כיוונון גאומרטיה 16:9 במסך EDTV

איך מכיילים מסך, מי יכול לכייל לי? מה הערכים הנכונים לכיול...

DEINTERLACING, SCALING, הורדת רעשים, UPCONVERSION, TRANSCODING.
unsound_methods (פותח השרשור)
סמל אישי של משתמש
חבר פעיל במיוחד
חבר פעיל במיוחד
הודעות: 563
הצטרף: אפריל 2006
מיקום: מרכז
נתן תודות: 0
קיבל תודות: 0

כיוונון גאומרטיה 16:9 במסך EDTV

נושא שלא נקרא #1 

אחד מה test patterns בדיסקי הכיול הוא בדיקת גאומטריה 16:9.
בקצוות תמונה זו ניתן להבחין בשנתות המציינות את השטח המוצג (כמה "שוליים" נשארים, 10%, 5%, 2.5% עד 0%).
לפי מה שהבנתי, בגלל בעיות גאומטריה בשוליים של מסכי CRT ישנים, מומלץ היה להשאיר שוליים (borders) אל מחוץ לאזור התצוגה, משהו כמו 5% עד 10%.

האם זה רלוונטי למסכים דיגיטאליים?
האם ישנה סיבה טובה להשאיר את שולי התמונה מחוץ לאזור המוצג?

הסיבה שבגללה זה מעניין אותי, היא שעבור אות NTSC, הייתי רוצה ליצור התאמה 1:1 בין כמות ה scanlines באות האנאלוגי (480 scanlines ויזביליים), לבין מספר שורות הפיקסלים על מסך ה EDTV (גם 480) - כך אמנע מארטיפקטים של הסקיילר (בכיוון אנכי).

aloni
סמל אישי של משתמש
חבר במועדון 10K
חבר במועדון 10K
הודעות: 13341
הצטרף: נובמבר 2005
מיקום: יאבוייה
נתן תודות: 0
קיבל תודות: 11 פעמים

נושא שלא נקרא #2 

אני לא השארתי בחוץ וכך קיבלתי תמונה יותר נכונה (שהרי המסך הרחב גם ככה מעוות את התמונה המקורית לרוחב), כמובן שאני מדבר על מקור 4:3.
HiFiMusic IL

oferlaor
סמל אישי של משתמש
מנהל
מנהל
הודעות: 75318
הצטרף: נובמבר 2004
שם מלא: עפר לאור
מיקום: מודיעין, ישראל
נתן תודות: 640 פעמים
קיבל תודות: 4750 פעמים

נושא שלא נקרא #3 

מה שאתה מתאר זה לא גאומטריה, אלא OVERSCAN/UNDERSCAN וזה מיועד לבדיקה של כמה חומר מהדיסק אנחנו מפספסים בגלל ה-OVERSCAN.

ב-CRT חייבים OVERSCAN בגלל המבנה של המסך.

מרבית השידורים כוללים OVERSCAN בכדי למנוע בעיות OVERSCAN במסכים וגם בגלל ה-ENCODERS (אם אין מרווח מספיק, זה יכול לגרום להגדלת ה-COMPRESSION ARTIFACTS בגבולות המסך).

בגדול, זה מיועד לבדיקה של המסך אבל יותר את המקור (קרי: נגן ה-DVD) בכדי לקבוע עד כמה הוא מושפע מכך.

unsound_methods (פותח השרשור)
סמל אישי של משתמש
חבר פעיל במיוחד
חבר פעיל במיוחד
הודעות: 563
הצטרף: אפריל 2006
מיקום: מרכז
נתן תודות: 0
קיבל תודות: 0

נושא שלא נקרא #4 

שים לב, אין כאן ממש "תמונה נכונה". אסביר.

תדרים גבוהים אנכית (יחס scalines אנלוגיים מול מס' שורות פיקלים) -
עבור PAL ישנם 576 scanlines ויזביליים. במסך EDTV רק 480 שורת פיקסלים. כלומר אות ה PAL יכול להכיל אינפורמציה בתדרים גבוהים יותר ממה שמסוגל להציג המסך. הסקיילר תמיד יעבוד. אין ממש כיוונון של VSIZE שיעזור.
עבור NTSC ישנם 480 scanlines ויזביליים, תואם לכמות שורות הפיקסלים ב EDTV. הצלחתי לכוון 1:1, באמצעות test patterns מסוג picture frequency הנמצאים ב DVE גרסת NTSC. כלומר, אינני מאבד אינפורמציה בתדרים הגבוהים האנכיים של אות NTSC בכלל. זה מאד מרשים - ה pattern של full vertical frequency נראה חד כתער !! גם פונטים קטנים שהקונטור שלהם בעובי פיקסל יחיד נראים מדהים.

תדרים גבוהים אופקית:
כאן אין ישועה בכלל. הדגימות של האות האנלודי בכל scanline נעשות ב 13.5 MHZ (גם ב PAL וגם ב NTSC), גם באות 4:3 וגם ב 16:9.
מספר הדגימות בכל scanline פשוט אינו תואם את מספר הפיקסלים שיש בכל שורת EDTV. ה scaler יעבוד. אינפורמציה בתדרים גבוהים לא תראה חדה מספיק.

במחשבה שניה, אינני רואה סיבה להשאיר "שוליים" במסכים דיגיטאליים, פרט לסיבות הבאות:
1. כשה wobbler עובד, אזי יהיו שורות פיקסלים שחורות בזמן שהוא מזיז את התמונה.
2. ה JUST יעוות יותר כאשר אין שוליים אופקיים.

האם מישהו רואה סיבות נוספות, מדוע כן להשאיר שוליים?

שלח תגובה

חזור אל “כיול ועיבוד תמונה”