מחוברים לזום? עכשיו גם המבוגרים יכולים

פיתוח טכנולוגי חברתי מאפשר לאוכלוסייה המבוגרת להתחבר לשיחת וידאו עם בני משפחתם בלחיצת כפתור אחת


המראה של המצח של הסבתא בחלון השיחה או לשמוע את הסבא צועק:"שומעים אותי" הם דברים שכיחים בתקופה האחרונה כשעל בני הגיל השלישי, שלא תמיד מחובר ומבין בטכנולוגיה, נכפה השימוש באפליקציות כם זום והצורך לתפעל את המצלמה והקול, להגדיר, לאשר ועוד מגוון פעולות שלא תמיד כולם ידעו לעשות.

הרעיון למציאת פתרון פשוט עבור האוכלוסייה המבוגרת נולד בעקבות פניה של משרד הרווחה במחוז הדרום לחברת אינטל ישראל בכדי שתנסה למצוא פתרון תקשורת בין הקשישים לבין בני משפחתם.
מכשיר ייחודי זה לתקשורת פיתחה אינטל בהתנדבות – "מחוברים".

בשיתוף פעולה של אינטל עם משרד הרווחה, סלקום ומשי טכנולוגיות, פותח מוצר טכנולוגי חברתי שיסייע, בשלב ראשון, ל-500 קשישים מדרום הארץ להשתתף בפעילויות חברתיות שונות ללא צורך לצאת מביתם לאורך כל תקופת הסגר הביתי שנקבע בגין התפרצות נגיף קורונה. לצורך ההתקשרות, על הקשיש ללחוץ על כפתור אחד בלבד, מבלי לדאוג האם רואים או שומעים אותו. הפיתוח בוצע הואיל ושאר האפליקציות, המאפשרות שיחות וידאו חיות, הינן פיתרון קשה ליישום עבור אוכלוסיית הקשישים, בין אם בשל היעדר רקע טכנולוגי או בשל העובדה שהם פשוט אינם מצוידים במכשירים התומכים בטכנולוגיות הללו.

המכשיר מורכב ממערכת חכמה בשם "מחוברים", המאפשרת חיבור לשיחת וידאו בלחיצת כפתור. הוא מבוסס על טאבלט, שעבר תהליך במסגרתו הוסרו ממנו פונקציות מיותרות, בכדי לא לבלבל את הקשישים. כל מה שהקשיש צריך לעשות הוא לחבר את הטאבלט לחשמל ואז כאשר אחד מבני משפחתו מנסה להתקשר אליו באמצעות אפליקציית שיחות וידאו, לחיצה אחת שלו על כפתור ההפעלה מחברת אותו מיידית לשיחה.

גם חברת סלקום לקחה חלק בפרויקט וסיפקה כתרומה כ-500 כרטיסי SIM, הכוללים אינטרנט בלתי מוגבל לשנה ומערכת ניהול. חברת משי טכנולוגיות תמכה בהרכבת המוצר בהתנדבות.

לאפשר לאנשים מבוגרים ללא ידע טכנולוגי לתקשר בווידאו עם המשפחה

כ-500 קשישים מאילת, קריית גת, באר שבע ורהט קיבלו, במהלך חופשת הפסח, את מערכת "מחוברים".  מלבד הפגת הבדידות בתקופת הבידוד הכפוי בשל הקורונה, יאפשר הפיתוח לקשישים להשתתף לאורך כל השנה בפעילויות חברתיות בזמן אמת, שיועברו ע"י מדריכים מקצועיים ורכזים חברתיים שיוכשרו לכך באופן מיוחד בקרוב. 

ויקי אלמוג-אייזנברג ויובל ורד, שהובילו את ההתנדבות לפיתוח המערכת מטעם אינטל, אמרו כי פיתוח המוצר היה מאתגר בתקופת הקורונה: "עשרות עובדים של אינטל התנדבו לעבוד על זה יומם ולילה כדי להספיק לפתח את הפתרון ולייצר 500 יחידות ממנו תוך שבועיים. בגלל הקורונה לא היה ניתן להיפגש. בנוסף, לא היה ניתן להגיע למשרדי אינטל על מנת לבדוק את המוצר והכל היה צריך להיעשות מבתי המתנדבים, בתנאי שטח והצריך יצירתיות רבה כדי לצלוח את המשימה. אפילו משפחות של חלק מהעובדים נרתמו לתמיכה בתהליך היצור היות ששהו בבית גם כך. קשה להאמין שבתנאים האלו הצלחנו לסיים לייצר את המערכת בזמן וכולנו היינו מאושרים שבליל הסדר היא פעלה בבתי הקשישים שכה זקוקים לה. היה מרגש להתגייס למען האנשים שהכי קשה להם בתקופה הזאת, ולתרום למאבק של כולנו בקורונה".

מהנהלת אינטל ישראל נמסר: "בכל השנה מעודדת אינטל את עובדיה להתנדב ולתרום לקהילה באמצעות חדשנות טכנולוגית. מדובר בפיילוט שיתרחב בהמשך למקומות נוספים. נשמח לשתף פעולה עם משרד הרווחה ולחבור לחברות נוספות, שירצו להצטרף בפעילות, בהעברת המפרט של המכשיר, שעובדי אינטל יצרו, כדי שיוכלו לבנות בעצמם מכשירים זהים, שיאפשרו חיבור בוידאו לקשישים. אנחנו גאים בעובדים המתנדבים, שהצליחו לפתח בזמן קצר מאוד, לפתח פתרון איכותי ונגיש, שיאפשר למאות קשישים לא להרגיש לבד בארוחות החג בפרט ובתקופת הבידוד בכלל".

 

לדיון בנושא: מחוברים לזום? עכשיו גם המבוגרים יכולים


7:00
  /  
20.04.2020
  
מאת: צבי וורובל

1