הטווח הדינאמי של 16 ביט והקלטה של תזמורת

כל מה שקשור לאודיו בסטריאו, פטיפונים, נגני CD, קדם מגברים, מגברי כח, כבלים וכמובן רמקולים - רכיבים עד 3000$ בלבד.
AK1 (פותח השרשור)
סמל אישי של משתמש
חבר פעיל במיוחד
חבר פעיל במיוחד
הודעות: 503
הצטרף: מאי 2009
נתן תודות: 32 פעמים
קיבל תודות: 39 פעמים

הטווח הדינאמי של 16 ביט והקלטה של תזמורת

נושא שלא נקרא #1 

כשמדברים על טווח דינאמי של מוזיקה, מדברים על ההפרש ב-dB SPL בין הקטע החזק ביותר לבין הקטע החלש ביותר. אם מדברים על הקלטות מודרניות של תזמורת, עם multi-miking, מדובר על העוצמות שקולטים המיקרופונים, יחסית קרוב לכלים, ולא על העוצמות ששומעים המאזינים באולם.

מצאתי מחקר שבו מדברים על העוצמות ששומעים בתוך התזמורת, ושם (Table 2) מדובר על פיקים קצת מעל 130dB. לא מצאתי מקור מוסמך שבו כתוב מה העוצמה ליד כלי בודד שמנגן הכי בשקט שאפשר באולם שקט, שזה אולי באיזור ה-50dB, אולי פחות. כך שהטווח הדינאמי בקירבת התזמורת הוא באיזור 80dB.

כשמדברים על הטווח הדינאמי של 16 ביט (CD) ב-dB, מדברים על 20*log (בסיס 10) של היחס בין הצליל החזק ביותר האפשרי (אמפליטודה המיוצגת ע"י ביט סימן ו-15 ביטים דלוקים=32,767, ויש הטוענים 16 ביטים דלוקים=65,535) לחלש ביותר האפשרי (ביט אחד דלוק=1), שזה dB 90.3 או dB 96.3, בהתאמה.

הבעייה כאן היא שהביט הבודד, שמייצג כביכול את הצליל החלש ביותר, אינו מספיק כדי לייצג מוזיקה אמיתית כלשהי המנוגנת בשקט ככל האפשר, ללא תלות בתדר הדגימה, כלומר שהטווח הדינאמי האמור של CD הוא במונחים תיאורטיים, לא במונחים של מוזיקה.

כדי לדבר במונחים של מוזיקה, צריך שהצליל החלש ביותר יכיל מספיק ביטים כדי שייצג איזשהו צליל מוזיקאלי אמיתי, שכולל הרמוניות -- צורת גל די מסובכת שצריך להיות מסוגלים לתאר אותה. אם נקצה לצליל החלש, באופן שרירותי, אפילו רק 5 ביטים, שנותנים לאמפליטודה רק 31 אפשרויות, זה מוריד מהטווח הדינאמי הכולל 20*log(31) שזה 29.8dB, ונשארים עבור מוזיקה עם 60.5dB או 66.5dB, בהתאמה, שזה לא מספיק להכלת הטווח הדינאמי בקירבת תזמורת מלאה.

ואם לא די בכך, יש את הבעייה של הצורך ב-headroom כטווח ביטחון בעת ההקלטה. כשמקליטים, יש צורך לכוון את הווליום של ה-analog-to-digital converter (ה-ADC) כך שהצליל החזק ביותר לא יגרום ל-overflow/truncation, אבל לא בטוח שבעת ההקלטה עצמה, התזמורת לא תנגן אפילו חזק יותר מאשר בעת הכיוון, כך שייש צורך להשאיר טווח ביטחון של כמה וכמה dB טובים, מה שמוריד עוד מהטווח הדינאמי הניתן להקלטה.

לכן עדיף להקליט ב-24 ביט, שאז הטווח הדינאמי גדול בהרבה: התיאורטי, לפי אותה שיטת חישוב, הוא 138.5dB או 144.5dB, וגם אם מורידים את ה-29.8dB האמורים נשארים עם 108.7dB שמספיקים לגמרי לתזמורת ולטווח ביטחון ולתיאור מלא של צורות גל מסובכות בווליומים נמוכים.

העניין הוא שעל כל זה חשבתי בעצמי -- לא לקחתי את זה משום מקור מוסמך כלשהו -- כך שייתכן שייש כאן הרבה דברים לא נכונים.

לפי הנאמר, יש בעייה לבצע הקלטה ב-16 bit של תזמורת בלי compression אנאלוגי(!) לפני הכניסה ל-ADC, כי הטווח הדינאמי של 16 ביט עבור מוזיקה אינו מספיק.

אז איפה הטעויות?

AK1 (פותח השרשור)
סמל אישי של משתמש
חבר פעיל במיוחד
חבר פעיל במיוחד
הודעות: 503
הצטרף: מאי 2009
נתן תודות: 32 פעמים
קיבל תודות: 39 פעמים

נושא שלא נקרא #2 

@DigiSUN ?

motico
כתב
כתב
הודעות: 1509
הצטרף: מרץ 2005
מיקום: גבעתיים
נתן תודות: 100 פעמים
קיבל תודות: 114 פעמים

נושא שלא נקרא #3 

AK1

אתה לא טועה. המצב הטכני אפילו יותר "גרוע" ממה שאתה מציג.

בעקרון לא מעניין אותנו אם ההקלטה תתבצע ב ADC של 24 ביט או אפילו 48 ביט, בסיכומו של דבר אנחנו שומעים במערכת עם CD שנותן 16 ביט. DAC של 16 ביט מקשקש את שני הביטים האחרונים כך שבפועל יש לנו רק 14 ביט. השאר רעש.

בתקליטים (אלו השחורים), התחום הדינמי הוא רק 60dB כי מעבר לזה הצליל טובע ברעש האנלוגי של הויניל + המחט. במילים אחרות, חברות התקליטים ביצעו דחיסה לצליל (הקטינו את התחום הדינמי) לפני שהעבירו את המוזיקה לתקליט.

פעם מדדתי את התחום הדינמי של שני דיסקי מוזיקה (לא קלאסי). הבדיקה היתה ברמה הדיגיטאלית, כלומר קריאה של המספר הגבוה ביותר לעומת המספר הנמוך ביותר שנשלח ל DAC. התחום הדינמי בשניי ה CD's היה בסביבות 65dB. מסקנה, גם ב CD החברות מקטינות את התחום הדינמי ע"י דחיסה של הצליל.
יש בזה הגיון. הגיון טכני כמו שהצגת וגם הגיון מעשי. כשאנחנו שומעים מוזיקה בבית אפשר לומר שבבית שקט הרעש הסביבתי הוא כ 30dB. גם אם שומעים בווליום גבוה, לא נראה לי שנעבור את ה 100dB כך שמעשית תחום דינמי של 70dB די מספק. אם הצליל ירד נמוך יותר מ 30dB לא נשמע אותו כי הוא יטמע ברעש הסביבתי.
מוטי

AK1 (פותח השרשור)
סמל אישי של משתמש
חבר פעיל במיוחד
חבר פעיל במיוחד
הודעות: 503
הצטרף: מאי 2009
נתן תודות: 32 פעמים
קיבל תודות: 39 פעמים

נושא שלא נקרא #4 

motico כתב:AK1

אתה לא טועה. המצב הטכני אפילו יותר "גרוע" ממה שאתה מציג.

בעקרון לא מעניין אותנו אם ההקלטה תתבצע ב ADC של 24 ביט או אפילו 48 ביט, בסיכומו של דבר אנחנו שומעים במערכת עם CD שנותן 16 ביט. DAC של 16 ביט מקשקש את שני הביטים האחרונים כך שבפועל יש לנו רק 14 ביט. השאר רעש.

בתקליטים (אלו השחורים), התחום הדינמי הוא רק 60dB כי מעבר לזה הצליל טובע ברעש האנלוגי של הויניל + המחט. במילים אחרות, חברות התקליטים ביצעו דחיסה לצליל (הקטינו את התחום הדינמי) לפני שהעבירו את המוזיקה לתקליט.

פעם מדדתי את התחום הדינמי של שני דיסקי מוזיקה (לא קלאסי). הבדיקה היתה ברמה הדיגיטאלית, כלומר קריאה של המספר הגבוה ביותר לעומת המספר הנמוך ביותר שנשלח ל DAC. התחום הדינמי בשניי ה CD's היה בסביבות 65dB. מסקנה, גם ב CD החברות מקטינות את התחום הדינמי ע"י דחיסה של הצליל.
יש בזה הגיון. הגיון טכני כמו שהצגת וגם הגיון מעשי. כשאנחנו שומעים מוזיקה בבית אפשר לומר שבבית שקט הרעש הסביבתי הוא כ 30dB. גם אם שומעים בווליום גבוה, לא נראה לי שנעבור את ה 100dB כך שמעשית תחום דינמי של 70dB די מספק. אם הצליל ירד נמוך יותר מ 30dB לא נשמע אותו כי הוא יטמע ברעש הסביבתי.
...
כפי שהסברתי בפוסט, מעניין מאוד אם מקליטים ב-24 ביט או ב-16 -- ב-16 ביט יש בעיות עם הטווח הדינאמי, כולל ה-headroom עבור טווח ביטחון, בעיות שלא קיימות ב-24 ביט. אחרי זה עושים downsampling ל-16 ביט, ואם יש צורך, אפשר לבצע dynamic range compression בדומיין הדיגיטאלי, בלי עיוותי אנאלוג. חוצמזה שאם מקליטים ברזולוציה גבוהה יותר מהגירסה הסופית, אפשר לבצע dithering ו-noise shaping לשיפור התוצאה.

מזה שהדיסקים שמדדת הייו בעלי טווח דינאמי של 65dB לא נובעת המסקנה ש"החברות מקטינות את התחום הדינמי ע"י דחיסה של הצליל", כי לא נתון שהטווח הדינאמי של המוזיקה שהוקלטה הייה גדול מזה. למעשה, בהרבה סוגי מוזיקה, גם קלאסית (למשל קאמרית) וגם לא קלאסית, הטווח הדינאמי בדרך כלל קטן בהרבה מאשר במוזיקה סימפונית.

טווח דינאמי של 70dB ואפילו פחות מזה אכן יכול להספיק/להתאים להאזנה ביתית, אבל לא בהכרח להקלטה, שזה נושא הדיון.

roberts
חבר פעיל במיוחד
חבר פעיל במיוחד
הודעות: 729
הצטרף: דצמבר 2007
נתן תודות: 151 פעמים
קיבל תודות: 70 פעמים

נושא שלא נקרא #5 

יחס האות לרעש של הרולס רוייס של מיקרופוני הקונדנסר Neumann-87 הוא כ 82 dB (מקביל בקרוב ל 14 ביט) כך שהמדיום של 16 ביט הוא לא נוראי כל כך אם זה הS/N המקסימאלי שניתן לקבל בהקלטה של כלי בודד.

גם אם נקליט מספר רב של כלים ויחס האות לרעש ישתפר אזי אוזן האדם לא תבחין ב Hiss עקב העומס המוסיקלי.....המצב האופטימאלי להבחין בHiss הוא עם כלי בודד או כמובן בשקט מוחלט.

RobotCop
סמל אישי של משתמש
חבר ותיק
חבר ותיק
הודעות: 1582
הצטרף: נובמבר 2011
מיקום: אי שם, פה בסביבה.
נתן תודות: 119 פעמים
קיבל תודות: 350 פעמים

נושא שלא נקרא #6 

אני די בטוח שלא מקליטים היום שום דבר ב16 ביט, בטח ובטח תזמורת סמפונית מלאה.
אולי עשו את זה לפני עשרים שנה אבל היום מקליטים ב32 ביט בדיוק בגלל העניין עם הטווח הדינאמי (וכי אפשר).
אחרי המיקס מבצעים dithering ומוציאים את הפסקול עם הטווח הדינמי הרצוי בהתאם למדיה / אופן שידור.
במטותא מכבודך, אני מאמין שכדור הארץ עגול.

AK1 (פותח השרשור)
סמל אישי של משתמש
חבר פעיל במיוחד
חבר פעיל במיוחד
הודעות: 503
הצטרף: מאי 2009
נתן תודות: 32 פעמים
קיבל תודות: 39 פעמים

נושא שלא נקרא #7 

RobotCop כתב:אני די בטוח שלא מקליטים היום שום דבר ב16 ביט, בטח ובטח תזמורת סמפונית מלאה.
אולי עשו את זה לפני עשרים שנה אבל היום מקליטים ב32 ביט בדיוק בגלל העניין עם הטווח הדינאמי (וכי אפשר).
אחרי המיקס מבצעים dithering ומוציאים את הפסקול עם הטווח הדינמי הרצוי בהתאם למדיה / אופן שידור.
...
גם אני בטוח שלא מקליטים ב-16 ביט כיום, אם כי כנראה רוב ההקלטות הן ב-24 ביט או ב-DSD ומיעוטן 32 ביט.

בנוסף ל-dithering עושים בחלק מהמקרים גם noise-shaping.

אבל מעניין אותי לדעת לגבי כל ההקלטות שכן בוצעו ב-16 ביט במהלך די הרבה שנים: איך אפשר הייה להקליט תזמורות סימפוניות גדולות ללא compression אנאלוגי לפני הכניסה ל-ADC, והאם החברות שטענו שהקלטותיהן נעשו ללא EQ/compression בשום שלב, שיקרו.

כמוכן, הרבה אנשים אומרים בביטחון מלא שהטווח הדינאמי של CD הוא 96dB וזה מספיק לכל סוגי המוזיקה שייש, ללא compression. אז לפי המחשבות לעיל זה לא נכון -- גם לא המספר 96 וגם הטווח הדינאמי לא באמת מספיק.

כך שמבחינתי יש רלוואנטיות לשאלות האם מה שכתבתי נכון, ואם לא, מהן הטעויות.

Catskinner
סמל אישי של משתמש
חבר במועדון HT
חבר במועדון HT
הודעות: 16019
הצטרף: נובמבר 2006
מיקום: הוד השרון
נתן תודות: 123 פעמים
קיבל תודות: 940 פעמים

נושא שלא נקרא #8 

צריך גם לשים את העובדות בפרספקטיבה ההיסטורית שלהם. כשפיתחו את טכנולוגיית ה CD דגימה ב 16/44.1 היה חוד התער של מה שהיה אפשרי. הדמו הראשון של סוני נאלץ להחביא את רוב הציוד שהשתמשו בו לצורך ההדגמה כי הוא היה גדול מכדי להיות מותקן במארז שהם טענו שיהיה המוצר הסופי. הבעיה הייתה כזו שפיליפס רצתה להנחית את רוחב המילה ל 14bit כי לא היו ADC מתאימים לשוק הביתי שיכלו לעבוד ב 16bit.

שלא לדבר על הלייזרים ששימשו לקריאת הדיסק. רק לאחר כמה שנים פותחו היחידות הראשונות שיכלו לקרוא דחיסות מידע גבוהה יותר וכמובן שהם לא היו תואמים לנגנים הקיימים וכך נשארנו עם 16/44.1 עד הנסיון הראשון לשיווק מוזיקה בקצבי דגימה ורוחב מילה גבוהים יותר - ה SACD וכולנו יודעים איזו הצלחה מסחררת זה היה.

וזה לא שהבעיה של DR לא הייתה קיימת גם בתקליטים וזו הסיבה ש ה RIAA Curve המשמש לדחיסה אנלוגית של ההקלטה קיים ומדוע למשל ניסו לשווק תקליטים שהוקלטו עם DBX כדי לאפשר שחזור של טווח דינמי של 100dB.

בסופו של דבר הטווח הדינמי של ה CD היה יותר ממספק ומלחמות ה DR של השנים האחרונות רק מוכיחות שאולפני ההקלטות וחברות המוזיקה לא משתמשים כלל בכל הטווח הזה כי זה לא מעניין את הקהל.
מעצבן אותי כשאומרים "אני ילך, אני יקנה". מעצבן אותי עוד יותר כשכותבים את זה.

AK1 (פותח השרשור)
סמל אישי של משתמש
חבר פעיל במיוחד
חבר פעיל במיוחד
הודעות: 503
הצטרף: מאי 2009
נתן תודות: 32 פעמים
קיבל תודות: 39 פעמים

נושא שלא נקרא #9 

הבהרה: מבחינתי, compression זה לא דבר רע עבור האזנה ביתית, אולי אפילו טוב.

למעשה, יש בעייה להאזין לדיסק שמכיל טווח דינאמי גדול: אם מכוונים את ה-volume להאזנה כך שהצלילים החזקים לא יפוצצו אותנו, הצלילים החלשים נבלעים ברעשי הסביבה, ואם מכוונים את ה-volume כך שהצלילים החלשים לא ייבלעו ברעשי הסביבה, הצלילים החזקים יפוצצו אותנו. כך שעם דיסק כזה, חייבים לשחק עם ה-volume תוך כדי האזנה, ולהיות בחרדה שמא נתפוצץ או נפסיד משהו, מה שמפריע להאזנה הנינוחה למוזיקה. מעבר לזה, מה שקורה בפועל הוא שאנחנו מחלישים ומחזקים יותר מדי, כך שבסופו של דבר אנחנו מאזינים לטווח דינאמי קטן יותר מאשר אם הטווח הדינאמי הייה מקומפרס מראש למידה סבירה.

אם נניח שהרעש הסביבתי הוא בין 30dB ל-40dB, ושלא נרצה לעבור בהרבה את ה-90dB בקטעים החזקים, יספיק לנו טווח דינאמי של כ-55dB, כמו תקליט וניל :)


אבל נושא הדיון אינו האזנה אלא הקלטה ב-16 ביט.

אם מקליטים ביותר ביטים, כך שמלוא הטווח הדינאמי של התזמורת נקלט ללא overflow/truncation, וייש מספיק ביטים כדי לייצג מוזיקה שקטה ללא אובדן פרטים, אין בעייה לכווץ את הטווח הדינאמי שיתאים ל-16 ביט בכלל, או להאזנה ביתית בפרט.

אז, כאמור, מה שאני שואל לגביו הוא הקלטה ב-16 ביט.

Belial
סמל אישי של משתמש
חבר שרק התחיל
חבר שרק התחיל
הודעות: 28
הצטרף: ינואר 2020
מיקום: Hell
נתן תודות: 2 פעמים
קיבל תודות: 3 פעמים

נושא שלא נקרא #10 

כעקרון, כל סיבית אחת ברזולוציה דיגיטאלית תורמת כ 6db לתווך הדינאמי. בגלל רצפת הרעש שנמצאת בין מינוס 20 ל מינוס 40 דציבל (רעש רקע אקוסטי ורעש תרמי אלקטרוני), שום מערכת שחזור ביתית (מערכת סטריאו, וכאן הכוונה בעיקר ל DAC - ממיר דיגיטאלי לאנלוגי), לא מסוגלת לספק תווך דינאמי מעבר ל 20 סביות, שזה 120 דציבל. אז למעשה ה 24 סביות זה מיותר לחלוטין. לפי תקן REDBOOK של קומפקט דיסק, מתח הייחוס של ה DAC הוא 2 וולט, ב 16 סביות יש 65536 ערכים מיוצגים, ולכן נדרשת רזולציות דיוק מתח של 30.5 מיקו-וולט. מאד מאד קשה לשמור על ייצוב מתח שכזה, שכן יש רעש אלקטרוני שיגרום לאות האנלוגי המשוחזר עי DAC של 16 סביות לאבד מהרזולוציה שלו. אז על 20 סביות בכלל אין על מה לדבר, אלא אם כן תשקיע בציוד בעולה מאות אלפי דולרים.

יש גם קשר ישיר בין תווך דינאמי ליחס אות לרעש. במדיקות של המון DACים ומגברים, יוצא בשממוצע ברוב המערכות התווך הדינאמי הוא 92 דציבל. פחות מאיכות CD, ולאף אחד זה לא משנה, כי האוזן האנושית לא מרגישה את זה. חוץ מזה, מי שומע בבית מוסיקה שבה העוצמה משתנה ב 96 דציבל מעל לרצפת הרעש, של נניח 20 דציבל? זה אומר שצריך להגיע לפיק אקוסטי של 116 דציבל עבור איכות CD בלבד. לאף אחד אין הגברה שמסוגלת לזה.


הנה השוואה ענקית של תחום דינאמי ויחס אות לרעש של המון DACים נפוצים. אך אחד מהם לא מצליח לעבור את ה 20 סביות רזולוציה אפקטיבית. אגב הגרף ממש לא משקף את המחיר של ה DACים הללו, דווקא DAC זול ב 350 דולר של חברת TOPPING משאיר אבק ל DACים שעולים עשרות אלפי דולרים:

https://www.audiosciencereview.com/foru ... png.33603/



בקיצור, אין שום צורך ביותר מאיכות CD, ויותר מזה, אין שום צורך בציוד הי אנד, שכן האוזן האנושית לא מסוגלת להבחין בעיוותים מתחת ל 1%. אני בכלל משוכנע ש 95% מהאנשים בעולם לא יצליחו להבחין בין מוסיקה ב 24 סביות 96 קילוהרץ, לבין אותה ההקלטה ב MP3 320kbps
The Devil is in the details

AK1 (פותח השרשור)
סמל אישי של משתמש
חבר פעיל במיוחד
חבר פעיל במיוחד
הודעות: 503
הצטרף: מאי 2009
נתן תודות: 32 פעמים
קיבל תודות: 39 פעמים

נושא שלא נקרא #11 

Belial כתב:כעקרון, כל סיבית אחת ברזולוציה דיגיטאלית תורמת כ 6db לתווך הדינאמי. בגלל רצפת הרעש שנמצאת בין מינוס 20 ל מינוס 40 דציבל (רעש רקע אקוסטי ורעש תרמי אלקטרוני), שום מערכת שחזור ביתית (מערכת סטריאו, וכאן הכוונה בעיקר ל DAC - ממיר דיגיטאלי לאנלוגי), לא מסוגלת לספק תווך דינאמי מעבר ל 20 סביות, שזה 120 דציבל. אז למעשה ה 24 סביות זה מיותר לחלוטין. לפי תקן REDBOOK של קומפקט דיסק, מתח הייחוס של ה DAC הוא 2 וולט, ב 16 סביות יש 65536 ערכים מיוצגים, ולכן נדרשת רזולציות דיוק מתח של 30.5 מיקו-וולט. מאד מאד קשה לשמור על ייצוב מתח שכזה, שכן יש רעש אלקטרוני שיגרום לאות האנלוגי המשוחזר עי DAC של 16 סביות לאבד מהרזולוציה שלו. אז על 20 סביות בכלל אין על מה לדבר, אלא אם כן תשקיע בציוד בעולה מאות אלפי דולרים.

יש גם קשר ישיר בין תווך דינאמי ליחס אות לרעש. במדיקות של המון DACים ומגברים, יוצא בשממוצע ברוב המערכות התווך הדינאמי הוא 92 דציבל. פחות מאיכות CD, ולאף אחד זה לא משנה, כי האוזן האנושית לא מרגישה את זה. חוץ מזה, מי שומע בבית מוסיקה שבה העוצמה משתנה ב 96 דציבל מעל לרצפת הרעש, של נניח 20 דציבל? זה אומר שצריך להגיע לפיק אקוסטי של 116 דציבל עבור איכות CD בלבד. לאף אחד אין הגברה שמסוגלת לזה.


הנה השוואה ענקית של תחום דינאמי ויחס אות לרעש של המון DACים נפוצים. אך אחד מהם לא מצליח לעבור את ה 20 סביות רזולוציה אפקטיבית. אגב הגרף ממש לא משקף את המחיר של ה DACים הללו, דווקא DAC זול ב 350 דולר של חברת TOPPING משאיר אבק ל DACים שעולים עשרות אלפי דולרים:

https://www.audiosciencereview.com/foru ... png.33603/



בקיצור, אין שום צורך ביותר מאיכות CD, ויותר מזה, אין שום צורך בציוד הי אנד, שכן האוזן האנושית לא מסוגלת להבחין בעיוותים מתחת ל 1%. אני בכלל משוכנע ש 95% מהאנשים בעולם לא יצליחו להבחין בין מוסיקה ב 24 סביות 96 קילוהרץ, לבין אותה ההקלטה ב MP3 320kbps
...
שוב, כל זה רלוואנטי רק לאספקטים של האזנה, ואינו רלוואנטי לאספקטים של ההקלטה, שהיא נושא הדיון.

roberts
חבר פעיל במיוחד
חבר פעיל במיוחד
הודעות: 729
הצטרף: דצמבר 2007
נתן תודות: 151 פעמים
קיבל תודות: 70 פעמים

נושא שלא נקרא #12 

RobotCop כתב:אני די בטוח שלא מקליטים היום שום דבר ב16 ביט, בטח ובטח תזמורת סמפונית מלאה.
אולי עשו את זה לפני עשרים שנה אבל היום מקליטים ב32 ביט בדיוק בגלל העניין עם הטווח הדינאמי (וכי אפשר).
אחרי המיקס מבצעים dithering ומוציאים את הפסקול עם הטווח הדינמי הרצוי בהתאם למדיה / אופן שידור.
...
לא מקליטים ב 32 ביט - מקליטים ב 20 או 24 וחישובי ה-DSP כלומר האפקטים הדיגיטאליים מחושבים ב 32 ביט, מוסיפים 8 ביט תחתונים כאפסים ל- 24 ביט הקיימים ואז מבצעים את החישובים ב 32 ביט עבור דיוק מיירבי ואז מחזירים ל 24 ביט עם "עיגול" של הביט האחרון מתוך-24.
נערך לאחרונה על ידי roberts ב 18/01/2020 17:43, נערך פעם 1 בסך הכל.

AK1 (פותח השרשור)
סמל אישי של משתמש
חבר פעיל במיוחד
חבר פעיל במיוחד
הודעות: 503
הצטרף: מאי 2009
נתן תודות: 32 פעמים
קיבל תודות: 39 פעמים

נושא שלא נקרא #13 

roberts כתב: לא מקליטים ב 32 ביט - מקליטים ב 20 או 24 וחישובי ה-DSP כלומר האפקטים הדיגיטאליים מחושבים ב 32 ביט כלומר מוסיפים 8 ביט תחתונים כאפסים ל- 24 ביט הקיימים ואז מבצעים את החישובים ב 32 ביט עבור דיוק מיירבי.
...
יש הקלטות ב-32 ביט, למשל זו

roberts
חבר פעיל במיוחד
חבר פעיל במיוחד
הודעות: 729
הצטרף: דצמבר 2007
נתן תודות: 151 פעמים
קיבל תודות: 70 פעמים

נושא שלא נקרא #14 

איך אפשר להקליט ב 32 ביט ??? , יחס האות לרעש המכסימאלי למערכת אלקטרונית בטבע !!! הוא בערך 130 dB........ב- 32 ביט יחס האות לרעש צריך להיות 192 dB - נראה לך ???

החישובים ב DSP הם ב- 32 ביט !!! ........בפועל לא ניתן להגיע לרזולוציה גבוהה מ-22 ביט- הרעש הטרמי הוא המגבלה .

Belial
סמל אישי של משתמש
חבר שרק התחיל
חבר שרק התחיל
הודעות: 28
הצטרף: ינואר 2020
מיקום: Hell
נתן תודות: 2 פעמים
קיבל תודות: 3 פעמים

נושא שלא נקרא #15 

roberts כתב:איך אפשר להקליט ב 32 ביט ??? , יחס האות לרעש המכסימאלי למערכת אלקטרונית בטבע !!! הוא בערך 130 dB........ב- 32 ביט יחס האות לרעש צריך להיות 192 dB - נראה לך ???

החישובים ב DSP הם ב- 32 ביט !!! ........בפועל לא ניתן להגיע לרזולוציה גבוהה מ-22 ביט- הרעש הטרמי הוא המגבלה .
...
·

נכון. ציוד אלפני מקצועי של סוני הוא לרוב 20 סביות הקלטה, ואולי היום יש להם 24 סביות וזה רק הודות לשימוש יותר נפוץ בכלי נגינה אלקטרוניים. כל מה שקשור לאות שמקורו אנלוגי כמו כל כלי התזמורת, אין שום טעם בהקלטה מעבר ל 20 סביות. אבל, לאחר ההקלטה, האות הדיגיטאלי שהוא בעל חסינות אינסופית לרעש, מומר ל 32 או אפילו ל 64 סביות בכדי לאפשר עיבוד DSP ברזולוציה גבוהה שלא פוגעת בתחום הדינאמי. גם בכל DAC המובנה בקדם מגבר חדיש, בקרת הווליום אם נעשית במישור סיפרתי, נעשית עי DAC יעודי לאחר שהאות הומר ל 32 או 64 סביות, כי אחרת ברגע שתנמיך את הווליום, אתה מאבד מהתווך הדינאמי של המקור.

יש הרבה מידע ברשת על כל נושא של BITPERFECT VOLUME CONTROL.
The Devil is in the details

שלח תגובה

חזור אל “אודיו דו-ערוצי (סטריאו)”