרין רום

אירוויזיון 2019: הריקוד האמיתי שלא תראו בבית

 

In Ear מיק

ריקוד מסונכרן של החלפת מיקים

השימוש במיקים והחלפתם מתבצע כסרט נע – ששה מבצעים מקבלים את המיקים שלהם ונמצאים על הבמה. הששה הבאים של המדינה הבאה בתור כבר נמצאת בהעמדה ומלבישים עליהם את ששת המיקים הבאים. כשהמדינה המבצעת יורדת מהבמה, ממתינים לה אנשי סנהייזר ומסירים מהמבצעים את המיקים על מנת להתקין אותם על המבצעים הבאים בתור.

אבל זה רק החלק האחרון במספר תחנות שנמשך החל מכניסת המשלחת למתחם האירוויזיון. עד שמגיעה המשלחת לבמה ומבצעת את השיר, היא עוברת במספר תחנות בדרך שם אנשי סנהייזר מתאימים להם את המיקים והמשדרים, מבצעים כיולים ותיקוני סאונד ומעבירים אותם לתחנה הבאה. לכל מבצע יש את המיק שלו ואת ההתאמות שלו וכל מבצע שמגיע לתחנה הבאה, עומד על קוביית המספר האישית שלו שמסומנת על הרצפה בצבע ומספר שונה לכל מבצע.

אירוויזיון 2019: הריקוד האמיתי שלא תראו בבית

הנתיב והתחנות בהן צריכה לעבור כל משלחת בטרם תעלה לבמה

אירוויזיון 2019: הריקוד האמיתי שלא תראו בבית

אירוויזיון 2019: הריקוד האמיתי שלא תראו בבית

לכל מבצע בכל מדינה יש את הצבע והמספר שלו

אירוויזיון 2019: הריקוד האמיתי שלא תראו בבית

אירוויזיון 2019: הריקוד האמיתי שלא תראו בבית

את בדיקות הסאונד מתחילים עוד הרבה קודם כן, מספר שבועות קודם לכן כשסטודנטים עולים על הבמה ומגלמים את המבצעים מכל המדינות ושרים את השירים שלהם עם התנועות שלהם. בחלק הזה בודקים הצוותים את ההעמדות וגם את הסאונד שמופק בחלל האולם.

אירוויזיון 2019: הריקוד האמיתי שלא תראו בבית

אירוויזיון 2019: הריקוד האמיתי שלא תראו בבית

למבצעים מותקנת באוזן גם אוזניית "נבה" איתה הם יכולים לשמוע את הנחיות ה Liaison Manager שהתפקיד שלו פשוט לדבר למבצע ולהרגיע אותו. אחד הדברים המעניינים הוא שמהרגע שמותקנת למבצעים אוזניית הנבה באוזן, הם לא שומעים שקט, אלא משדרים להם בכוונה את שידור הלייב. למה זה? על מנת שהמבצע לא ינסה להגביר בטעות את הווליום במשדר מתוך מחשבה שהוא נמצא על שקט. כי אז כשישדרו לו וידברו אליו, העוצמה תהיה גבוהה מידי באוזן.

גם התלבושות של המבצעים צריכות לעבור שינוי בהתאם על מנת שניתן יהיה להצמיד אליהם את המשדרים. לרוב, תיאלצנה המשלחות לתפור כיסים מיוחדים בבגדים וכבר קרו מקרים בהם, בגלל דרישות המיקים והמשדרים, בהם היו צריכות המשלחות לשנות את סגנון הלבוש שלהן.

אירוויזיון 2019: הריקוד האמיתי שלא תראו בבית

אירוויזיון 2019: הריקוד האמיתי שלא תראו בבית

מחוץ לאולם. הגנרטורים

ואז מדונה באה

ישנם גם בלתמים ושינויים של הרגע האחרון שהצוות שלנו צריך להיערך אליהם, אומר וולקר, כך למשל כשמדונה שולבה במופע, הוקצו לה מיקרופונים מיוחדים עבורה, אלא שמדונה כמדונה סירבה והודיעה שהיא משתמשת במיקרופונים שהביאה איתה. הכל טוב אומר לנו וולקר, אנחנו פשוט מתאימים את עצמנו למבצע.

בלתם נוסף שכמעט ושינה את תוכניות האירוויזיון כולו, היה איום הטילים מעזה וגרם למשלחות וצוותים רבים חשש מלהגיע לישראל עד כדי התראות מסע ששודרו במספר מדינות ושהפחיתו את מספר התיירים והעתונאים שהגיעו לישראל. גם בסנהייזר שקלו מספר פעמים את השתתפות אנשיהם באירוויזיון כשאחד הפתרונות היה שקילים הישראלית תבצע את תמיכת הסאונד, אלא שבסופו של דבר הכל בא על מקומו בשלום בהתערבותם של מאיר קילים ווולקר עצמו שכבר שהה בישראל והרגיע את המצב.

אירוויזיון 2019: הריקוד האמיתי שלא תראו בבית

החדרון של סנהייזר מתחת לספסלי הצופים באולם

אירוויזיון 2019: הריקוד האמיתי שלא תראו בבית

ההפקה של האירוויזיון בישראל פשוט מדהימה והתאגיד לקח פה משימה קשה שצלח אותה בהצלחה רבה. מטעם התאגיד מונו יוסי אדרי ויאיר גורן שתכננו ופיקחו על מערכות ההגברה והלוגיסטיקה ולדברי סנהייזר עבדו איתם בשיתוף פעולה מלא להצלחת האירוע. כל איש צוות מעשרות הצוותים ומאות העובדים הנמצאים במקום יודע בדיוק מה המקום שלו ומה הוא צריך לבצע בזמן מסויים. נראה שאף אחד אינו מפריע לאחר וכולם עובדים בשילוב ותיאום מדהים. הצוות של וולקר אמנם ישב בחדרון קטנטן מתחת לרגלי הצופים באולם, אך הוא נכנס לתוך הריקוד הזה ומתאים את עצמו לתנועת הריקוד המתמדת שתסתיים רק במוצאי שבת, ואז יוכלו כולם לנשום לרווחה ולהתכונן לאירוויזיון בשנה הבאה, אז יתחיל הכל מחדש.

אירוויזיון 2019: הריקוד האמיתי שלא תראו בבית

לדיון בנושא: אירוויזיון 2019: הריקוד האמיתי שלא תראו בבית

 

 

 


7:00
  /  
18.05.2019
  
מאת: אלי חבוש

1