רכב הברידי. בזמן בלימה, הטעינה מתגברת (אז שאלה..)

רכבי ICE, פלאגינים, היברידים וחשמליים כמו ג'ילי, טסלה, איוניק, MG
JamesStone (פותח השרשור)
סמל אישי של משתמש
חבר ותיק
חבר ותיק
הודעות: 1406
הצטרף: יולי 2015
שם מלא: James Stone
נתן תודות: 485 פעמים
קיבל תודות: 142 פעמים

רכב הברידי. בזמן בלימה, הטעינה מתגברת (אז שאלה..)

נושא שלא נקרא #1 

לאחרונה קיבלתי מהעבודה רכב היברידי יונדאי איוניק.
הרכב נחמד ואני מנסה ללמוד ולהבין כיצד עובדים המנגנונים השונים.

בהדרכה, כשקיבלתי את הרכב. אמרו שבירידות, רצוי להעביר ל"ידני" כדי שהמצבר ייטען.
כשאני עושה את זה, שמתי לב שאמנם המצבר נטען אבל עם רק "קו אחד".
אבל בזמן בלימה מתונה, פתאום הצג מתמלא קווים נוספים ומכך אני מבין שהטעינה מתגברת מאוד.

אני מנסה להבין האם משמעות הטעינה המוגברת בזמן הבלימה נובעת מכך שבמקום שסנדלים מכאניות יבלמו את הגלגלים (אנרגיה קינטית => חום =>ביזבוז) המנוע החשמלי הופך לגנרטור ובעצם כך מתבצעת התנגדות לסיבוב שמבצעת את בלימת הגלגלים בפועל?


האם מישהו מכיר בדיוק איך זה מתבצע שם?

אם אכן כפי שתארתי, אז מתי בעצם נכנסים לפעולה הבלמים המכאניים (הסנדלים)?


ג'יימס

shaylev80
סמל אישי של משתמש
חבר פעיל במיוחד
חבר פעיל במיוחד
הודעות: 727
הצטרף: נובמבר 2014
נתן תודות: 71 פעמים
קיבל תודות: 68 פעמים

נושא שלא נקרא #2 

אולי זה יעזור להבין (במקרה זה של טויוטה אבל הפעולה די זהה בכולם למיטב ידיעתי)[url=]

לינק

JamesStone (פותח השרשור)
סמל אישי של משתמש
חבר ותיק
חבר ותיק
הודעות: 1406
הצטרף: יולי 2015
שם מלא: James Stone
נתן תודות: 485 פעמים
קיבל תודות: 142 פעמים

תודה על הסירטון, אבל למרות שהוא "מסביר", הוא לא עונה על שאלתי.

נושא שלא נקרא #3 

בדקה ה-03:10, הקריין אומר:
[left]during deceleration, the rotation of the tiers drive the motor to generate electricity to store the power in to the batteries for reuse[/left]

הוא מתאר את המנגנון של השימוש באנרגיה של הגלגלים להפעלת הגנרטור שטוען את המצבר ומתעלם לגמרי מסוגית הבלימה עצמה. מי בולם בפועל? האם המנוע/גנרטור משתתף בבלימה או שסנדלי הבלימה עצמם ממשיכים לבזבז אנרגיה (כמו שתמיד עשו) בכדי בפועל לבלום את הרכב?

ג'יימס

shaylev80
סמל אישי של משתמש
חבר פעיל במיוחד
חבר פעיל במיוחד
הודעות: 727
הצטרף: נובמבר 2014
נתן תודות: 71 פעמים
קיבל תודות: 68 פעמים

נושא שלא נקרא #4 

לפי הבנתי בזמן הבלימה עצמה האנרציה של הרכב מועברת לגנרטור והוא מטעין את הסוללות והמנוע מנוטרל (לא משולב) בכל התהליך אבל לא בטוח

moco
סמל אישי של משתמש
גורו
גורו
הודעות: 20575
הצטרף: דצמבר 2004
נתן תודות: 198 פעמים
קיבל תודות: 349 פעמים

נושא שלא נקרא #5 

https://en.wikipedia.org/wiki/Brake-by-wire

אמלק: שני מנגנוני הבלימה (שימוש לגנרטור ובלימת חיכוך קלאסית) פועלים במקביל והאיזון בינהם נשלט על ידי הבקר המתואר. לחיצה על דוושת הבלם לא מחוברת ישירות למנגנון הבולם, זה רק אינפוט לבקר.
יש השפעה גם לכמה חזק לוחצים על הדוושה. בלחיצה חזקה (בלימת חירום) ברור שחייבים להסתמך על בלימת חיכוך קלאסית.
כמובן שגם בבלימה סטטית, כשאתה עומד במדרון ולא רוצה שהאוטו יתדרדר, אתה מסתמך על בלימת החיכוך כי לא יכולה להיות גנרציה של חשמל בלי תנועה.
משה

oferlaor
סמל אישי של משתמש
מנהל
מנהל
הודעות: 75317
הצטרף: נובמבר 2004
שם מלא: עפר לאור
מיקום: מודיעין, ישראל
נתן תודות: 640 פעמים
קיבל תודות: 4750 פעמים

נושא שלא נקרא #6 

ברגע שאתה מחבר גנרטור הוא מאיט, הבלם נכנס לפעולה אם אתה ממשיך לבלום.

JamesStone (פותח השרשור)
סמל אישי של משתמש
חבר ותיק
חבר ותיק
הודעות: 1406
הצטרף: יולי 2015
שם מלא: James Stone
נתן תודות: 485 פעמים
קיבל תודות: 142 פעמים

אגב, בסירטון מוצגים שני אביזרים נפרדים. גנרטור ומנוע חשמלי.

נושא שלא נקרא #7 

ככל שידוע לי, מנוע הוא גם גנרטור (כשמסובבים את הרוטור, נוצר חשמל).
למרות שבסירטון של טויוטה מוצג אביזר גנרטור כנפרד מהמנוע החשמלי, קשה לי להאמין שלא ישתמשו באותו מכלול לשתי הפונקציות ההופכיות הללו.

מישהו יודע בוודאות?

(ותודה לכל המשיבים על עניין הבלימה)


ג'יימס

שלח תגובה

חזור אל “רכבי ICE וחשמליים”