לאחרונה קיבלתי מהעבודה רכב היברידי יונדאי איוניק.
הרכב נחמד ואני מנסה ללמוד ולהבין כיצד עובדים המנגנונים השונים.
בהדרכה, כשקיבלתי את הרכב. אמרו שבירידות, רצוי להעביר ל"ידני" כדי שהמצבר ייטען.
כשאני עושה את זה, שמתי לב שאמנם המצבר נטען אבל עם רק "קו אחד".
אבל בזמן בלימה מתונה, פתאום הצג מתמלא קווים נוספים ומכך אני מבין שהטעינה מתגברת מאוד.
אני מנסה להבין האם משמעות הטעינה המוגברת בזמן הבלימה נובעת מכך שבמקום שסנדלים מכאניות יבלמו את הגלגלים (אנרגיה קינטית => חום =>ביזבוז) המנוע החשמלי הופך לגנרטור ובעצם כך מתבצעת התנגדות לסיבוב שמבצעת את בלימת הגלגלים בפועל?
האם מישהו מכיר בדיוק איך זה מתבצע שם?
אם אכן כפי שתארתי, אז מתי בעצם נכנסים לפעולה הבלמים המכאניים (הסנדלים)?
ג'יימס
רכב הברידי. בזמן בלימה, הטעינה מתגברת (אז שאלה..)
- JamesStone (פותח השרשור)
- חבר ותיק
- הודעות: 1406
- הצטרף: יולי 2015
- שם מלא: James Stone
- נתן תודות: 485 פעמים
- קיבל תודות: 142 פעמים
- JamesStone (פותח השרשור)
- חבר ותיק
- הודעות: 1406
- הצטרף: יולי 2015
- שם מלא: James Stone
- נתן תודות: 485 פעמים
- קיבל תודות: 142 פעמים
תודה על הסירטון, אבל למרות שהוא "מסביר", הוא לא עונה על שאלתי.
בדקה ה-03:10, הקריין אומר:
[left]during deceleration, the rotation of the tiers drive the motor to generate electricity to store the power in to the batteries for reuse[/left]
הוא מתאר את המנגנון של השימוש באנרגיה של הגלגלים להפעלת הגנרטור שטוען את המצבר ומתעלם לגמרי מסוגית הבלימה עצמה. מי בולם בפועל? האם המנוע/גנרטור משתתף בבלימה או שסנדלי הבלימה עצמם ממשיכים לבזבז אנרגיה (כמו שתמיד עשו) בכדי בפועל לבלום את הרכב?
ג'יימס
[left]during deceleration, the rotation of the tiers drive the motor to generate electricity to store the power in to the batteries for reuse[/left]
הוא מתאר את המנגנון של השימוש באנרגיה של הגלגלים להפעלת הגנרטור שטוען את המצבר ומתעלם לגמרי מסוגית הבלימה עצמה. מי בולם בפועל? האם המנוע/גנרטור משתתף בבלימה או שסנדלי הבלימה עצמם ממשיכים לבזבז אנרגיה (כמו שתמיד עשו) בכדי בפועל לבלום את הרכב?
ג'יימס
https://en.wikipedia.org/wiki/Brake-by-wire
אמלק: שני מנגנוני הבלימה (שימוש לגנרטור ובלימת חיכוך קלאסית) פועלים במקביל והאיזון בינהם נשלט על ידי הבקר המתואר. לחיצה על דוושת הבלם לא מחוברת ישירות למנגנון הבולם, זה רק אינפוט לבקר.
יש השפעה גם לכמה חזק לוחצים על הדוושה. בלחיצה חזקה (בלימת חירום) ברור שחייבים להסתמך על בלימת חיכוך קלאסית.
כמובן שגם בבלימה סטטית, כשאתה עומד במדרון ולא רוצה שהאוטו יתדרדר, אתה מסתמך על בלימת החיכוך כי לא יכולה להיות גנרציה של חשמל בלי תנועה.
אמלק: שני מנגנוני הבלימה (שימוש לגנרטור ובלימת חיכוך קלאסית) פועלים במקביל והאיזון בינהם נשלט על ידי הבקר המתואר. לחיצה על דוושת הבלם לא מחוברת ישירות למנגנון הבולם, זה רק אינפוט לבקר.
יש השפעה גם לכמה חזק לוחצים על הדוושה. בלחיצה חזקה (בלימת חירום) ברור שחייבים להסתמך על בלימת חיכוך קלאסית.
כמובן שגם בבלימה סטטית, כשאתה עומד במדרון ולא רוצה שהאוטו יתדרדר, אתה מסתמך על בלימת החיכוך כי לא יכולה להיות גנרציה של חשמל בלי תנועה.
משה
- oferlaor
- מנהל
- הודעות: 75317
- הצטרף: נובמבר 2004
- שם מלא: עפר לאור
- מיקום: מודיעין, ישראל
- נתן תודות: 640 פעמים
- קיבל תודות: 4750 פעמים
- JamesStone (פותח השרשור)
- חבר ותיק
- הודעות: 1406
- הצטרף: יולי 2015
- שם מלא: James Stone
- נתן תודות: 485 פעמים
- קיבל תודות: 142 פעמים
אגב, בסירטון מוצגים שני אביזרים נפרדים. גנרטור ומנוע חשמלי.
ככל שידוע לי, מנוע הוא גם גנרטור (כשמסובבים את הרוטור, נוצר חשמל).
למרות שבסירטון של טויוטה מוצג אביזר גנרטור כנפרד מהמנוע החשמלי, קשה לי להאמין שלא ישתמשו באותו מכלול לשתי הפונקציות ההופכיות הללו.
מישהו יודע בוודאות?
(ותודה לכל המשיבים על עניין הבלימה)
ג'יימס
למרות שבסירטון של טויוטה מוצג אביזר גנרטור כנפרד מהמנוע החשמלי, קשה לי להאמין שלא ישתמשו באותו מכלול לשתי הפונקציות ההופכיות הללו.
מישהו יודע בוודאות?
(ותודה לכל המשיבים על עניין הבלימה)
ג'יימס