DEEZER: איך עושה סטרימינג?

דיזר נלחמת בשוק שירותי המוסיקה ובישראל זו ההזדמנות שלה לפרוץ קדימה. ביקרנו במשרדי החברה בפאריס וגילינו גם מדוע הזמרים משקיעים ...


מי זוכר עוד את הימים בהם הורדנו שירים באימיול ובנאפסטר? הימים ההם של הורדות MP3 חלפו עברו ואת מקומם החליפו שירותי הסטרימינג השונים, דרכם אפשר, בעלות קטנה יחסית, לשמוע כמעט כל שיר שתרצו בלחיצת כפתור אחת ואם תשאלו את DEEZER, שירות הזרמת מוסיקה צרפתי, אפילו ללא כל לחיצת כפתור.

עוד לפני שנכנסו שירותי המוסיקה העולמיים לישראל, היו כאן, ועדיין נמצאים, שירותי המוסיקה המקומיים המפועלים על ידי מפעילות הסלולר המקומיות כמו פלאפון MUSIX וסלקום ווליום ששמות דגש גבוה יותר על יצירה מקומית. רק בשנתיים האחרונות, נכנסו, אמנם קצת באיחור, שירותי המוסיקה העולמיים הכוללים את אפל מיוזיק, ספוטיפיי ו DEEZER הצרפתית ופתאום שוק המוסיקה שלנו מפוצץ אפשרויות.

שוק הסטרימינג בישראל די חדש ועל כן בשל לקטיפה וחברות הסטרימינג מאפשרות לנו לשמוע את השירים שאנחנו אוהבים בעלות נמוכה, אפילו יחסית למחירים בחו"ל. השוק הבתול יחסית והרצון של החברות להשתלט עליו מהר ככל האפשר עוד לפני שהאחרת תשים דריסת רגל, הביאו אותנו לבקר במשרדי DEEZER בצרפת ולראות איך עושים סטרימינג.

DEEZER היא חברה צרפתית הממוקמת בעיר פאריס שבצרפת ומחזיקה בבניין משרדים בלב העיר. שום דבר בבניין הזה או בתוכו לא משדר יוקרה הייטקיסטית ופלצנות השייכת לסטארטאפים ומשרדיי הייטק רבים אבל החברה כן מתנהלת כמו חברת הייטק לכל דבר, עם משרדי קיוביקלים, דבקיות POST IT להגדרת משימות עבודה ו"ישיבות עמידה" להחלטות מהירות יותר. המקום משדר עבודה ונראה שהרבה ממנה. העובדים, האחראים על כ-180 מדינות עליהן חולשת DEEZER ולהן נותנת שרותי סטרימינג, עובדים בקיוביקלים פתוחים ולפי מחלקות.

כשאלקסיס דה ג'מיני, מנכ"ל דיזר צרפת, הוביל את הסיור ברחבי משרדי החברה, ניכר היה שהוא מכיר כל פינה וכל עובד במסדרונות החברה תוך שהסביר לנו בבקיאות רבה על כל תהליך שמתרחש תחת כל פנס מחשב. ההתלהבות וההתרגשות עדיין ניכרת אצל אלקסיס וכמו אב הגאה בילדו המוצלח, הוביל אותנו בין כל חדרי החברה וכשנאמר לו שהזמן קצוב ולא ניתן יהיה לראות את כל החדרים ניכרה אכזבה גדולה על פניו.

דיזר

אלקסיס דה ג'מיני, מנכ"ל דיזר צרפת

דיזר

אלקסיס מביט על תהליכי העבודה

500 עובדים יש לדיזר כש-280 מהם עובדים במשרד הראשי בפאריס ומחלקים את זמנם בעבודה וגם בשעות הפנאי שמאפשרת להם דיזר. בחדר הפנאי של החברה, מצוי קיר ענק עם חתימות וברכות של האמנים השונים שעברו שם, לצד הקיר יש כלי מוסיקה ללהקה החברה, בהם יכול כל אחד לנגן מתי שרוצה וכדי להשאיר את העובדים בכושר (ולא רק את אצבעות הגיטרה), הקימו דיזר חדר כושר שלם לרווחת העובדים, עם מדריכי כושר ושיעורים. 

דיזר

כן, אם חשבנו לפני הביקור ב DEEZER שמדובר כולה במתווכת של מוסיקה שכל תפקידה הוא לקשר בינך, המאזין, לבין הזמר המועדף, גילינו שאצל חברות הסטרימינג מדובר בהרבה מעבר ושעובדים רבים עומלים מסביב לשעון על מנת לקיים את אותה תקשורת, החל ממבציאת הלייבל הנכון, התקשרות איתו, יצירת קמפיינים, בחירת המוסיקה המתאימה ועוד ועוד…

חברת הסטרימינג, ובפרט DEEZER במקרה הזה, אינה יושבת בחיבוק ידיים ומחפה לאותו לייבל או זמר שידפוק לה  על הדלת ויבקש להשמיע אותו. סגנון זה היה נחלת העבר כשאמנים התדפקו על דלתות הרדיו עם דיסקים במטרה שישמיעו אותם פעם אחת לפחות ויכניסו אותם לפלייליסט. דבר שעדיין קיים אך היום לאמנים יש אלטרנטיבות אחרות ואם הרדיו היה מקור ההשמעה הכמעט יחיד, היום האמנים יכולים להיכנס, בקלות יחסית, לפלייליסטים של חברות הזרמת המוסיקה.

אלה, חברות הזרמת המוסיקה, בתורן, מחזרות בעצמן אחרי האמנים. ל- DEEZER למשל ישנה מחלקה שלמה שכל מטרתה הוא מציאת אמנים והכנסתם לרשימות ההשמעה שלה וזה כולל אפילו, בהתאם לגודל האמן כמובן, יצירת קמפיין שלם סביבו על חשבון דיזר. על כך אחראית סולינה אונג, סגנית נשיאה בדיזר לשיווק אמנים והיא זו שאחראית לקמפיינים שהמטרה שלהם להביא אותנו, לשמוע יותר מאותו אמן וליצור מודעות כלפיו. קמפיין כזה נעשה לא מזמן למטאליקה, מי שהיתה נושאת הדגל נגד השמעות אינטרנטיות לא חוקיות בעבר ואף תבעה לפני מספר שנים את נאפסטר.

הצוות של סולינה עובר על לא פחות מ-20,000 שירים בכל יום במטרה לזהות את הלהיט הבא ולהשקיע בו זמן, כסף ומאמץ וכשיוצר מצליח להיכנס לרשימות ההשמעה, מספר המאזינים לשיר עולה באופן משמעותי. לצורך כך הוקם פרוייקט DEEZER Next שמטרתו לזהות את הדבר הבא בעולם המוסיקה.

סגנון יצירת המוסיקה השתנה מאז קמו שירותי הזרמת המוסיקה. כך למשל, יוצרים משקיעים יותר ב-30 שניות הראשונות של השיר שלהם על מנת לתפוס את הקהל מיד. מדוע? השירים יקבלו תמלוגים רק בהשמעת שיר מעל 30 שניות.

DEEZER: שירות מוסיקה צרפתי שרוצה לכבוש את העולם

 

דיזר נמצאת היום ב-186 מדינות מסביב לעולם עם 14 מיליון משתמשים כשמתוכם, כ-50,000 מאזינים ישראלים והיא נחשבת מספר 4 בכל העולם. על גולן שקד, המנהל העסקי והמסחרי בדיזר (כן, ישראלי משלנו), מוטלת המשימה הלא פשוטה להגדיל את נתח השוק הזה ולהפוך את החברה למספר אחת בעולם. לדברי שקד, העולם עדיין משתמש בשרות יוטיוב כמקור הראשון להזרמת מוסיקה אך זה לא יימשך זמן רב וחברות הזרמת המוסיקה הרציניות בשוק צפויות לשנות את זה.

לדברי שקד, המתחרות הגדולות של דיזר הן, אפל מיוזיק, ספוטיפיי ואמאזון. אלה החברות שמתמקדות במוסיקה כדבר ראשון. השאר קטנות למדי ואינן מתייחסות למוסיקה כחלק העיקרי. דיזר, היא כאמור חברה צרפתית ומכאן נתח השוק שלה בצרפת הוא הגדול ביותר כשהשוק השני הכי טוב של דיזר הוא בברזיל וגרמניה.

 

 

 

 

דיזר

המתחרים של דיזר לפי העיניים שלה

בדיזר מתגאים בפיתוחים שלהם, הגורמים למאזין לא להיות חלק פעיל מידי בחווית ההאזנה – Lean back experience, המאפשרת למאזין להמשיך בסדר היום שלו מבלי לשלוט בשרות המוסיקה שלו, וזה יידע לבד מתי להשמיע את המוסיקה ואיזה סוג מוסיקה להשמיע בכל רגע נתון.

דיזר

מאפיין ה FLOW הוא מאפיין הדגל של דיזר. ה FLOW למעשה לומד את המאזין מפעם לפעם, משיר לשיר ויודע איזה שיר או ז'אנר מוסיקלי המאזין ישמח לשמוע באותו הרגע ואיזה פלייליסט להשמיע לו כעת. ה FLOW עובד באמצעות זיהוי מצב הרוח של המאזין ותלוי מקום ושעה על ידי כך שהוא מזהה למה אתה שומע כרגע ואילו שירים אהבת. מערכת ה FLOW יוצרת קבוצות של אנשים בעלי טעם מוסיקלי דומה וכך, משתפת את הטעם המוזיקלי בין הקבוצה הזו כך שגם אם לא סימנתי שיר מסויים כאהוב, השיר הזה יושמע לי כי הוא חלק מהטעם המוסיקלי של מישהו אחר בקבוצה אותה יצרה דיזר.
לדברי דיזר, מעל 50% משתמשים ב- FLOW מעל 3 פעמים בשבוע.

לדיזר יש גם תחנות רדיו. למעשה, גילו בדיזר שישנם יותר ויותר מאזינים המחפשים את תחנות הרדיו וחוזרים לאותה מסורת של שמיעת תחנה מסויימת כשהגידול בקרב מאזיני תחנות הרדיו הגיע ל-50% כשישנם למעלה מ-35,000 תחנות רדיו בדיזר.
אלא מה? השירות הזה, כמו שירותים אחרים, עדיין לא הגיע לישראל.

פיתוח נוסף שקיבלנו לא מזמן הוא ה Song Catcher, השאזאם של דיזר, שמטרתו לשמוע את השיר המושמע, לזהות אותו בתוך האפליקציה של דיזר ולאפשר לנו להכניס אותו לרשימת המועדפים שלנו.

דיזר משלבת את השירות שלה גם בפלטפורמות אחרות, נושא שכרגע ספוטיפיי מובילה בו, אך את דיזר תוכלו למצוא היום כבר ברמקולים, בשעוני FitBit ואפילו בעוזרת הקולית – גוגל הום. רק חבל שגם התמיכה בגוגל הום עדיין לא הגיעה לישראל מה שהמתחרה שלה עשתה כבר די מזמן.

דיזר

DEEZER יודעת שהמגרש מאוד קשה למשחק ושהמתחרות שלה לא עושות לה חיים קלים. ספוטיפיי, המתחרה העיקרית שלה, גם בישראל, עדיין יותר גדולה ממנה אך דיזר אינה שוקטת על השמרים ועדיין סבורה ומאמינה שהיא יכולה להיות שרות השמעת המוסיקה הטוב ביותר בעולם. בישראל לפחות, בשוק הבוסרי שיש כרגע, זו ההזדמנות שלה לפרוץ קדימה והגיע הזמן שהיא תפתח את הפיצ'רים השונים שלה ותשקיע מאמץ גם כאן, כי נכון שהשוק הישראלי לא גדול כמו שווקים אחרים בעולם, אך כאן לפחות היא נכנסה עוד לפני ספוטיפיי ולא הרבה אחרי אפל מיוזיק ויכולה עדיין להטות את המספרים לטובתה.

גילוי נאות: הכתב היה אורח חברת DEEZER בצרפת

 

לדיון בנושא: DEEZER: איך עושה סטרימינג?


7:00
  /  
03.06.2018
  
מאת: אלי חבוש

1