זה כשנה וחצי מתנהלת תביעה שלפיה ספקים, מפיצים וקמעונאים שיתפו פעולה כדי לפגוע בתחרות בשוק הנתבים (ראוטרים) ולמכור אותם ביוקר ■ התביעה מלווה בידי פרופ' דיויד גילה, וצורפו לה הקלטות שבהן מפיצים ננזפו כאשר לקוחותיהם קבעו מחיר נמוך: "ב–KSP ואייבורי מוכרים ב–275 שקל, למה לשבור את המחיר?"
זה שנה וחצי מתנהלת בבית המשפט המחוזי מרכז, תביעה שעוד לא זכתה לעניין תקשורתי. בתביעה נטען שספקים, מפיצים וקמעונאים עשו לכאורה יד אחת כדי לפגוע בתחרות במחירי הנתבים (ראוטרים) של חברת די־לינק (D-link), ולמכור אותם לצרכנים הישראלים ביוקר. מהתביעה משתמע עוד כי רשתות מוצרי האלקטרוניקה הגדולות - KSP ואייבורי (Ivory) - קבעו מחיר גבוה לצרכן ולחצו על די־לינק כדי שתגרום למפיצים "ליישר" את העסקים הקטנים שמקבלים מהם סחורה, ולגבות מחירים גבוהים אף הם. אם הדברים נכונים, מדובר בהסדר כובל חמור בדיני התחרות.
התביעה הוגשה על ידי סידי־לוג (CD-Log), בעבר אחת משלוש המפיצות של די־לינק בישראל, נגד די־לינק ומפיצות אחרות שלה. רשתות אייבורי ו-KSP אינן צד לתביעה, אף שהן מוזכרות לכל אורכה. סידי־לוג רוכשת את הציוד מדי־לינק ומוכרת אותו לקמעונאים - רשתות וחנויות - שמוכרים אותם ישירות לצרכנים. סידי־לוג טוענת כי לא הסכימה לקחת חלק במהלך תיאום המחירים האסור, ובתגובה די־לינק הפסיקה באופן חד־צדדי שותפות בת עשור.
התביעה ידעה גלגולים שונים, וכעת עומדת לפתחו של בית המשפט העליון. הסיבה: שופטת בית המשפט המחוזי, הלית סילש, נענתה לבקשת די־לינק לסלק את התביעה על הסף, לאור תנאי בחוזה ההפצה עם התובעת שקבע כי מחלוקות יתבררו בבית המשפט בסינגפור. סידי־לוג הגישה ערעור ביולי 2019, בצירוף חוות דעת של פרופ' דיויד גילה, מי שהיה הממונה על הגבלים עסקיים ב-2011–2015, שטוען כי מדובר בהחלטה שגויה. הדיון בעניין זה יתקיים בעוד שלושה שבועות.
לחצים לתיאום מחירים
סידי־לוג צירפה לתביעה תכתובות דואר אלקטרוני והקלטות, המראות לכאורה את מערכת הלחצים שהופעלה עליה מצד הספקית די־לינק, והמפיצה אמטל מחשבים.
כך למשל, במאי 2017 שוגר דואר אלקטרוני ממנכ"ל די־לינק ישראל, סטס לנג, למנהל בסידי־לוג בנוסח הבא: "היי, לקוחות שלכם עושים לי בלאגן בזאפ וזה גורם לי לבעיות עם מפיצים אחרים. מדובר ב(חנויות) וול־קום וא.א. תבקש מהם לעלות מחיר למחיר שאחרים מוכרים. יום נעים".
לפחות שתי דרישות דומות קדמו לכך, לצד נזיפות טלפוניות. לנג זעם על כך שהחנויות להן מפיצה סידי־לוג את מוצרי די־לינק, מציעות את הנתבים לצרכנים במחיר נמוך. לדבריו, זה מייצר לו בעיה מול מפיצים אחרים, המוכרים את המוצרים לשתי רשתות שהיצרנית רוצה ביקרן: KSP ואייבורי.
במייל ששלח לסידי־לוג במארס ובו העלה דרישה דומה להשוואת מחירים, הוא אף הכריז כי חנות קטנה נוספת, שאינה רוכשת את מוצריה מסידי־לוג, תעלה גם כן את מחיריה לרמה המבוקשת. לדואר האלקטרוני צורף צילום מסך מאתר זאפ, ולפיו נתב של די־לינק נמכר בחנות וול־קום ב-216 שקל, בחנות הנוספת ב-220 שקל, ואילו ברשתות הגדולות KSP ואייבורי ב-275 שקל. כלומר, לנג דרש מסידי־לוג לדאוג שהלקוחה שלה וול־קום (שלבעליה יש קשר משפחתי לבעלים של סידי־לוג), תעלה את מחיריה ב-30%, ואף "הרגיע" כי ידאג לטפל בחנות הסוררת הנוספת שאינה תחת אחריותה של סידי-לוג.
בתביעה נטען כי כאשר מנכ"ל סידי־לוג, סמיון סוולקין, העיר ללנג כי דרישותיו אינן חוקיות, לנג השיב: "או שתעלו מחירים, או שלא יהיה ביזנס", ולמעשה איים כי יסתיים הסכם ההפצה ביניהם. מאוחר יותר הציע לנג לסוולקין למכור את המלאי שלו למפיצים האחרים כדי שלקוחותיו יישארו בלי סחורה וירכשו אותה במחיר גבוה יותר.
לאחר סיום יחסי ההפצה בין די־לינק לסידי־לוג, פנתה האחרונה לרכוש את המוצרים ברכישה לא ישירה, דרך אחת המפיצות - אמטל מחשבים, רק כדי להיחשף לדרישות דומות. בהקלטה המצורפת לכתב התביעה נשמע אורן פרץ, המנהל מטעם אמטל, זועם על סוולקין: "וול־קום שם אותם ב(מחיר) עלות עוד פעם...למה הוא עושה את זה? גם שאלתי (אותך) שזה לא הולך לוול־קום. גם באייבורי וגם ב-KSP נהיה לי בלגן". כשסוולקין מעיר לו שוול־קום מוכר את המוצר ב-219 שקל, 19 שקל מעל מחיר העלות שהוא עצמו מכר לו, מגיב פרץ: "נו. הצרכן בשביל המוצר הזה משלם 275 שקל. לא מוכרים אותם ב-15 שקל (רווח, ר"ל). אייבורי ו-KSP מוכרים בעוד 60–70 שקל, למה לא להיצמד אליהם? למה לשבור את המחיר? שישים לפחות 240 (שקל)...תהיה חמישה שקלים יותר זול ממנו, תרוויח כסף, תתפרנס אבל למה לסחוט את המותג?". לאחר השיחה נחסמה אפשרות המכירה של סידי־לוג את מוצרי די־לינק באופן מוחלט.
https://www.themarker.com/technation/.premium-1.8430329
היי, לקוחות שלכם עושים לי בלאגן בזאפ וזה גורם לי לבעיות עם מפיצים אחרים תבקש מהם לעלות מחיר למחיר שאחרים מוכרים
- kaplaey2
-
- חבר ותיק
- הודעות: 2249
- הצטרף: מרץ 2008
- מיקום: הוד-השרון
- נתן תודות: 96 פעמים
- קיבל תודות: 206 פעמים
Re: היי, לקוחות שלכם עושים לי בלאגן בזאפ וזה גורם לי לבעיות עם מפיצים אחרים תבקש מהם לעלות מחיר למחיר שאחרים מוכרים
באנגלית ולכל מי שבקיא בחוקי Complience זה נקרא Price Rigging
פשוט מניעת תחרות, ופגיעה בכיס הצרכן, בארה"ב ובעוד כמה מקומות באירופה, זהו דין פלילי!
פשוט מניעת תחרות, ופגיעה בכיס הצרכן, בארה"ב ובעוד כמה מקומות באירופה, זהו דין פלילי!
Re: היי, לקוחות שלכם עושים לי בלאגן בזאפ וזה גורם לי לבעיות עם מפיצים אחרים תבקש מהם לעלות מחיר למחיר שאחרים מוכרים
יש שרשור קיים + כותרת אינפורמטיבית יותר
viewtopic.php?f=41&t=354552
(...והפורמט החדש של כתובות בפורום ממש לא מוצלח...)
viewtopic.php?f=41&t=354552
(...והפורמט החדש של כתובות בפורום ממש לא מוצלח...)
- TANDBERG
- חבר מביא חבר
- הודעות: 4591
- הצטרף: פברואר 2009
- מיקום: מודיעין
- נתן תודות: 184 פעמים
- קיבל תודות: 205 פעמים
Re: היי, לקוחות שלכם עושים לי בלאגן בזאפ וזה גורם לי לבעיות עם מפיצים אחרים תבקש מהם לעלות מחיר למחיר שאחרים מוכרים
עבדתי בהפצה בעבר, לדעתי הבעיה היא חרב פיפיות:
מצד אחד לתת מרווח טוב לחנויות שיעבדו איתך ולייצר תעבורה גדולה על המוצרים, מצד שני - יש חנויות שפשוט יורדות לרווחיות אפסית או אפילו הפסד - רק כדי למשוך קונים. זה הופך בעיתי כאשר נאלצים להעלות מחירים מסיבות כאלו ואחרים - לקוחות פשוט נתפסים על מחיר נמוך שמראש לא היה הגיוני.
אני מדבר על פערים משמעותיים במחיר, לא שקלים בודדים. אגב, השיא היה מגיע כשאותה חנות שהורידה את המחיר הגיעה בדרישות לגיבוי במחיר.
זה מדרון חלקלק מאוד לשני הכיוונים ולדעתי אין מקום לאיום לא מצד המפיץ ולא מצד החנויות.
מצד אחד לתת מרווח טוב לחנויות שיעבדו איתך ולייצר תעבורה גדולה על המוצרים, מצד שני - יש חנויות שפשוט יורדות לרווחיות אפסית או אפילו הפסד - רק כדי למשוך קונים. זה הופך בעיתי כאשר נאלצים להעלות מחירים מסיבות כאלו ואחרים - לקוחות פשוט נתפסים על מחיר נמוך שמראש לא היה הגיוני.
אני מדבר על פערים משמעותיים במחיר, לא שקלים בודדים. אגב, השיא היה מגיע כשאותה חנות שהורידה את המחיר הגיעה בדרישות לגיבוי במחיר.
זה מדרון חלקלק מאוד לשני הכיוונים ולדעתי אין מקום לאיום לא מצד המפיץ ולא מצד החנויות.
- Huber
- חבר במועדון HT
- הודעות: 70328
- הצטרף: מאי 2005
- שם מלא: ערן
- נתן תודות: 518 פעמים
- קיבל תודות: 4198 פעמים
Re: היי, לקוחות שלכם עושים לי בלאגן בזאפ וזה גורם לי לבעיות עם מפיצים אחרים תבקש מהם לעלות מחיר למחיר שאחרים מוכרים
TANDBERG - אתה טועה. גם אני עבדתי אצל יבואן בעברי - ליבואן אין שום זכות להכתיב לחנות באיזה מחיר למכור ויש סיבה שזה לא חוקי בכל מדינה מתוקנת בעולם.
ואם חנות רוצים למכור בהפסד? למה לא? ההפסד הרי שלה - אם היא יכולה לעמוד בזה, זכותה, זה לא יוצא מהכיס של היבואן שמקבל את המחיר מחירון שהוא מבקש בכל מקרה.
ואם חנות רוצים למכור בהפסד? למה לא? ההפסד הרי שלה - אם היא יכולה לעמוד בזה, זכותה, זה לא יוצא מהכיס של היבואן שמקבל את המחיר מחירון שהוא מבקש בכל מקרה.
Re: היי, לקוחות שלכם עושים לי בלאגן בזאפ וזה גורם לי לבעיות עם מפיצים אחרים תבקש מהם לעלות מחיר למחיר שאחרים מוכרים
מי קונה היום dlink?
במקום לעלות מחירים שיתפלו במוצרים
במקום לעלות מחירים שיתפלו במוצרים
Re: היי, לקוחות שלכם עושים לי בלאגן בזאפ וזה גורם לי לבעיות עם מפיצים אחרים תבקש מהם לעלות מחיר למחיר שאחרים מוכרים
חנות שמוכרת בהפסד עלולה לעשות זאת מסיבה לא לגיטימית (לדוגמא להפיל חנות מתחרה שמוצר זה הוא חלק חשוב יותר ממחזור רווחיה) ובכך לאפשר לה להעלות את המחיר יותר בעתיד לאחר נפילת המתחרה.
אבל זה אינו תפקידו של היבואן לאכוף התנהגות לא לגיטימית כזאת. להיפך, כמו שנאמר כאן, אסור ליבואן לעשות זאת
אבל זה אינו תפקידו של היבואן לאכוף התנהגות לא לגיטימית כזאת. להיפך, כמו שנאמר כאן, אסור ליבואן לעשות זאת
- TANDBERG
- חבר מביא חבר
- הודעות: 4591
- הצטרף: פברואר 2009
- מיקום: מודיעין
- נתן תודות: 184 פעמים
- קיבל תודות: 205 פעמים
Re: היי, לקוחות שלכם עושים לי בלאגן בזאפ וזה גורם לי לבעיות עם מפיצים אחרים תבקש מהם לעלות מחיר למחיר שאחרים מוכרים
ערן - יש מחיר ויש מחיר, לא כתבתי שיש זכות להכתיב למישהו באיזה מחיר למכור, כמו שלחנות אין זכות לבקש מהמפיץ הנחה לפיצוי.14/12/2020 15:33Huber כתב: ↑ TANDBERG - אתה טועה. גם אני עבדתי אצל יבואן בעברי - ליבואן אין שום זכות להכתיב לחנות באיזה מחיר למכור ויש סיבה שזה לא חוקי בכל מדינה מתוקנת בעולם.
ואם חנות רוצים למכור בהפסד? למה לא? ההפסד הרי שלה - אם היא יכולה לעמוד בזה, זכותה, זה לא יוצא מהכיס של היבואן שמקבל את המחיר מחירון שהוא מבקש בכל מקרה....
Re: היי, לקוחות שלכם עושים לי בלאגן בזאפ וזה גורם לי לבעיות עם מפיצים אחרים תבקש מהם לעלות מחיר למחיר שאחרים מוכרים
מי המפגר ששולח דבר כזה בכתב?
Re: היי, לקוחות שלכם עושים לי בלאגן בזאפ וזה גורם לי לבעיות עם מפיצים אחרים תבקש מהם לעלות מחיר למחיר שאחרים מוכרים
למה ללכת רחוק?
תביטו במחירי מוצרים ב- KSP לעומת TMS (וולקום).
בעבר כשחיפשתי להרכיב מחשב, המחירים בחלק מהמוצרים היו זהים עד רמת השקל.
תביטו במחירי מוצרים ב- KSP לעומת TMS (וולקום).
בעבר כשחיפשתי להרכיב מחשב, המחירים בחלק מהמוצרים היו זהים עד רמת השקל.
- Huber
- חבר במועדון HT
- הודעות: 70328
- הצטרף: מאי 2005
- שם מלא: ערן
- נתן תודות: 518 פעמים
- קיבל תודות: 4198 פעמים
Re: היי, לקוחות שלכם עושים לי בלאגן בזאפ וזה גורם לי לבעיות עם מפיצים אחרים תבקש מהם לעלות מחיר למחיר שאחרים מוכרים
מסכים לחלוטין שלחנות אין זכות לבקש מהמפיץ הנחה לפיצוי - לא מבין מאפא מגיע בכלל דרישה כזו. מצד שני אין שום זכות ליבואן לבקש מהחנות למכו במחיר X, זכותה של כל חנות למכור בכל מחיר שמתאים לה.14/12/2020 20:01TANDBERG כתב: ↑ערן - יש מחיר ויש מחיר, לא כתבתי שיש זכות להכתיב למישהו באיזה מחיר למכור, כמו שלחנות אין זכות לבקש מהמפיץ הנחה לפיצוי.14/12/2020 15:33Huber כתב: ↑ TANDBERG - אתה טועה. גם אני עבדתי אצל יבואן בעברי - ליבואן אין שום זכות להכתיב לחנות באיזה מחיר למכור ויש סיבה שזה לא חוקי בכל מדינה מתוקנת בעולם.
ואם חנות רוצים למכור בהפסד? למה לא? ההפסד הרי שלה - אם היא יכולה לעמוד בזה, זכותה, זה לא יוצא מהכיס של היבואן שמקבל את המחיר מחירון שהוא מבקש בכל מקרה.......
- Huber
- חבר במועדון HT
- הודעות: 70328
- הצטרף: מאי 2005
- שם מלא: ערן
- נתן תודות: 518 פעמים
- קיבל תודות: 4198 פעמים
Re: היי, לקוחות שלכם עושים לי בלאגן בזאפ וזה גורם לי לבעיות עם מפיצים אחרים תבקש מהם לעלות מחיר למחיר שאחרים מוכרים
זה בגלל שהם משווים מחירים האחד לשני בשביל להתחרות האחד בשני - לא בגלל תיאום מחירים יזום בנהם או התערבות של יבואן. שונה לחלוטין מהמקרה המדובר פה.15/12/2020 10:19lasik כתב: ↑ למה ללכת רחוק?
תביטו במחירי מוצרים ב- KSP לעומת TMS (וולקום).
בעבר כשחיפשתי להרכיב מחשב, המחירים בחלק מהמוצרים היו זהים עד רמת השקל....
- TANDBERG
- חבר מביא חבר
- הודעות: 4591
- הצטרף: פברואר 2009
- מיקום: מודיעין
- נתן תודות: 184 פעמים
- קיבל תודות: 205 פעמים
Re: היי, לקוחות שלכם עושים לי בלאגן בזאפ וזה גורם לי לבעיות עם מפיצים אחרים תבקש מהם לעלות מחיר למחיר שאחרים מוכרים
מאיפה ? ההגיון שהוצג לי בזמנו: "אני מקדם אותך בכל דרך שאפשר, אז עשיתי הנחות" אתה מבין שהתגובה שלנו הייתה בעיתית לא משנה מה נענה - הרי אם אני מבקש שיעלה מחירים כדי שלא ייפגע - אני כוחני, אם אני מוריד לו מחיר כדי שלא ייפגע - אני תורם לחגיגה.15/12/2020 10:31Huber כתב: ↑מסכים לחלוטין שלחנות אין זכות לבקש מהמפיץ הנחה לפיצוי - לא מבין מאפא מגיע בכלל דרישה כזו. מצד שני אין שום זכות ליבואן לבקש מהחנות למכו במחיר X, זכותה של כל חנות למכור בכל מחיר שמתאים לה.14/12/2020 20:01TANDBERG כתב: ↑
ערן - יש מחיר ויש מחיר, לא כתבתי שיש זכות להכתיב למישהו באיזה מחיר למכור, כמו שלחנות אין זכות לבקש מהמפיץ הנחה לפיצוי.......
לא יודע, נראה שאין אמת אחת בכל הדבר הזה. מה שבטוח - זכות לפנות לחנות או ליבואן ולבקש שמחיר יהיה אחיד - אין, זה נוגד תחרות.