מאמרים אחרונים

שתף בפייסבוק שיתוף בפייסבוק
RSS - מאמריםמאמרים
RSS - פורומיםפורומים
דווח למנהל דיווח למנהל
קישור לעמוד זה קישור לעמוד זה


היריה הראשונה במלחמת המגברים ה'מפלצתיים' של שנות ה-70


   פורומים > אודיו > וינטאג'


על מי נופלת האחריות לסאונד טוב (באחוזים) רמקולים או מגבר?

90% רמקולים 10% מגבר
9%
 9%  [ 2 ]
70% רמקולים 30% מגבר
42%
 42%  [ 9 ]
50% רמקולים 50% מגבר
33%
 33%  [ 7 ]
30% רמקולים 70% מגבר
9%
 9%  [ 2 ]
10% רמקולים 90% מגבר
4%
 4%  [ 1 ]
רק רמקולים או רק מגבר
0%
 0%  [ 0 ]
סך הכול הצבעות : 21


מחבר הודעה
tnsilver
חבר מביא חבר
חבר מביא חבר

הצטרף בתאריך:
  Feb 24, 2012
הבעות תודה: 1339
מספר הודעות: 4166

 #1  נשלח: א' 11/03/2012 4:16
היריה הראשונה במלחמת המגברים ה'מפלצתיים' של שנות ה-70

בסוף השבוע הזה היה לי קצת משעמם. השבוע הגיעו ה-E-Caps של מונדורף שהזמנתי לפני חודש (ביום האהבה לרמקולים) כדי לעשות אוברהול לכל הסטים בבית - ואת זה סיימתי כבר ביום חמישי. לכן עברתי כאן על פוסטים חדשים, וקראתי מאמר מצויין בן 30 עמודים של אנטולי מרדכי, מפורום DIY, בנושא מבוא 101 למייצבי מתח ליניארים.

לא יוצא לי לקרוא על אלקטרוניקה אף-פעם. אני נאלץ לקרוא מידי שבוע, מאות, ולפעמים אלפי עמודים של חומר מקצועי בתחום שלי, הנדסת תכנה, שמחדש את עצמו כל שישה חודשים בערך. כבר מזמן הבנתי שאין לי סיכוי לעמוד בקצב והמקסימום שאני יכול זה להשאיר את האף מעל המים. זה לא משאיר לי בדרך כלל זמן להרבה דברים אחרים. אבל עכשיו עונת מלפפונים (אם אתם עוד לא יודעים). האלקטרוניקה שלי באה מטלפונים שפירקתי בגיל 3 עם סכין מטבח, ממלחם שירשתי מסבא שלי, מקיטים שקיבלתי לבר-מצווה, מאטארי, אפל II וקומודור 64 שפירקתי ב-81' (את האפל II אפילו הצלחתי להרכיב בחזרה) וממבואות extra credit למדעי המחשב באוניברסיטה, שאפילו זה כבר היה לפני עשרים ומשהו שנים.

לא למדתי כאן - ולכן מעולם לא קראתי ספרות מקצועית בעברית (זה גם נשמע מצחיק בשפה ההפוכה הזאת). אבל המאמר של אנטולי - פשוט עשה לי את זה. הוא מבריק ובנוי יפה מתודולוגית עם דוגמאות מצויינות- וגם למדתי ממנו המון מונחים מקצועיים בעברית. כל הכבוד!

אחר כך נתקלתי בפוסט של חנן שמצא רמקולים נדירים. לאט לאט התחברו לי הנקודות והבנתי על מה אני הולך לכתוב. הוינטאז'ית שלי שמתרגמת לי, חזרה מאוחר היום אז לקח קצת זמן. (עוד מעט היא תתחיל לכתוב כאן במקומי - היא כבר עושה הלחמות יותר טוב ממני).

בפוסט של חנן בקשר לרמקולים (sw-35) הנדירים של akai שגילה - ניתן לראות בבירור פרמטר מוצהר שכבר לא רואים היום. אני מתכוון ל-'music power' שהוא מונח ישן ומטעה שהיום כבר אינו 'חוקי' בתעשייה. רק כדי להדגים כמה מהתופעות האלו שהיו נהוגות בתחילת שנות ה-70, אמשיך בהסבר קצר על 'music power':

גל סינוסואידי אנאלוגי שמייצג מוסיקה מוקלטת כולל, מידי פעם, 'פיקים' או 'פסגות', שמייצגות רמות גבוהות בהרבה מהממוצע. לפעמים אפילו עד 20dB יותר. כבר ציינתי כאן, בעבר שדציבלים, שייכים לסולם לוגריתמי (כמו סולם ריכטר למדידת רעשי אדמה) ולא ליניארי. כך למשל, כדי לגרום לרמקול שמנגן צליל ב-10dB להשמיע צליל בעוצמה של 13dB (עליה של 3dB בלבד) יש לספק לו בערך פי שניים כח. אם נרצה להגביר ל-20dB כבר נצטרך לספק לרמקול פי עשר כח, בקירוב, מההספק ההתחלתי. אם, לדוגמא, נרצה עכשיו עוצמה של 70dB (עליה של 60dB) נצטרך לספק פי מיליון! מפתיע למי שלא מכיר סולמות לוגריתמיים אבל עלייה ב-20dB פירושה הגברת ההספק פי 100 בקירוב.

כדי לבצע רפרודוקציה של אותו גל אנאלוגי בעל פיקים של 20dB בצורה אמינה - היינו זקוקים למגבר, שמסוגל לספק, לפרקי זמן קצרים, כח בסדר גודל של בערך פי 100 מהממוצע. זאת מכיוון שההספק הדרוש הוא פרופורציונאלי לשורש של המתח (voltage) של ההזן (input signal). כלומר, אם יש לנו מגבר ממוצע בעל הספק של 50 וואט, עכשיו פתאום, הוא צריך לספק 5000 וואט כדי להימנע מתופעה שנקראת clipping שעיקרה דפורמציה של קצוות הגל האנאלוגי. במילים אחרות יש לנו 'עיוות' שהוא distortion של גל הסינוס. כשמגבר נדרש לספק יותר כח ממה שתוכנן לו, יש לנו תופעה של clipping ועיוות (לפני נזק פיזי) - וכל אודיופיל יודע שזה לא מה שאנחנו רוצים.

בפועל, רמקולים רבים מסוגלים לעמוד בפרצי כח שהם כמה מונים גדולים יותר מדירוג הכח הרציף שלהם (אבל לא פי מאה). מגברים איכותיים יכולים להיות מתוכננים כך שאספקת הכח שלהם תוכל לספק פרצי כח מזדמנים ליותר מזמן קצר בלבד מבלי לגרום להתחממות עקב אי-יכולת לפזר חום (heat dissipation) באמצעות מקרנים (heat sink) מתוכננים בקפידה. מגברים כאלה קשה יותר לייצר בגלל מאמץ הפיתוח ועקב מעגלים נוספים (מייצבים, מגינים וכ"ו), הם יותר כבדים, בגלל השנאים המאסיבים הקשורים באספקת כח גדולה יותר, והכי גרוע - הם יותר יקרים.

האם אפשר למכור את אותה גברת, (עם ביצועים נחותים יותר), בשינוי אדרת (של מיתוג ופירסום שונים למשל)? התשובה היא אכן כן! כך למעשה היה נהוג בתחילת שנות ה-70 באמצעות הפרמטר 'music power' שאפשר היה 'לנפח' אותו למימדים מאוד אטרקטיביים ללקוחות. זאת, אפילו מבלי לשקר (הרבה). פרמטרים של 'music power' התייחסו להזן (input) בעל ממוצע (mean) נמוך, עם 'פיקים' קצרים. כך התאפשר ליצרנים לחסוך כסף רב בפיתוח וייצור של מערכות אספקת כח יציבות וחזקות, מגובות במעגלי protection וייצוב ועדיין להעניק לפרודוקטים שלהם רושם של 'שרירנים' מרשימים באמצעות 'הצהרות'.

גרוע מכך, אט אט השתרבב לו אל תוך שוק האודיו, מונח שנקרא PMPO. הכוונה היתה ל-Peak Music Power Output שזה מונח שמעולם לא הוגדר כראוי והתייחס לאיזשהו סיכום עלום של 'פיקים' שהמגבר 'יכול' להתמודד עימו. בפועל, כל יצרן חישב PMPO בדרכו שלו, לא ניתן היה לבצע המרה סטנדרטית של הערך ו לערוך השוואת ביצועים בין יצרנים שונים. לעיתים, אפילו המגברים מביתו של אותו יצרן, יכלו לעמוד ב-PMPO המוצהר במשך זמן קצר ביותר ללא עיוות או נזק פנימי. רמקולים, שהצהירו על PMPO מסויים, למשל, יכלו לעמוד בו, במקרה הטוב, לזמן קצר ביותר לפני שה-voice coil שלהם נשרף.

כך, בתחילת שנות ה-70 נהגו היצרנים להטעות את הציבור, חדשות לבקרים, עם פרמטרים מופרכים, חסרי תקינה ובלתי ניתנים למדידה אובייקטיוית. הגדילו לעשות חלק מהיצרנים שאף ציינו, בחוצפה רבה, פרמטר שנקרא Total System Power. עיקרו של גימיק פירסומי זה היה התייחסות לצריכת הכח של המערכת במקום ליכולת ההספק שלה. זו, האחרונה (יכולת הספק), נמוכה כמעט באופן טבעי מצריכת המערכת, כך שהפירסום יצר רושם מטעה ומכוון בעליל לטובת היצרן.

מדובר היה בניצול ציני, הטעיה ואף רמאות של ציבור הצרכנים על-ידי זן נאלח של מנהלי שיווק, מפרסמים וקופי-רייטרים למיניהם. כך נוצר צורך אקוטי בסטנדרטיזציה של פרמטרים בעלי משמעות דפניטיבית. היה דרוש פרמטר אחיד כדי להגדיר מהי יכולתו ה'אמיתית' של המגבר לספק כח מבלי ליצור 'עיוות' או clipping בהזן אנאלוגי (סינוס) שאפילו אותו היה צריך להגדיר (באיזה תדר? כמה מותר לעוות?).

ב-3 במאי 1974 נסגר הבזאר המכוער הזה של קנוניית יצרני האודיו ומשרדי הפירסום. נורתה יריית הפתיחה של מלחמת הרסיברים הגדולה, על-ידי מועצת הסחר הפדרלית (FTC). זהו הגוף הפדרלי הרשמי שתפקידו החוקתי הוא הגנה על היצרן מפני חוסר הגינות מסחרי, הונאות ורמאויות וקיום תקינות המסחר ההגון. זוהי מועצה עם שיניים חדות וחשיבות עליונה וכשהיא מדברת - העולם מקשיב.

העולם מקשיב ל-FTC - לא מפאת השיניים - אלא מעצם גודלו העצום של השוק הצרכני האמריקאי עליו מגינה המועצה. אין בכוחו של ה-FTC לכפות את תקנותיו על יצרנים זרים (יפנים, אנגלים, דניים, שוודים וכ"ו) אך יש בכוחו למרר את חיי היבואנים והסוחרים המקומיים - ולכן, תקנותיו - מחייבות. (לפחות את אותם יצרנים שרוצים ליצא לארה"ב - שזה אומר כ-ו-ל-ם!) ה-FTC מפרסם את תקנותיו הפדרליות (Federal Regulations) והן הופכות חלק מכלל התקנות (Code of Federal Regulations) שמכיל 50 כרכים הכוללים תקנות ממגוון הסוכנויות הפדרליות וגופי השלטון הביצועיים. כל כרך מתעדכן פעם בשנה ומתפרסם בכל רבעון. סוג של שיטת בקרה וחקיקה דמוקרטית כזו של 'פנקס פתוח ויד רושמת'...

וכך, בכרך ה-16, פורסמה תקנה 432, תחת הכותר "POWER OUTPUT CLAIMS FOR AMPLIFIERS UTILIZED IN HOME ENTERTAINMENT PRODUCTS" שבתרגום חופשי זה בערך 'פרסום נתוני הספק של מגברים בשימוש מוצרי בידור ביתיים'. זה עשה חושך בעיניים להרבה מנהלים בכירים בחברות אודיו בעולם, לסגניהם ולמשרדי הפירסום שלהם, שלא לדבר על עשרות אלפי הסוחרים ומאות היבואנים. הרבה אנשים בטוקיו
לא נרדמו באותו לילה.

לתקנה 432 יש שישה סעיפים. שניים מתוכם יצרו מהפיכה בעולם האודיו. סעיף 2 למשל, עשה רגולציה בתחום פירסום נתוני הספק מגברים. הוא קבע למשל שיחידות ההספק יהיו בוואט, עבור כל ערוץ, בנפרד, ויתמקדו אך ורק במינימום הספק רציף ממוצע - (מה שהוליד את פרמטר ה-RMS). לא רק זאת, אלא שהיצרנים נדרשו עתה לציין גם לאילו עומסים מתייחסים הנתונים (impedance של 8 אום? 4 אום? וכ"ו). היצרנים נדרשו לציין ביחידות Hertz את מהירות התגובה לשינויים בתדרים בכל אחד מהעוצמות שציינו.

כדי לקבור סופית את יכולתם של היצרנים לתעתע בצרכנים בכל הקשור בהספקים בלתי נדלים של תוצרתם - קבע ה-FTC שעליהם לציין את אחוזי העיוות ההרמוני (Total Harmonic Distortion) בכל רמת הספק החל מ-250mW ועד לרמת ההספק שעליה הצהירו (זאת באמצעות גרף).

כדי להבהיר ליצרנים שהם מתכוונים 'ביזנס' - הגדיר ה-FTC בסעיף 3 גם את תנאי המבחן לקביעת הפרמטרים שהוגדרו בסעיף הקודם. תחת הכותר 'Standard Test Conditions' נקבעו תנאי הבחן לפרמטרים שיצרן יורשה לפרסם. בחינת הספק מגברים, כך נקבע, תבוצע במתח קיר אמריקאי של 120VAC ובתדירות של 50Hz (או 230V בתדירות של 60Hz בייצוא לאירופה), זאת בגל הזן שלא יכלול יותר מ-2% total harmonic distortion.

תת-סעיף המחץ '3c' קבע כי על-מנת שמגבר יוכל לשאת תווית הספק כח בערך מסויים, הוא חייב לעבוד במשך שעה שלימה, בטמפרטורה של 25 מעלות צלסזיוס, באוויר עומד (ללא קירור), בהספק של שליש מההספק המוצהר, בכל הערוצים בו זמנית, כשהוא מוזן בגל סינוס בתדירות של 1000Hz. נאסר על היצרנים לפרסם נתוני הספק שבפועל גורמים ל-clipping או, למעשה, ל-THD של יותר מ-2%. ה-FTC קבע אפילו, שמבחנים אלו יתבצעו כאשר כל אותם בקרי tone control ו-loudness יהיו מנוטרלים, או ברמת ה-flatness הכי גבוהה שלהם. ה-FTC לא השאיר ליצרנים ולו סיכוי קלוש 'ליפות' את המציאות ולהתהדר בתארים לא להם.

כך, בהינף יד ביצועי מהיר - סתם ה-FTC את הגולל על כל אותם יצרנים מניפולטיבים שהסתפקו עד אז בתוצרת בינונית ששווקה בצמידות הדוקה לפעילותם של משרדי פרסום מזהירים, ששיווקו את מרכולתם באמתלות שונות ומשונות, בהמצאות סמי-מדעיות ושקרים טובים.

בפועל, נותרה ליצרנים חצי שנה להיפטר מהסטוק הישן, אבל תקנה 432 נכנסה לתוקף ב-4 לנובמבר באותה שנה ומאז שונו החוקים לנצח. נתוני הספק נמדדים מאז בוואטים של הספק רציף לערוץ (ולא ב-RMS watts שזהו מונח שהשתרבב בטעות לתקנות CE האירופאיות). בפועל, רוב מגברי הסוליד-סטייט (טרנזיסטוריים) יכולים לעבור בקלות את ההספק הרציף המוצהר. אבל עם העליה בערך ההספק חלה גם עליה תואמת ב-THD ולכן את ההספק המוצהר של המגבר יש להבין כמקסימום האפשרי מתחת לרמת THD מוסכמת, בפס רוחב מסויים של תדרים (שבציוד אודיו הוא בד"כ מקביל לתחום השמיעה האנושית בין 20Hz ל-20KHz).

קראתי לא אחת על משפצים שהתהדרו בכך שבמגבר בעל הספק מוצהר של 125 וואט לערוץ, נמדד הספק של 140 וואט לערוץ אחרי השיפוץ. לא בדיוק חוכמה גדולה. סביר מאוד שזה היה ההספק גם לפני השיפוץ אך מה שמעניין אותנו הוא מהו פקטור ה-distortion מעל ההספק המקסימלי של 125 וואט. על פי ה-FTC אסור שזה יעלה על 2%. אם זה המצב לאחר השיפוץ ב-140 וואט לערוץ - אכן יש במה להתגאות. אולם הישג כזה הינו לא ממש סביר. נתוני ה-distortion בהספק המקסימלי היו, ברב המקרים, גבוליים ביותר גם אחרי תקנה 432.

הגדולה של ה-FTC היתה בכך שקבעה את הכללים האלה ומנעה מיצרן לציין הספק סופי שגורם לעיוות מעל 2%. דרך אגב, כדי להבהיר את ההקשר, בסעיף 4, הותר ליצרנים, לפרסם גם נתוני הספק נוספים (בכפוף לתנאים טכניים מסויימים) אך נאסר במפורש לעשות שימוש במונח 'music power' בהקשר שהיה נהוג עד אז.

אז למה זה חשוב? מה תרמה לנו תקנה 432?

כמעט כל מה שיש לנו היום ו-'נחשב' בקטגוריית וינטאז', הוא תוצר של אותה תחרות נפלאה שיזם ה-FTC שלא במתכוון (או שכן?). אם נאסר על היצרנים והמפרסמים לשקר לציבור באמצעות נוסחאות פלא ונתוני סרק - הרי שנותרו בידם שתי ברירות: לפרוש - או לשפר את תוצרתם כך שתיהיה מרשימה באיכותה ולא רק בנתוניה המפוברקים.

בקונסטלציה מופלאה ונדירה, ששילבה התקדמות טכנולוגית, כלכלה משגשגת, פוליטיקה בין גושית מפשירה (דטנט) בין ארה"ב וברה"מ, ופיקוח פדרלי קונסטרוקטיבי, התפתחה לה תחרות מדהימה בין יצרני העולם שנאלצו הפעם, להתחרות על איכות תוצרתם ולא על תעוזה וחוצפה במתיחת האמת. כדי לקנות את ליבם של ציבור הצרכנים, שקדו צוותי פיתוח ברחבי העולם ועמלו על ייצורן של מעגלי אספקת כח מתוחכמים שהלכו וגדלו בנפחם ובהספקם. מעגלי ייצוב והגנה נוספו ושופרו כסטנדרט. מגברים ביתיים הלכו והתמקצעו והתחרו ברמת הרפרודוקציה שלהם שהתבטאה ברמת אחוזי THD הולכים ויורדים. במקביל, יצרני רמקולים, שיפרו את איכות מוצריהם ולא רק את התגיות שנשאו.

היצרנים היפנים התחרו בשבדים, שהתחרו באנגלים שהתחרו באמריקאים. מי שלא היה טוב מת. מי שהיה טוב - רצה להיות טוב יותר. השוק העולמי נחשף לדגמים חדשים של רסיברים ומגברים משופרים על בסיס דו-חודשי ודומה היה שכל דגם עולה על קודמו באיכותו ונתוניו. הפעם, לשם שינוי, בזכות ה-FTC, זה היה המצב לאשורו.

התחרות במחצית השנייה של שנות ה-70 היתה כה קשה עד שחלק מהיצרנים היפנים החוששים למעמדם ולמכירותיהם החליטו 'להסתכן' ולנסות לשווק את תוצרתם אפילו בארץ הקודש - זאת בניגוד חמור לתקנות החרם הערבי שנאכפו על-ידי משרדי המעקב בדמשק. היתה זו התקופה, בשלהי שנות ה-70, שבה יצרנים איזוטריים דאז, כמו 'אונקיו' ו'סאניו' החלו לשווק בארץ.

בתחילת שנות השמונים, בעקבות תמורות כלכליות, פוליטיות, בין-לאומיות ואחרות, שעיקרן ירידת ערך הין היפני - החלו יצרנים יפנים, להעביר את פסי הייצור עמוסי הגאווה הלאומית שלהם אל מחוץ ליפן. צעד זה, סימן בהדרגה, את קץ מלחמת המגברים ותוצרתה האיכותית. מעתה ואילך חלה אך התדרדרות. תמורות טכנולוגיות בתעשיית המיקרו-פרוססורים והשבבים האלקטרונים, עמדו לקבור סופית את המגברים האנאלוגיים והשימוש המסחרי של ה-compact disk החל מ-1982, ציין עוד סיום של עידן.

מלחמת המגברים היא דווקא אחת מאותן דוגמאות למלחמות 'טובות'. מ-1975 עד 1982 היו שבע שנים טובות של עשיית אודיו משגשגת ומפוארת שעיקרה איכות, הקפדה על פרטים, מקצועיות וסאונד מדהים. השנים האלה לא יחזרו. יותר מידי גורמים חברו יחדיו ביד המקרה והיו מעורבים ביצירת האווירה שאיפשרה זאת. התנאים היום שונים לגמרי, מבלי בכלל להחשיב את תרבות הצריכה השונה. נשאר לנו רק לשאול - את

השאלה האחרונה:

מי ניצח במלחמת המגברים?

והתשובה היא: אני!

כן כן. שמעתם נכון! איך אני יכול לשרבב את עצמי להישג כה מדהים - אתם שואלים? אז אתם צודקים. מגיעה לכם תשובה. 'אני' זה לא tnsilver האיש. 'אני' זה הצרכן. 'אני' הוא היעד הסופי של כמעט כל מוצר צריכה על-פני כדור הארץ. אם יש משהו שאני לא צורך, הוינטאז'ית היקרה שלי , היא כבר תצרוך אותו. אין לכם מושג כמה מהנדסים, מנהלים, חוקרים, מדענים ואנשי עסקים חושבים עלי ועליה בכל דקה. הם מפלחים אותנו, עושים עלינו סטסטיסטיקות, מנסים לצפות אותנו, מתחנפים אלינו, מנסים לשסות אותנו אחד בשני, מנסים לפייס בינינו, מפתחים בשבילינו ועושים הכל כדי שאני והיא נקנה את כל מה שיש להם להציע. ולכן 'אני' חשוב וחזק מאוד. מגיע לי הרבה כבוד! המון!

לא מגיע לנו שישקרו לנו, לא מגיע לנו שימרחו אותנו ולא מגיע לנו שישלפו לנו פרמטרים מהתחת בתירוצים מדעיים וינסו 'לעבוד' עלינו לקנות חמורים במסווה של סוסים. זה כבר ממש מעליב.

כשאני נעלב - אני חושף שיניים, ויש לי כמה ניבים חדים כמו ה: FDA, FCC, FTC, NTSB, CDC ששומרים עלי בכל אחד מתחומי החיים כמו בקרת מחלות, בטיחות בתעבורה, מסחר ותעשייה, תקשורת, מזון ותרופות והם כותבים בפנקס שלהם - והוא פתוח!

נו טוב... האמת, שכחתי לרגע איפה אני נמצא. נכון אתם צודקים. אין לנו FTC. כאן אמור ארגון וולנטרי שנקרא 'אמון הציבור' לעשות את העבודה. מה חשבתם? אתם באמת רוצים ששר המסחר התעשייה והתעסוקה שלנו, שלום שמחון, מהסיעה העצומה של אהוד ברק עם כל כוחה האלקטורלי האדיר (שאגב, האתר הרשמי שלו מציין בגאון שיש לו תעודת בגרות ותואר ראשון בעבודה סוציאלית) יעשה את העבודה? נו באמת... כאן זה לא אמריקה! אבל זו גם לא הנקודה. הנקודה האמיתית זה ש-'אני', בהקשר למנצחי מלחמת המגברים, זה גם 'אתה' וזה גם 'אתם'. זה כל אחד מאיתנו.

ואם מדגדגת לכם איזושהי תחושת דהז'וו מטרידה מכל סיפור הבלוף הזה של 'music power' מלפני 40 שנים, או אם אני נשמע לכם קצת רוטן, או אם משהו כאן מריח קצת fishy וגם אתם חושבים שעובדים עליכם, לפחות חלק מהזמן, אולי זה ממש לא במקרה...


תקנה 432 CFR כרך 16. 3 במאי 1974

שבדים נגד יפנים: B&O 1900 בפרסומת יוצאת דופן



נערך בפעם אחרונה על-ידי tnsilver בתאריך א' 11/03/2012 15:13, נערך סך הכל פעם אחת
פרופיל | שלח הודעה | חפש
ילדיעפים
חבר שלא מהעולם הזה
חבר שלא מהעולם הזה

הצטרף בתאריך:
  Aug 02, 2005

מיקום: צפת-אין רמזורים-יש אוויר
הבעות תודה: 66
מספר הודעות: 9346

 #2  נשלח: א' 11/03/2012 7:16


_________________
אמן מייסר
פרופיל | שלח הודעה | חפש
yairf (יאיר פ.)
עוסק בתחום
עוסק בתחום

הצטרף בתאריך:
  Nov 15, 2004

מיקום: בנימינה
הבעות תודה: 212
מספר הודעות: 9363

 #3  נשלח: א' 11/03/2012 8:59

מצטער שלא קראתי עד הסוף, אבל כל ההתעסקות הזו סביב נתוני הספק של מגברים היא אחד השקרים היותר גדולים של התעשייה. יש מגברים בהספק של 25W עם יכולת הנעה אדירה, ויש מגברים בהספק של 150W שנשמעים רע ומרגישים חלשים בכל קנה מידה.
_________________
AudioClinic
פרופיל | שלח הודעה | חפש
Soli
חבר ותיק
חבר ותיק

הצטרף בתאריך:
  Jul 18, 2009
הבעות תודה: 70
מספר הודעות: 1080

 #4  נשלח: א' 11/03/2012 9:18

יופי של פוסט
גם היום ה"ישראבלוף"(אצל הרבה יצרנים בעולם) ממשיך לעבוד.
הרי כל רסיבר שמתהדר ב- 125W לערוץ,אינו מזיז לשום מגבר יעודי בעל מחצית מההספק הזה.

_________________
מוזיקה היתה אהבתי הראשונה
פרופיל | שלח הודעה | חפש
RAMIRAMI68
חבר ותיק
חבר ותיק

הצטרף בתאריך:
  Jul 18, 2008

מיקום: פה ושם
הבעות תודה: 261
מספר הודעות: 2419

 #5  נשלח: א' 11/03/2012 10:35

Hybrid כתב:
יופי של פוסט
גם היום ה"ישראבלוף"(אצל הרבה יצרנים בעולם) ממשיך לעבוד.
הרי כל רסיבר שמתהדר ב- 125W לערוץ,אינו מזיז לשום מגבר יעודי בעל מחצית מההספק הזה.

למה ''ישראבלוף''? במה אנו אשמים? האם התחלנו לייצר מגברים\רסיברים?
וורלדבלוף, זו המילה הנכונה
פרופיל | שלח הודעה | חפש
yairf (יאיר פ.)
עוסק בתחום
עוסק בתחום

הצטרף בתאריך:
  Nov 15, 2004

מיקום: בנימינה
הבעות תודה: 212
מספר הודעות: 9363

 #6  נשלח: א' 11/03/2012 10:53

רמי - רוב הרסיברים ק״ב בארץ נמכרים במכרזים או בחנויות ״כלבו״ כמו שקם אלקטריק אל״מ וכו׳. אם תסתכל על שיטת המכירה, בד״כ הנתון הראשון הוא המחיר, נתון שני זה הוואטים. בהחלט ישראבלוף.
_________________
AudioClinic
פרופיל | שלח הודעה | חפש
Kosh
גורו וינטאג'
גורו וינטאג'

הצטרף בתאריך:
  Mar 29, 2007

מיקום: Vorlon homeworld
הבעות תודה: 351
מספר הודעות: 4018

 #7  נשלח: א' 11/03/2012 12:07

פוסט מעניין. דווקא הרבה מאוד טוענים שעבר שיקרו הרבה פחות מהיום..וכל מי שקנה מגבר בשנות ה-70 ויש לו עיניים ומעט שכל ישר בראש היה יכול להיווכח שהמושג MUSIC POWER שקרי ולא מעיד על נתוני המגבר האמיתיים,אבל,מה יש מקרים
של מה שמגבר דל הספק נתן אז,לא נותן מגבר מודרני של היום..

_________________
Vintage audio is a way of life

Retro audio is good for you

ערוץ הסטריאו וינטאג' שלי:
http://www.youtube.com/user/Kosh31100
פרופיל | שלח הודעה | חפש
mr_dish
חבר פעיל במיוחד
חבר פעיל במיוחד

הצטרף בתאריך:
  Jan 12, 2005
הבעות תודה: 36
מספר הודעות: 721

 #8  נשלח: א' 11/03/2012 14:55

סילחו לי על שלא עמדתי באורדיל של קריאת הפוסט כולו....

הלכתי ישר לשורה התחתונה ולהערות אלה שכן היה להם הכוח...

עדיין זכורה לי המלחמה הסזיפית, היומיומית שלי בנתוני ה-MPMO ועוד כל מיני תצורות WATTS שזכו אז להמרח על כל

טייפ נייד...

כבר אז,tnsilver, היתה משמעות גדולה לזוג האוזניים ולחומר שביניהן...
פרופיל | שלח הודעה | חפש
sagipel
חבר פעיל מאוד
חבר פעיל מאוד

הצטרף בתאריך:
  Jan 02, 2010
הבעות תודה: 7
מספר הודעות: 204

 #9  נשלח: ב' 12/03/2012 0:08

לכותב המאמר
להגהה

בכללי, הספק המוצא הכולל של מגבר, שווה בערך למחצית ההספק הנצרך, ( לדוגמא: ב 9090DB
רשום על הפאנל האחורי 470 וואט ). ז"א שמגבר ק"ב ש"מתהדר" בחמישה ערוצים של 120 וואט RMS
צריך ספק כח שצורך בערך 1200 וואט, שזה בערך ( אם אני זוכר נכון ) שווה לספק של סנסואי B5000........
( אין לי מגבר ק"ב כזה, כך שאינני יכול לבדוק מה רשום לו מאחור... )

_________________
לפעמים עדיפה אמת שחורה על פני שקר לבן.


נערך בפעם אחרונה על-ידי sagipel בתאריך ב' 12/03/2012 0:29, נערך סך הכל פעם אחת
פרופיל | שלח הודעה | חפש
Barry
חבר פעיל מאוד
חבר פעיל מאוד

הצטרף בתאריך:
  Oct 14, 2005
הבעות תודה: 17
מספר הודעות: 286

 #10  נשלח: ב' 12/03/2012 0:24



תודה רבה, המאמר מרתק
פרופיל | שלח הודעה | חפש
buga
חבר פעיל מאוד
חבר פעיל מאוד

הצטרף בתאריך:
  Jan 22, 2011
הבעות תודה: 6
מספר הודעות: 235

 #11  נשלח: ב' 12/03/2012 1:13

מאמר יפה.
וגם כתוב יפה
תודה!!
פרופיל | שלח הודעה | חפש
tnsilver
חבר מביא חבר
חבר מביא חבר

הצטרף בתאריך:
  Feb 24, 2012
הבעות תודה: 1339
מספר הודעות: 4166

 #12  נשלח: ב' 12/03/2012 1:21

sagipel כתב:
בכללי, הספק המוצא הכולל של מגבר, שווה בערך למחצית ההספק הנצרך...
הפוך. הצריכה גבוהה, כמעט תמיד, מההספק. אם היה כמו שציינת - באמת יכולתי להמציא נורה שתאיר את כל רמת-גן (זוכר את הסיפור הזה?)

Total System Power התייחס בזמנו לצריכה - בעוד שהוצג לצרכן כהספק. אם ניקח את ה-9090DB כדוגמה, יש לו צריכה מוצהרת (ממוצעת) של 435 וואט (וצריכה מקסימאלית של 650 וואט). לעומת זאת, ההספק המוצהר הוא 125 וואט לערוץ ב-8Ω ו-135 וואט לערוץ ב-6Ω, כלומר 250 וואט סה"כ ב-8Ω. מה שעשו יצרנים - לפני תקנה FR 432 זה להציג 650 וואט כ-Total System Power ולשווק זאת כהספק. גם הונאה - וגם אבסורד!
פרופיל | שלח הודעה | חפש
sagipel
חבר פעיל מאוד
חבר פעיל מאוד

הצטרף בתאריך:
  Jan 02, 2010
הבעות תודה: 7
מספר הודעות: 204

 #13  נשלח: ב' 12/03/2012 10:45

tnsilver כתב:
sagipel כתב:
בכללי, הספק המוצא הכולל של מגבר, שווה בערך למחצית ההספק הנצרך...
הפוך. הצריכה גבוהה, כמעט תמיד, מההספק. אם היה כמו שציינת - באמת יכולתי להמציא נורה שתאיר את כל רמת-גן (זוכר את הסיפור הזה?)

Total System Power התייחס בזמנו לצריכה - בעוד שהוצג לצרכן כהספק. אם ניקח את ה-9090DB כדוגמה, יש לו צריכה מוצהרת (ממוצעת) של 435 וואט (וצריכה מקסימאלית של 650 וואט). לעומת זאת, ההספק המוצהר הוא 125 וואט לערוץ ב-8Ω ו-135 וואט לערוץ ב-6Ω, כלומר 250 וואט סה"כ ב-8Ω. מה שעשו יצרנים - לפני תקנה FR 432 זה להציג 650 וואט כ-Total System Power ולשווק זאת כהספק. גם הונאה - וגם אבסורד!


לא קראת טוב , קרא שוב, זה בדיוק מה שכתבתי.

_________________
לפעמים עדיפה אמת שחורה על פני שקר לבן.
פרופיל | שלח הודעה | חפש
tnsilver
חבר מביא חבר
חבר מביא חבר

הצטרף בתאריך:
  Feb 24, 2012
הבעות תודה: 1339
מספר הודעות: 4166

 #14  נשלח: ב' 12/03/2012 18:45

צודק! לא קראתי טוב. (רק שהספק הוא לא נצרך - זוהי 'צריכה') סליחה.
פרופיל | שלח הודעה | חפש
כל הזמנים הם שעון קיץ - ישראל (GMT+3) הצג הודעות קודמות:    
פורומים > וינטאג'


  
    שם משתמש:
נתוני כניסה לכל אתרי HT:

  סיסמא:
 

  


 | 

קפוץ אל: 
לא ניתן לשלוח הודעות בפורום זה
לא ניתן להגיב להודעות בפורום זה
לא ניתן לערוך את הודעותיך בפורום זה
לא ניתן למחוק את הודעותיך בפורום זה
לא ניתן להצביע לסקרים בפורום זה
לא ניתן לצרף קבצים בפורום זה
לא ניתן להוריד קבצים בפורום זה

תקנון / תנאי השימוש באתר צור קשר / contact us כל הזכויות שמורות לקבוצת ht